A_N_K Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Mulig at vi vil merke mer av en forskjell etterhvert som det blir vanlig med hifi-utstyr som kan gjengi de høyere frekvensene, trenden nå er visst å skape DA-konvertere uten lavpassfilter. Jeg vil gjerne også nevne at DVD/SACD ikke bare støtter høyere frekvenser, men også bedre dynamisk oppløsning. Selv om det en stund har eksistert teknikker for å gi inntrykk av oppunder 24bits oppløsning med kun 16. Litt komisk at noen her ser ut til å være imot teknologien, føler de seg truet? Lenke til kommentar
megavolt Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-27 11:54, skrev karl hungus: Quote: Hilsen meg som er så lavtstående at jeg ikke en gang hører forskjellen på komprimert og ikke komprimert musikk. du sp¢ker, ikke sant? Nei faktisk ikke. Selfølgelig hører jeg forskjell på et dritbra annlegg og en data som spiller av mp3 og er tilkoblet et litt dårligere annlegg men den forskjellen er ikke stor (synes ikke jeg da...) Tror mange bare innbiller seg at de hører denne forskjellen, hadde vært morsomt å teste de litt ut... Er jeg den enesste som tørr å påstå at mp3 er nesten like bra som CD????? Kom igjen da, hvorfor er ellers mp3 blitt så populært, folk ville ikke brukt det hvis det var så dårlig som mange hifi-freaker skal ha det til. Uansett; for de fleste (som ikke sitter med et annlegg til 30 000+++) så er mp3 bra nok, og til syvende og sist så er det vanlige folk som utgjør den største delen av inntektene og dermed så kan ikke produsentene tjene penger på BARE lydkvalitet!!!!! Lenke til kommentar
megavolt Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-27 14:09, skrev A_N_K:Mulig at vi vil merke mer av en forskjell etterhvert som det blir vanlig med hifi-utstyr som kan gjengi de høyere frekvensene, trenden nå er visst å skape DA-konvertere uten lavpassfilter. Jeg vil gjerne også nevne at DVD/SACD ikke bare støtter høyere frekvenser, men også bedre dynamisk oppløsning. Selv om det en stund har eksistert teknikker for å gi inntrykk av oppunder 24bits oppløsning med kun 16.Litt komisk at noen her ser ut til å være imot teknologien, føler de seg truet? truet og truet... er bare ingen grunn til å tro at jeg (eller andre) gidder å oppgradere utstyret og kjøpe dyre spesielle CD'er fulle av kopibeskytelser og dritt, bare for å få høye tall og flotte begreper som sikkert høres bra ut... Men hvis det derimot blir kun EN standard og den er slik: -Kan spille av på CD-ROM / DVD-ROM spiller på data og DVD-spillere eventuelt "gamle" CD-spillere -CD'er er ikke dyrere enn det de er nå (gjerne billigere, det hadde satt fart på salget, eller hva?) -Det må bli gitt ut nok artister -Det må selfølgelig støtte gamle CD'er Så kjøper jeg gjerne... I tilegg burde det også ha vært noen små ting til som gjør det bedre: -F.eks at CD'ene er beskyttet av et etui (som MD'er) -Eller at lydkvaliteten var sykt bra (noe jeg tviler på at den kommer til å bli) Og en ting til; Sjekk ut CDON.COM og se hvor mange SuperAudioCD'er de har der... Ikke så mye å skryte av akkuratt. Lenke til kommentar
jonathan Skrevet 27. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2002 synes cd er bedre enn mp3, men noen ganger synes jeg det er vanskelig å skille hvis mp3 er bra rippa med bra kvalitet. Det spiller ganske stor rolle hva slags musikk du hører på også. Typisk pop og trance synes jeg ikke er så mye bedre på cd enn mp3, men jeg merker det godt på andre typer musikk (mye forskjellig). I mine øyne er hovedpoenget med DVD Audio og SACD at man får lyden i digital surround, da blir kanal separasjonen mye bedre enn med dolby pro logic.. Har hørt musikk på DTS Adio CD og (som spilles i vanlig cd spiller, men som er 5.1) og synes det var kult.. Problemet er at kvalitet blir dårlig eller man får veldig lite musikk hvis man skal ha 5.1 på cd. Jeg ser ikke bort ifra at et av formatene blir standard, CD begynner å bli gammelt. Og SACD er bakoverkompatibelt med cd spillere, og DVD Audio med DVD spillere (men da får man jo ikke full utnytte av formatet da...) NårHvis formate(ne) får gjennomslag og markedet er stort mok blir stuper prisene automatisk og utvalget skyter i været Men da er konklusjonen at det vil ta en god stundt før et av formatene blir standart... Kanksje 2-5 år før det begynner å komme for fult?? Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-27 19:51, skrev megavolt:truet og truet...er bare ingen grunn til å tro at jeg (eller andre) gidder å oppgradere utstyret og kjøpe dyre spesielle CD'er fulle av kopibeskytelser og dritt, bare for å få høye tall og flotte begreper som sikkert høres bra ut... Ehhh... Denne teknologien har i seg selv ikke noe som helst med kopibeskyttelse å gjøre. Synes du DVD for video er et tilbakeskritt? Quote: Men hvis det derimot blir kun EN standard og den er slik:-Kan spille av på CD-ROM / DVD-ROM spiller på data og DVD-spillere eventuelt "gamle" CD-spillere-CD'er er ikke dyrere enn det de er nå (gjerne billigere, det hadde satt fart på salget, eller hva?)-Det må bli gitt ut nok artister-Det må selfølgelig støtte gamle CD'erSå kjøper jeg gjerne... Ikke første gang vi får formatkrig, jfr. Beta vs. VHS. Tror bakoverkompabilitet er en realitet. Quote: I tilegg burde det også ha vært noen små ting til som gjør det bedre:-F.eks at CD'ene er beskyttet av et etui (som MD'er)-Eller at lydkvaliteten var sykt bra (noe jeg tviler på at den kommer til å bli) Den kommer ikke til å bli, den er (ikke nødvendigvis sykt mye bedre, men likevel). Musikere har lenge brukt 24/96 kvalitet på PC'en (dvs. DVD-kvalitet). Quote: Og en ting til;Sjekk ut CDON.COM og se hvor mange SuperAudioCD'er de har der...Ikke så mye å skryte av akkuratt. Har ingenting med saken å gjøre, ingen har sagt at overgangen vil skje over natten. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-27 13:18, skrev karl hungus:for at et nytt format vil kunne slå gjennom, må det etter mitt syn tilfredsstille f¢lgende krav:- de nye spillerne må kunne spille av "gamle" cder minst like godt som dagens cdspillere (i alle kategorier) Dette er jeg enig i. Fornuftig. Quote: - det nye formatet må kunne spilles av på de gamle spillerne Dette mener jeg er feil. Ta DVD som et eksempel. Man kan ikke spille av DVD i en vanlig CD eller VHS spiller, som jo DVD skal erstatte? Kan man vel? Allikevel har jo DVD utklasset CD og VHS på både film-siden og på data-siden? Har den ikke? Quote: - butikkpris på det nye formatet må være omtrent lik som på vanlige cder- lydkvaliteten må være markant høyere, ellers er det ikke noe poeng!Dersom disse kravene er tilfredsstilte, vil utvalget av musikk på det nye formatet komme av seg selv, som det gjorde på cd. Dette er jeg enig i. Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 takk for kommentarene dine. jeg mener likevel at hvis et nytt medium virkelig skal slå gjennom, så b¢r det funke på eksisterende utstyr. Ellers vil det ta farlig lang tid f¢r et tilstrekkelig antall konsumenter har gått til anskaffelse av nye, ofte dyre (i startfasen) spillere, og denslags d¢dtid vil få musikkprodusentene til å n¢le med å st¢tte formatet. Tror jeg da. Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 til megavolt: nå aner ikke jeg hva slags anlegg du har, eller om du spiller av på PCen din, men jeg gjorde en gang et eksperiment: jeg lasta konverterte en CD-plate jeg kjenner godt til MP3 med lavest og ant lavest kompresjon, og brant disse MP3-platene tilbake på to CD-plater (rekonvertert selvsagt). Selv den CD-platen som kom fra MP3-filene med lavest kompresjon lå mange hakk under original-platen i lydkvalitet. Jeg innr¢mmer at jeg til tider kan ha vanskelig for å skille en kopiert CD fra en original på anlegget mitt, men MP3 gidder jeg ikke laste ned lenger. Lenke til kommentar
ull2000 Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Selvølgelig er det klasseforskjell mellom: 1) Lav-bitrate mp3 2) Høy-bitrate mp3 3) CD 4) SACD / DVD-A Men det er som med alt annet i verden: Det svakeste leddet avgjør totalresultatet. Enten det er studioet, avspiller, høyttalere, forsterkere eller kabler. Og sist men ikke minst: HVA du spiller har også mye å si. Musikk som virkelig stiller krav til utstyr først og fremst klassisk musikk. Dance/trance/techno er det ofte (IKKE alltid) vanskelig å høre foskjell på i et "dårlig" og et "godt" format. Noen er audiofile, andre er det ikke. takk for meg :smile: Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-25 22:28, skrev LarsC:Jeg tror at SACD og DVD-A vil forbli formater for de spesielt interesserte, rett og slett. Det har du kanskje rett i, iallefall foreløpig , men den dagen prisene på DVD/A og SACD kommer ned på vanlig CD nivå, som det gjør om noen år, blir det nok allemannseie. Jeg har lyttet endel til noen SACD utgivelser, og ble dypt imponert. En av hovedfordelene med de nye formatene er hovedsakelig oppløsningen og dynamikkområdet (på vanlig cd er det på meget begrensete 96db). Selfølgelig er det ingen vits å ha DVD/A og SACD hvis produksjonen er søppel, men du verden hvor bra det kan bli på en skikkelig produksjon. Tenk om f.eks Korn - Untouchables kom i SACD format - jeg kan bare drømme :wink: Lenke til kommentar
Lch Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Du glemmer at mannen i gata må uansett skifte ut CD-drivverk, forsterkeri og høyttalere for å kunne virkelig gjøre seg nytte av formatene. Multikanals SACD, som det kjøres hardt på, er dessuten mastret fra 16-bits 48/44.1KHz PCM. En noe overfløding innpakking mao. Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 CD-Driverk er jo en selvfølge, men forsterker og høyttalere ? Det er jo ikke nødvendig, iallefall ikke hvis man holder seg til stereo (tenker på forsterker). Jeg har kun hørt 2 kanalers SACD bare så det er sagt. For en audiofil er jo ikke dette noe problem, men mannen i gata med boomblaster eller en forsterker det står Tandberg Huldra på er det ikke et must (men de kjøper jo kanskje kasetter ennå). Lenke til kommentar
megavolt Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 OK! Så skal jeg bruke et par (ti-)tusen lapper på kjøpe et ***** anlegg bare for å kunne brife med å si at JEG KAN SPILEE av SACD og DVD-AUDIO... Men ikke før noen av de tidligere nevnte kravene tilfredstilles (om en 3-5år?), både noen av de jeg jeg nevnte og de andre tidligere har nevnt men først og fremst de vesentlige forbedringene. Min mening var bare at for de som ikke har rå til veldig bra anlegg (dvs ganske mange) så spiller det ikke veldig stor rolle om det er MP3, CD, SuperaudioCD eller DVD-audio... Det å være audiofil koster litt for mye for de fleste tenåringer, og det er litt kjedelig å bare "drømme" om de beste annleggene. Skulle gjerne fyrt opp de beste B&W høytalerene jeg fant og et ******* av en forsterker men foreløbig er ikke lommeboka mi tykk nok. Er mer autofil enn det jeg er audiofil. Kan drømme om en Mercedes SL selv om jeg vet at jeg ikke får den på en god stund enda ihvertfall... Det er litt anderledes med stereo-annlegg. Men jeg er ikke i mot disse nye formatene og de får gjerne komme de, men det tar tid før noen av de blir standard hvis det noen gang skjer. Og jeg mener ikke å prate dritt om de som har penger til å (eller prioriterer fremfor andre ting) kjøpe bra utstyr. Det beste hadde vært en "MULTI-CD" som ble gjenkjent av gamle spillere men hvis du hadde en ny type spiller kunne den dra ekstra nytte av CD-formatet og få bedre lyd. På den måten kunne alle nye CD'er bli gitt ut på dette formatet, og da kan dere banne på at jeg hadde løpt å kjøpt med en gang. Foresten må jeg kjøpe nytt annlegg før eller siden (det gamle er så dårlig at jeg ikke tørr å si det her i forumet, hadde sikkert blitt ledd av) uansett og da er det ikke utenkelig at jeg satser på enten SACD eller DVD-audio eller begge deler. Men nettopp derfor er jeg i tvil ome jeg skal vente eller ikke? Stilles det noe krav til forsterkeren? Isåfall kunne jeg bare kjøpt høytalere og så forsterker og ny type CD-spiller senere. Lenke til kommentar
jonathan Skrevet 28. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-28 15:41, skrev megavolt:OK!Det beste hadde vært en "MULTI-CD" som ble gjenkjent av gamle spillere men hvis du hadde en ny type spiller kunne den dra ekstra nytte av CD-formatet og få bedre lyd. Både DVD-A og SACD kan lages sånn! SACD vil da kunne spilles på en cd spiller og DVD audio vil kunne spilles på DVD spiller, begge med begrenset kvalitet selvfølgelig... Lenke til kommentar
megavolt Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-28 15:56, skrev jonathan: Quote: Den 2002-10-28 15:41, skrev megavolt: OK! Det beste hadde vært en "MULTI-CD" som ble gjenkjent av gamle spillere men hvis du hadde en ny type spiller kunne den dra ekstra nytte av CD-formatet og få bedre lyd. Både DVD-A og SACD kan lages sånn! SACD vil da kunne spilles på en cd spiller og DVD audio vil kunne spilles på DVD spiller, begge med begrenset kvalitet selvfølgelig... Så du skriver at det er mulig? Får bare håpe plateselskapene sørger for å gi ut alle CD'er på ET av formatene (og slutte nesten helt med "vanlige" CD'er siden SACD/DVD-AUDIO støtter gamle spillere) og ikke sette prisen mye høyere enn det det er i dag. Så får jeg se hva det blir til med et nytt annlegg... Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 pass bare på å kj¢pe et nytt anlegg i separate elementer, så slipper du å bytte ut annet enn cdspilleren den dagen et nytt format tar over. kurante anlegg får du i dag fra 10.000,- og oppover, da med en "vanlig" cdspiller av kvalitet (3000,-). Lenke til kommentar
Novec Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Det forbauser meg litt at ingen har nevnt signal/støy-forhold i denne diskusjonen. Anlegget mitt er kanskje ikke det meste å skryte av, men irritasjonen er likevel stor når det støyer som besatt på ellers godt innspilte CD-er. Jeg har bare hørt den ene DVD-A plata som fulgte med spilleren (Technics DVD-A10) og kan ikke si annet enn at jeg ble mektig imponert over nettopp S/N - det går endelig an å høre på kraftige soloer uten å få et fossefall i bakgrunnen. Man trenger ikke være audiofil for å høre forskjellene, men man må kanskje være det for å bry seg :-/ Lenke til kommentar
Samot Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Tror du roter litt vedr. s/n på SACD. Sitat: I disse dager lanseres et nytt super CD system , SACD fra Sony. Håpet er kanskje at nå blir det enda mer likt platespilleren. For ser vi på dataene til den nye super spilleren ser vi bla. et S/N forhold på 96dB. Sammenlikner vi det med det teoretisk oppnåelige for systemet: S/N=6,02N+1,76, hvor N er bit raten, får vi 96dB kontra 146dB. Setter vi inn N=16 får vi 98dB. Altså den nye super spilleren har litt dårligere data enn det teoretisk oppnåelige for det gamle 16 bit systemet og 10-11dB dårligere enn de beste 18 bit spillerene som allerede er på markedet i dag. Snakk om fremskritt ! Link: http://www.audio.no/arkiv/audio47/audio_stafetten.html Suset du hører på innspillingen kan like gjerne komme fra analoge studiotaper eller studioutstyret. Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 ..trodde ikke S/N-ratio hadde så mye å gj¢re med "bakgrunnsuset" på mange innspillinger (de fleste).. det som finnes av DVD-A og SACD i dag er for¢vrig ofte "tunet" for at man ikke skal h¢re susingen, men dette går selvsagt på bekostning av andre, mer musikalske kvaliteter. Ved å fjerne deler av diskantinformasjonen kan det vanskelig bli mye dynamikk igjen, for eksempel. Forel¢pig retter faktisk hverken DVD-A eller SACD mot et audiofilt publikum, men mer mot et slags ¢vre home-cinema-skikt med forkjærlighet for ullen bass og st¢vfri diskant, det hele i seks kanaler. Den dagen et format slår gjennom kommer det nok også seri¢se innspillinger på markedet. Lenke til kommentar
Verberate Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Hvis innspillingen er gjort i f.eks. 24bit/48kHz med gode inngangsnivåer bør støyen være merkbart lavere enn om man hadde gjort det samme i 16bit/44,1KHz. Jeg var på en NRK-messe på Sjølyst for 10 år siden og der fikk vi gratis skiver i dette nye og geniale formatet som skulle ta over for walkman. Man måtte riktignok kjøpe en spiller til dem til flerfoldige tusenlapper, og alle nye innspillinger skulle komme i dette formatet. Men inntil for ett par år siden hadde ikke mannen i gata hørt om Mini-Disc engang.... Tror jeg stiller meg avventende. Det er jo godt mulig at noen finner opp et format som er enda bedre en både DVD-A og SACD i mellomtiden. 32bit/192KHz f.eks. Da hadde blitt merkbar forskjell da! Hehe... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå