termos Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 Jeg bruker Debian som workstation (på stasjonær og laptop), og JBLinux på routeren min. Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 Kjører Slackware 8.0 med Blackbox/Gnome som vindushånterer (kommer an på humøret). Har prøvd og kjørt både RH6.2 og 7.1, Mandrake 8.0. Men ingen har ville virket på pc'n. Så slackware er tingen, ikke så mye ekstradill som de andre distroene. Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 Jeg bruker RedHat 7.3 på jobben. Debian Testing på hjemmeburken. Skriver dette i Opera på laptopen som kjører Gentoo(meget kul distro). Den andre jobbmaskinen min kjører Solaris 5.7. Tror ikke det er flere... :smile: Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 Urk... Dobbelpost... [ Denne Melding var redigert av: TiaZzz på 2002-10-26 14:17 ] Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 Quote: Den andre jobbmaskinen min kjører Solaris 5.7. Tror ikke det er flere... :smile: SunOS 5.7 mener du vel ? Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Tror rekkefølgen var; redhat, slack, slack, slack osv :wink: Brukte redhat som workstation for 3-4 år siden. Gikk så over til win2k for slikt og slack for servers. Og er _veldig_ godt fornøyd med den kombinasjonen. -Dante Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-25 22:37, skrev sumptrollet: Quote: Den andre jobbmaskinen min kjører Solaris 5.7. Tror ikke det er flere... :smile: SunOS 5.7 mener du vel ? Jepp. Blander dem sammen. Noen som har peil på SunOS/Solaris som vet mer om sammenheng/forskjeller/historie rundt disse to OS-ene? Ble nyskjerrig nå. Lenke til kommentar
lif Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-26 14:33, skrev TiaZzz: Quote: Den 2002-10-25 22:37, skrev sumptrollet: Quote: Den andre jobbmaskinen min kjører Solaris 5.7. Tror ikke det er flere... :smile: SunOS 5.7 mener du vel ? Jepp. Blander dem sammen. Noen som har peil på SunOS/Solaris som vet mer om sammenheng/forskjeller/historie rundt disse to OS-ene? Ble nyskjerrig nå. Solaris 1.0 = SunOS 4.1.1 Solaris 1.0.1 = SunOS 4.1.2 Solaris 1.1 = SunOS 4.1.3 Solaris 1.1.1A = SunOS 4.1.3_U1 Version A* Solaris 1.1.1B = SunOS 4.1.3_U1 Version B Solaris 1.1.2 = SunOS 4.1.4 Solaris 2.0 = SunOS 5.0 Solaris 2.1 = SunOS 5.1 Solaris 2.2 = SunOS 5.2 Solaris 2.3 = SunOS 5.3 Solaris 2.3.2 = SunOS 5.3 Edition II Solaris 2.4 = SunOS 5.4 Solaris 2.5 = SunOS 5.5 Solaris 2.5.1 = SunOS 5.5.1 Solaris 2.6 = SunOS 5.6 Solaris 7 = SunOS 5.7 osv... Lenke til kommentar
glabba Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Har faktisk prøvd en del distroer når jeg tenker meg om. Prøvde linux første gang for et par-tre år siden. En liten mini-distro som kjørte på fat, husker ikke navnet på den. Har også *prøvd* mange andre distroer (som rootlinux, Redhat 5.*, Debian). Av de distroene jeg har *brukt* over tid, var Mandrake den første. Husker ikke helt versjonen, men det må være 7 eller noe slikt. Seinere skiftet jeg til Redhat 7.1. Etter noen måneder hoppet jeg over til Gentoo 1.x og Slackware 8.0. Disse sitter jeg fortsatt på idag. Gentoo på bruksmaskinen og Slackware på serveren (den er faktisk nede for øyeblikket så jeg bruker FWLinux fra en nøddiskett). Lenke til kommentar
Torsteinen Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Linux Redmond ja redmond ikke redhat /også kalt Lycoris Lenke til kommentar
HKboss Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Prøve for første gang redhat 6.x. SÅ gikk turen til suse. Deretter til redhat igjen. Så til suse. Så til debian. Så til suse. Så til Gentoo. Så til Redhat. Pheew :smile: Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 Rekkefølgen er: slackware suse mandrake redhat debian Det var ikke før jeg oppdaget debian at jeg ble rimelig fornøyd og ikke lenger gav opp hele tiden pga. kryptiske feilmeldinger. Forøvrig bruker jeg bare tty. Hater grafisk grensesnitt i linux. (Yuck) Grunnen er kanskje litt sær, men dog. KDE er det eneste grafiske grensesnittet jeg syns er brukbart, uheldigvis krever det altfor masse system ressurser. Dessuten er hovedårsaken at det fins altfor mange innstillinger. Når jeg bruker 15 minutter på å finne en innstilling, og deretter må bruke en time på å utforske alle de andre innstillingene jeg oppdaget mens jeg leita etter den jeg skulle ha, blir litt av poenget borte... Lenke til kommentar
404 Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 Her er min linuxhistorie. Startet med Redhat 4.1 på en 486 med 120 MB disk. Kastet ut Windowsen, skjønte fint lite så jeg fikk i en større disk og brukte dualboot mens jeg lærte meg linux. Brukte RH tom 5.0 men da hadde jeg gått lei av rpm-helvete (kompilerte det meste selv fra source) så jeg gikk over til slack (3.3 eller 3.4?) og holdt meg til det til høsten 2001. Da begynte jeg å arbeide og fikk ikke tid til å vedlikeholde slack boksene mine mere. Så konverterte alle tre til Debian Sid og har holdt meg til det siden. Å oppgradere disse og se etter nye pakker tar 5 minutter (+ litt nedlastningstid) og de fleste programmene finnes som .deb pakker. Har også brukt en del netbsd oppgjennom tidene, men liker linux best (sikkert en vane. Hatet SysV init frem til jeg begynte med Debian, men etter å ha brukt den en stund ser jeg mange av problemene med BSD-init). Bruker Windows 2k på jobb. Det fungerer etter at jeg installerte Cygwin og Gvim. På hjemmepcene har jeg ikke hatt Windows installert siden slutten på 98. Da hadde jeg bruk for diskplassen. Har aldri savnet Windows hjemme. Lenke til kommentar
Eskil87 Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 Har brukt Linux Mandrake 8.2 og bruker nå for tiden Redhat 8.0 Lenke til kommentar
Eskil87 Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 Har også brukt Redhat 7.2 før :smile: Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Bruker Mandrake 8.2 Har testa mdk9.0 og rh8.0 men ingen var så god som min gamle mdk 8.2. Holder akkurat på å compile et LFS prosjekt som jeg håper skal bli min nye linux. jeg vil anbefale alle å ta en tur innom LFS siden å lese litt om hva lfs er(for de som ikke vet det) http://www.linuxfromscratch.org mvh Kolbjørn "CapsLock" Fredheim Lenke til kommentar
hda Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Bruker ikke linux men BSD, mer bestemt OpenBSD og FreeBSD. Lenke til kommentar
havarden Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Jeg bruker Debian unstable (sid) på workstation-PCen, og kjører en kombinert server/brannvegg med bl.a. Apache, MySQL, Postfix osv. og iptables på Debian stable (woody). Den første distroen jeg prøvde var Red Hat 5.2. Har etter den tid vært innom både Mandrake, Slackware, Caldera, SuSE og Trustix, men har etterhvert funnet roen med Debian, mest p.g.a. apt-systemet. Driver nå for tiden og prøver FreeBSD (riktignok ikke Linux, men iaf nok en Unix-klone), og er så langt fornøyd med også det systemet. Dersom man er nybegynner og redd for et OS uten grafisk grensesnitt, ville jeg ha startet med Mandrake, som jeg lærte mye av. Er man imidlertid villig til å lese litt og ta steget helt ut først som sist (før eller senere må man lære alt uansett), så er Debian det alternativet jeg ville ha gått for. Når jeg nå først skriver en tråd, må jeg benytte anledningen til å rette litt (eller oppklare) på en post jeg så lenger oppe, der det sto noe sånt som: Quote: Den 2002-10-24 21:53, skrev Cursed:man kan ikke se harddiskene på samme måte som i windows, det er vel noe som har spist de opp. Man kan bare bruke home, noe tilsvarende mine dokumenter, og root-mappa. (root-mappa er vel kanskje windows & programfiler mappene eler noe.)du finner det ut etterhvert :smile: Vel, man kan se harddiskene sine på akkurat samme måte som i Windows. Katalogen / er roten i systemet ditt, det vil si C:. /usr er et eksempel på en mappe under dette, og /usr/share er en mappe under /usr. I windows ville dette ha blitt C:usrshare. ROot-katalogen (/root) er hjemmekatalogen ("My documents") til root-brukeren. Root-brukeren er superbrukeren på systemet, akkurat som Administrator i Windows. De andre brukerne har sine hjemmekataoger ("My Documents") i /home/<brukernavn>, f.eks. er /home/jens/ mappa til brukeren jens. Håper dette gjorde ting mer klart, og lykke til med å lære Linux! -Håvard- Lenke til kommentar
drall Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 redhat, redhat, mandrake, mandrake, gentoo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå