Gå til innhold

Unge jenter tatt med amfetamin - Synspunkter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, Effredin er jo ulovlig i Norge nå, så.

Uansett, skal man få barn til å holde seg unna narkotika, så tar man dem med til et fengsel og snakker med noen narkomane som sitter inne. At foreldrene preiker øker bare spenningen, og det er ærlig talt ikke mange som hører på de pr-narkomanene som kommer rundt på skolene og forteller ting dealeren deres bare avblåser som løgn når de møter ham neste gang.

Lenke til kommentar

Trur nokk også en del foreldre må ta på seg skylda for en del ting. Sier ikke det er grunnen til at alle starter men etter min erfaring har dem som får gjøre hva dem vil og får øl av mamma og pappa gjerne prøvd og driver med mere enn dem som har det litt strengere og må bruke sine penger på øl hvis dem skal drekka og da er det lite igjen til anna hvis man ikke er rik noe man skjeldent er i 14 års alderen!

Lenke til kommentar
skummelt at så unge får tak i sånt... mener man da på et enda tidliger stadie i skolen må informere barn/unge om narkotika og da kanskje ikke bare si narkotika er fy, men informere om virknign og skader man kan få av de enkelte stoffene.

Jeg hørte vertfall ikke noe om særlig om narkotika før jeg var 15år (det er 4 år sia så regner med det er ca samme praksis nå) når en poltimann snakka om det i 45 min og thats it omtrent. Diskuterte kanskje litt i klassen men burde vært litt mere nøye!

6732981[/snapback]

Jeg har hatt «narkotikaundervisning» på barne- og ungdomsskolen. Det var rimelig gjennomført propaganda. Løgnene sørget nok for å holde de aller fleste fra slike stoffer i lang tid fremover. Problemene oppstår derimot når en elev, overbevist om at hasj tar livet av folk i hytt og pine, oppdager at det han/hun har blitt fortalt er løgn tvers igjennom. Da er det vel ikke så farlig med herion eller amfetamin heller, er det vel? Når man i tillegg er i kontakt med en langer som vet at det er hensiktsmessig, med hensyn til egen profitt, å få kundene over på sterkere saker, så skal det ikke mye til. Og når kundene i tillegg er unge.

Reguler dem, så kan vi i det minste unngå at småjenter blir lurt til å bruke livsfarlige rusmidler.

Lenke til kommentar

Helt enig.

Og foreldre som er superkonservative og overbeskyttende ovenfor barna gjør det verre. Vi er nysgjerrige dyr, og tabu betyr som regel dritfett. Foreldrene preiker masse om å ikke drikke før man blir atten, ikke røyke/snus og så videre. Så møter man de tøffe gutta på skolen, som hadde vært på fest i helgen. Foreldrene kan bare forme deg til en viss grad, så om du vil drikke så gjør du det. Kanskje er det lettere å få tak i hjemmebrent enn øl når man er 14? Det var det i hvert fall for min del. Samme karen som solgte meg hjemmebrent solgte også både knips og tjall fra leiligheta si, og var til å reklamere om det.

Jeg har forholdsvis liberale foreldre, som har kjøpt øl til meg en god stund før jeg blir atten, og som ikke har vært supernazi med tanke på snusingen min. Jeg er ikke det hviteste lammet i flokken, men jeg har prøvd mitt og slått meg til ro med det. Jeg har familiemedlemmer og venner som er narkomane, og det er ingen fellesnevner blant oppveksten deres. Noen har overbeskyttende foreldre, noen har liberale foreldre. Noen bor i en av norges mest belastede bydeler, noen bor i en pen og velstående forstad.

Så å skylde på foreldrene blir altfor lett. Nå som jeg får tak i øl når jeg vil ha det, slipper jeg å kjøpe hjemmebrent fra lugubre dealere. Legaliser hasj og regulér, så slipper man å kjøpe fra dealeren som vil tjene mest mulig penger på enklest mulig vis.

Endret av Loeve
Lenke til kommentar
Helt enig.

Og foreldre som er superkonservative og overbeskyttende ovenfor barna gjør det verre. Vi er nysgjerrige dyr, og tabu betyr som regel dritfett. Foreldrene preiker masse om å ikke drikke før man blir atten, ikke røyke/snus og så videre. Så møter man de tøffe gutta på skolen, som hadde vært på fest i helgen. Foreldrene kan bare forme deg til en viss grad, så om du vil drikke så gjør du det. Kanskje er det lettere å få tak i hjemmebrent enn øl når man er 14? Det var det i hvert fall for min del. Samme karen som solgte meg hjemmebrent solgte også både knips og tjall fra leiligheta si, og var til å reklamere om det.

Jeg har forholdsvis liberale foreldre, som har kjøpt øl til meg en god stund før jeg blir atten, og som ikke har vært supernazi med tanke på snusingen min. Jeg er ikke det hviteste lammet i flokken, men jeg har prøvd mitt og slått meg til ro med det. Jeg har familiemedlemmer og venner som er narkomane, og det er ingen fellesnevner blant oppveksten deres. Noen har overbeskyttende foreldre, noen har liberale foreldre. Noen bor i et av norges mest belastede bydeler, noen bor i en pen og velstående forstad.

Så å skylde på foreldrene blir altfor lett. Nå som jeg får tak i øl når jeg vil ha det, slipper jeg å kjøpe hjemmebrent fra lugubre dealere. Legaliser hasj og regulér, så slipper man å kjøpe fra dealeren som vil tjene mest mulig penger på enklest mulig vis.

6734428[/snapback]

Vi former vårt eget liv i høy grad, det vil jeg iallefall påstå.

Har sett gode mennesker komme ut av dårlige kår, og triste skjebner fra rike familier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...