Kirsebaer Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 (endret) Noen her som har hatt 1y matte? Jeg har ofte hørt at det skal være den enkleste matten, men hva synes dere? Er det lett å få gode karakterer i faget? Endret 26. august 2006 av Kirsebaer Lenke til kommentar
aspic Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Er ikkje så forskjellig fra 10. Klasse egentlig. Om du velger 1MX, da får du litt vanskeliger matte, men du har muligheten til å gå videre med matte neste år, om det er det du vil. Lenke til kommentar
Kirsebaer Skrevet 26. august 2006 Forfatter Del Skrevet 26. august 2006 Jeg går allmennfaglig påbygging, så har nok ikke mulighet til det. Jeg behøver heldigvis ikke å ha matte for mine fremtidige studier. Men takk for svaret. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Jeg går allmennfaglig påbygging, så har nok ikke mulighet til det. Jeg behøver heldigvis ikke å ha matte for mine fremtidige studier. Men takk for svaret. 6746351[/snapback] Da tar du jo 1Y nå og bør vite at det er en veldig grei matte, problemet er at mange gir F siden de ikke "trenger" mer matte, noe som gjør at snittkarakteren ved eksamen er 2-3 (mener jeg det var). Mange som gir f har for vane å havne langt nede på karakterskalaen, men går man inn for faktisk å gjøre noe så er det ikke særlig vanskelig å få bra karakter. Lenke til kommentar
IBalic Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Heter det ikke 1MY eller 1MZ? *kverrulere* Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Heter det ikke 1MY eller 1MZ? *kverrulere* 6747650[/snapback] Hvis du tar matematikk i første klasse tar du først 1M i første halvår, så bygger du på med enten X eller Y andre halvår. Tilsammen blir dette da enten 1MX eller 1MY.1Y er da kanskje pensumet fra kun andre halvår. Lenke til kommentar
IBalic Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Heter det ikke 1MY eller 1MZ? *kverrulere* 6747650[/snapback] Hvis du tar matematikk i første klasse tar du først 1M i første halvår, så bygger du på med enten X eller Y andre halvår. Tilsammen blir dette da enten 1MX eller 1MY.1Y er da kanskje pensumet fra kun andre halvår. 6750644[/snapback] Takk for et oppklarende svar Lenke til kommentar
quakie Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Når jeg gikk på 1.klasse Allmenn i fjor hadde vi 1M første halvår, neste halvår kunne vi velge 1MX eller 1MY. Jeg valgte 1MY, det som er forskjellen (når jeg gikk) er at 1MX har to kapitler mer, dermed får MY bedre tid til å gå gjennom de andre kaptitlene. På den måten kan du få et bedre resultat enn du hadde fått på 1MX, fordi man går i gjennom pensum i et lavere tempo og dermed bedre tid til å forstå ting som kan være vanskelig. Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Så kommer det jo også litt an på hva du ønsker å studere videre. Er ganske mange studier som krever at du har MX matte, så det lønner seg kanskje å ta det hvis du er usikker på hva du vil bli. Hvis du derimot sliter med matte/har liten interesse for det, er det kanskje lurt å velge Y/Z matte på vgs. Har selv 2MZ nå, men tok 1MX på GK for sikkerhets skyld. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Går man påbygg får man matten som trengst for generell studiekompetanse Vil uansett ikke påstå at matten er vanskelig, det avhenger veldig mye mer av læreren, på grunnkurs kavet jeg meg selv til en treer, mens når jeg gikk opp til eksamen i 1Y i vår fikk jeg en femmer, og rekner med å komme i gang med 2MX til våren igjen på NITH. Lenke til kommentar
Kirsebaer Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 Har enda ikke begynt å ha mattetimer, derfor forhørte jeg meg om nivået på 1y-matte her. Takk for mange svar! Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Da har årets 1Y eksamen blitt lagt ut, så kan du se selv hva du synst, selv mener jeg at årets 1Y eksamen var veldig grei i forhold til andre år. http://udir.no/upload/Eksamen/Videregaende...ematikk_V06.pdf (Du må bla deg frem til rett eksamen) Lenke til kommentar
jannar85 Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Unnskyld meg, men hvor finner jeg de tidligere eksamener? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Er ikkje så forskjellig fra 10. Klasse egentlig. Om du velger 1MX, da får du litt vanskeliger matte, men du har muligheten til å gå videre med matte neste år, om det er det du vil. 6731101[/snapback] 1MX er mye lettere enn 1Y. X-modulen er vanskeligere enn 1Y, men kombinert med M-modulen er den lettere å stå i. Og det er langt i fra ungdomsskolematte. En eksamen i GK-matte vil alltid være lettere om M-modulen er inkludert. Hilsen en som har 5 i 1M, 4 i 1MX og 1 i 1Y. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Er ikkje så forskjellig fra 10. Klasse egentlig. Om du velger 1MX, da får du litt vanskeliger matte, men du har muligheten til å gå videre med matte neste år, om det er det du vil. 6731101[/snapback] 1MX er mye lettere enn 1Y. X-modulen er vanskeligere enn 1Y, men kombinert med M-modulen er den lettere å stå i. Og det er langt i fra ungdomsskolematte. En eksamen i GK-matte vil alltid være lettere om M-modulen er inkludert. Hilsen en som har 5 i 1M, 4 i 1MX og 1 i 1Y. 6806673[/snapback] 1Y er kun følgende temaer?- Andregradslikninger og -funksjoner - Andre funksjoner - Eksperimentell geometri - Algebra - Vekst og areal ?? Lenke til kommentar
Utsyn1 Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Nå er det ikke noe som heter 1MX og alt det der lengre. 1. klassingene har nå noe som heter 1T eller 1P. De må også ha matte 2. året. Dette gjelder for almennfaglig. Som en følge av kunnskapsløftet er nå alt nytt for disse 1. klassingene på 1 SF (Studieforberedende) og 1 YF (Yrkesforb.) Påbyggning kjører ennå 2 år med gamle planer, men så må disse over på nye. Dermed må en som i dag går 1YF påregne å ta 8 timer tysk eller lignende påbygningsåret. Lykke til Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 betyr det at hvis jeg vil ta allmennfaglig påbygging etter 2 år i lære ( går vk1 salg og service nå) så må jeg ta det under det nye systemet? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) Nope. Men jeg ville snakket med rådgiver uansett hva vi sier her. Endret 26. oktober 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) gjorde det, men ho var ikke sikker, for da jeg spørte så var ikke alt i det nye systemet bestemt enda. Kan jo spørre igjen nå da Endret 24. november 2006 av Lazy_Boy Lenke til kommentar
Matsini Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Påbyggning kjører ennå 2 år med gamle planer, men så må disse over på nye. Dermed må en som i dag går 1YF påregne å ta 8 timer tysk eller lignende påbygningsåret. Lykke til Høres nesten verre ut en å være jøde under 2.verdenskrig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå