jonathan Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Topic sier vel alt... er det snakk om en mnd eller flere år kanskje? Lenke til kommentar
durabit Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Kampen foregår ennå og det vil nok ta tid før det utkrystalliserer seg en vinner. SACD (ikke SVCD) har en fordel ved at eieren Sony også utgir musikk og at det er kommet ut mer interessant materiale på SACD-formatet. Jeg tror selv SACD vil gå seirende ut. Lenke til kommentar
jonathan Skrevet 24. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-24 22:31, skrev jonathan:Topic sier vel alt... er det snakk om en mnd eller flere år kanskje? hmm SACD (ikke svcd) Lenke til kommentar
jonathan Skrevet 24. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2002 er det ikke sånn at sacd kan lages slik at de kan spilles på vanlige cd spillere? (bare med vanlig cd kvalitet seff..) Men dvd audio har den fordelen at det er lett og kombinere med dvd spillere.. Synes det virker som det er mest dvd audio spillere på markedet nå (i den lavere prisklassen) men sacd har mange DYRE spillere. Har ikke også sacd bedre spesifikasjoner? Lenke til kommentar
durabit Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-24 22:54, skrev jonathan:er det ikke sånn at sacd kan lages slik at de kan spilles på vanlige cd spillere? (bare med vanlig cd kvalitet seff..)Men dvd audio har den fordelen at det er lett og kombinere med dvd spillere.. Synes det virker som det er mest dvd audio spillere på markedet nå (i den lavere prisklassen) men sacd har mange DYRE spillere.Har ikke også sacd bedre spesifikasjoner? Stemmer, SACD lages med to lag med ett lag for CD-formatet. Både DVD-audio og SACD leveres i spillere med mulighet for DVD-avspilling og begge formatene kan levere multikanallyd. Uten å huske detaljene er specs. litt ulike men lyden skal jo ikke være så ulik. Begrensningene viser seg mer å være på studionivå. Det krever god oppfølging i studio for å bevare godlyden. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 Jeg tror at SACD og DVD-A vil forbli formater for de spesielt interesserte, rett og slett. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-24 22:54, skrev jonathan:er det ikke sånn at sacd kan lages slik at de kan spilles på vanlige cd spillere? (bare med vanlig cd kvalitet seff..) Det gis ut hybrid-plater, ja. Quote: Men dvd audio har den fordelen at det er lett og kombinere med dvd spillere.. Nja, de fleste DVD-A-titler har et DD-spor i tillegg for å være kompatible med DVD-V-spillere. Ulempen er selvsagt at enhver lydmessig forbedring forsvinner. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-25 22:28, skrev LarsC:Jeg tror at SACD og DVD-A vil forbli formater for de spesielt interesserte, rett og slett. støtter den Lenke til kommentar
normal Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 vanlig cd lyd er i ordets rette forstand perfekt. går ikke an å få bedre rett og slett. leste dette i en artikkel der det stod hvor meningsløst dette var, bare pr Lenke til kommentar
It's me Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 CD har mer enn god nok lyd etter min mening. Selv hører jeg mest på mp3pro og lignende formater, og også disse er mer enn gode nok for meg. Jeg tror rett å slett ikke "vanlige" forbrukere bryr seg om litt bedre lyd slik SACD og DVD-A har. Lenke til kommentar
president Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Vanlig cd-lyd er nok ikke helt perfekt. På et skikelig anlegg vil en entusiast ikke ha noe problem med å høre forskjell. Men cd-lyd er selvfølgelig bra nok for de fleste, men det er noe helt annet. Derfor kommer det også til å gå tregt med innføring av nye formater, fordi folk flest ikke føler du har bruk for det. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Jeg støtter DVD-Audio, og kommer til å kjøpe meg en spiller så snart det kommer musikk i DVD-Audio format ut på markedet. Jeg tror også at DVD-Audio vil seire, og etter hvert ta over for vanlige CD'er. Jeg tror dette fordi det rett og slett er flere DVD-Audio spillere i den rimelige enden av skalaen enn det er SACD spillere. Det er jo tross alt forbrukerene som avgjør dette. Lenke til kommentar
normal Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-26 10:39, skrev president:Vanlig cd-lyd er nok ikke helt perfekt. På et skikelig anlegg vil en entusiast ikke ha noe problem med å høre forskjell.Men cd-lyd er selvfølgelig bra nok for de fleste, men det er noe helt annet. Derfor kommer det også til å gå tregt med innføring av nye formater, fordi folk flest ikke føler du har bruk for det. det du skriver er basert på antagelser så ikke kom og trekk konklusjoner på noe du ikke vet. renspikka bs dette! Lenke til kommentar
gloom Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 "Basert på antagelser?", "Rent BS?" - Duh, kis, vanlig CD-Audio er på langt nær noe perfekt format og jeg (som både musiker og musikk-elsker) har ingen problemer med å høre forskjell på musikk fra et høydefinisjons-format (DAT, SACD, utstyr som Protools etc.) og en vanlig CD. Dette er i tillegg bevist gang på gang på gang, så kom nå ikke her med usakligheter som "jeg har lest en artikkel som sa dette ikke var sant". Vær saklig hvis du først engasjerer deg i en diskusjon. On another note så tror jeg også at SACD først og fremst kommer til å være noe lydentusiaster kommer til å benytte seg av, men etter hvert som formatet får mer og mer fotfeste vil vel de aller fleste benytte seg av det såfremt prisen blir riktig. Eksempel: GPRS i mobiltelefonverdenen. De fleste nye mobiltelefoner har det men ikke så veldig mange bruker det enda, men den dagen "alle" har det vil innholdsleverandører og nett-leverandører føre større fokus over på det og det vil bli brukt mye mer. [ Denne Melding var redigert av: gloom på 2002-10-26 13:05 ] Lenke til kommentar
normal Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 CD er det perfekte format. lyden det avgir er jo bedre enn det menneskelige øre kan oppfatte. fant forøvrig noe her: http://216.239.51.100/search?q=cache:haxRD...&hl=no&ie=UTF-8 Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 CD-mediet har klare begrensninger rent teknisk. Pga plassmangel registrerer ikke CD-formatet lyder over 20KHz, som er den teoretiske ¢vre grensen for hva menneske¢ret oppfatter. Eller rettere sagt VAR, på den tiden CDen ble introdusert (1980?), siden har man erkjent at lydsignaler langt over 20Khz påvirker musikkopplevelsen, noe som bl.a. forklarer hvorfor CDen lenge var underlegen h¢ykvalitets platespillere. Siste generasjons CDspillere sampler riktignok opp ut-signalet til 96Khz (da snakker jeg om cd-spillere fra ¢vre middelklasse og oppover), noe som hever musikkopplevelsen betydelig. Men platene er fortsatt innspilt med 20KHz-begrensningen, som nevnt pga plassmangel. Derfor har formater som tillater lagring av mer data klare marginer å gå på! Når det er sagt, vil jeg gjerne legge til at å analysere lyden fra en CD-spiller kan sammenlignes med å gjenkjenne kvaliteten på en god vin, det trengs en del trening, og mange vil påstå at CD-spillere til tusenlappen låter like bra som de til hundre ganger prisen. Lenke til kommentar
megavolt Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 SI HVA F-A-E-N dere vill men begge formatene var og er dømt til å misslykkes lenge før de ble lansert. Produsentene kan ikke leve på hifi-freaker når vanlige folk er fornøyd med CD'ene som de er. Hvis de absolut må ha noe nytt å skryte av så kan de i det minste gjøre det kompitabelt med noe av det som er fra før!!! Og det dummestE AV ALT ER JO AT DET OPPSTÅR EN FORMAT-KRIG NOK en gang!!! Lærer sony og resten av produsentene aldri????????????? Etter min mening er dette bare ting de spyr ut i et desperat forsøk i å stoppe piratkopiering! Noen de desverre ikke kommer til klare (ikke på en stund ihvertfall!) Å ikke tro at det at sony er et og samme selskap (elektronikk, hifi, film og plate selskap) gjør saken noe særlig bedre!!!! Det var det... Hilsen meg som er så lavtstående at jeg ikke en gang hører forskjellen på komprimert og ikke komprimert musikk. Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Quote: Hilsen meg som er så lavtstående at jeg ikke en gang hører forskjellen på komprimert og ikke komprimert musikk. du sp¢ker, ikke sant? Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Det vil garantert ta TID før disse formatene får gjennomslag, og man må vel ha et ganske bra anlegg for å høre forskjellen (lurer på om min gamle Technics forsterker og gamle Bose høyttalere har noe å stille opp med?) Cd er jo enormt utbredt..., det er over alt, alle har et par cd-spillere... Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 for at et nytt format vil kunne slå gjennom, må det etter mitt syn tilfredsstille f¢lgende krav: - de nye spillerne må kunne spille av "gamle" cder minst like godt som dagens cdspillere (i alle kategorier) - det nye formatet må kunne spilles av på de gamle spillerne - butikkpris på det nye formatet må være omtrent lik som på vanlige cder - lydkvaliteten må være markant h¢yere, ellers er det ikke noe poeng! Dersom disse kravene er tilfredsstilte, vil utvalget av musikk på det nye formatet komme av seg selv, som det gjorde på cd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå