Gå til innhold

Hvordan installere XP for best ytelse?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er så sinnsykt mye å hente på dette, men selvfølgelig en del (kanskje mest etter at du har hatt installasjonen en stund). Hvis du vil ha XP kan du f. eks. bruke nLite til å gjøre dette før du installerer (du legger det inn i .iso som du brenner).

Her er noe jeg skrev til noen tidligere:

Har selv hatt:

Temp: 10 GB

Programmer: Husker ikke helt. 30-50 GB

Lagring: Resten

Men nå har jeg gått til å bare ha en partisjone til hver harddisk. Jeg synes dette er mye greiere, det er ikke så enormt stor forskjell i ytelse osv. vil jeg tro, så jeg har kommet frem til at dette er like greit (syntes også som deg at det vil bli bra med å dele opp osv.)

Ditt oppsett synes jeg så veldig dårlig ut. Hadde du hatt større harddiskplass hadde det fungert bedre, men jeg synes at partisjonene dine blir alt for små. Du kommer til å angre når de begynner å bli full. Hvis du uansett bestemmer deg for å gjennomføre dette, finner du det meste du trenger å vite i denne tråden. Det går ut på at du bruker et program som heter RegistryWorkshop til å endre alle registerverdiene til de respektive mappene du vil flytte. På denne måten behøver du bare å gjøre dette, for så å restarte og slette f. eks. Program Files. En annen metode er at du kan lage din egen Windows CD hvor du endrer dette før installasjonen. Dette kan du bruke nLite til.

1:

Partisjon C: Alt

2:

Partisjon C: 20-40 GB = OS + applikasjoner

Partisjon D: Resten = Alt annet

3:

Partisjon C: 4-5 GB = OS

Partisjon D: (5)-15 GB = Temp

Partisjon E: 20-xx GB = Applikasjoner

Partisjon F: Resten = Alt annet

Her er et par forslag til hvordan du kan dele opp. Ville selv ha valgt 1 eller 2, og i hvert fall ikke flere partisjoner enn slik jeg har gjort i forslag 3.

Lenke til kommentar
Tenker å reinstallere winxp pro.

Lurer på hvor mye det er å hente på å kun installere OS til C:, programfiler til D: og virtuelt minne til en annen disk?

Hvordan får man forresten installert win xp pro til C:\XP?

6732014[/snapback]

Oppsettet til efikkan syns jeg var bra. Det er slik jeg har det selv :) Trådstarter har i allefall forstått at hvis man skal flytte på swap/page-filen (virtuelt minne) så bør den være på en annen harddisk istedenfor en partisjon på den samme harddisken som OSet. Oppstart av progremmer etc kan kanskje gå noe raksere men cpu og ram har nok mer å si. Dessuten hvis du bruker en partisjon kun til den virutelle filen så vil det bli en ting til å holde oversikt over når man bruker explorere.

Å innstallere programmer til en annen partisjon enn OS er nok for mange motivert utifra tanken at da blir det mye enklere å bruke programmene igjen når man reinstallerer windows. Men mange store programmer (typisk de som det vil ta tid å innstallere og som det vil være fristende å slippe å innstallere på nytt) bruker mange windows drivere og innstallere gjerne en haug av sine egne drivere som må ligge i c:\windows\, c:\windows\system32 osv. Så når du da reinnstallere windows så må du likevel reinnstallere disse programmene. I tillegg så vil de fleste programmere lagre diverse innstillinger i c:\documents and settings.

Jeg syns det er mye bedre å bare droppe det og innstallere alt på C. Det jeg alltid gjør er at jeg innstallere windows, drivere og de viktigiste programmene, konfigurere disse slike jeg liker å ha dem og deretter tar jeg en kopi av C med ghost 8 (ghost 8 er den siste ghost-versjonen som lar deg lage bootdiskett). Bruk ghost og du slipper så mange reinstallasjoner.

Den lille ytelsen man kanskje kan oppnå syns jeg ikke er verdt så mye i forhold til den ryddigheten man ellers mister.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...