Gå til innhold

distroer som dere bruker.

wil

Anbefalte innlegg

jeg ser at de av dere som holder på med Gentoo Slackware, Debian, og mange andre vanskelige distroer. dere må jo ha litt peiling siden dere holder på med disse.

PS: dere som holder på med de vanskelige distroene stratet dere med noen lettere distroer først eller.

Jeg kjører Red Hat 8.0 Selv.

Bare lurer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Startet med slackware, holder på med slackware.

Aldri prøvd noe annet (som har funka, var borti redhat 6.1 engang da, men det gikk ikke).

Det var vanskelig i begynnelsen, men jeg fikk litt hjelp fra en jeg kjente, leste README'ene, brukte man pages og leste litt på nettet. Har møtt en del problemer underveis også da, men det er jo slikt som skjer. Har vel kanskje lagt inn ren installasjon rundt 4 ganger tror jeg (når man tenker på alle gangene windows'en min bare har slutta å virke og jeg har lagt inn den så er jo ikke 4 veldig mye akkurat), kanskje 6, det kommer an på hva du teller med (en oppgradering som ikke funka og installasjonsmetoder som ikke funka (jeg vet ikke hvorfor, men complete install funka ikke med 8.0)).

Tresprit

"en gang slackware, alltid slackware"

Lenke til kommentar

man kan ikke se harddiskene på samme måte som i windows, det er vel noe som har spist de opp. Man kan bare bruke home, noe tilsvarende mine dokumenter, og root-mappa. (root-mappa er vel kanskje windows & programfiler mappene eler noe.)

du finner det ut etterhvert :smile:

Lenke til kommentar

Har kjørt utelukkende Slackware i rundt omkring 2 måneder.

Begynner å få taket på de dagligdagse oppgavene, men tar det som det kommer dag for dag :smile:

Tror muligens jeg hopper over til Debian... er vel litt enklere å oppdatere systemet/programmer der (apt-get?).

Lenke til kommentar

jeg startet med mandrake 8.1, som jeg ikke brukte så mye pga stygge fonter :wink:

så slang jeg inn mandrake 8.2 en gang, og brukte den en stund, men den var litt ustabil, og boota så tregt at jeg bytta til slackware i sommerferien :smile:

for 1 uke siden eller no sånt kvitta jeg meg med slackware og la inn freeBSD =)

ports er genialt! hehe

Lenke til kommentar

Jeg brukte RedHat i et års tid, mens jeg lærte det grunnleggende. Så oppdaget jeg LFS, og lærte svært mye mer.

Det er lenge siden Windows mistet posisjonen som default i LILO. Linux dekker nå alle mine behov. Dét hadde nok skjedd om jeg hadde valgt en annen distribusjon også, så jeg tror enkelte vektlegger dette med valg av distribusjon litt for mye.

LeD

Lenke til kommentar

Første distroen jeg var borte i var Slackware 96

det var i 97 tror jeg. Fikk det ikke til å funke (problem med hardwaren min).

Året etter prøvde jeg ut Redhat (tror det var versjon 5.1)

Fungerte bra.

Prøvde så ut SuSE. (versjon 5.3)

Har byttet mellom SuSE og Redhat flere ganger. Har og brukt de på forkjellige maskiner.

Har også brukt Mandrake. Veldig fornøyd med. Har brukt Mandrake bare på som desktopsystem

(I 1999 sluttet jeg å bruke windows. Slettet den siste windowspartisjonen våren 2001)

Har brukt disse utgavene:

Suse 5.3, 6.0 og 7.0

RedHat 5.2, 6.0, 6.2 og 7.0,

Mandrake 5.3, 6.0, 6.1, 7.0, 7.1 8.0, 8.1 og 8.2

Nå bruker jeg Gentoo 1.4 rc1

har prøvd ut deb og noen andre.

På brannvegserveren bruker jeg IPCop (brukte smoothwall før)

Mandrake er den distroen som jeg vil anbefale for nybegynnere.

Det er tre viktige ting å huske på når en driver med linux:

1. Les dokumentasjonen

2. Les dokumentasjonen

3. Les dokumentasjonen

How To Ask Questions The Smart Way

RTFM

Omne homo mendax

[ Denne Melding var redigert av: lif på 2002-10-25 03:22 ]

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å bruke Gentoo som min første distro, det gikk ikke bra så jeg gikk over til Slackware. Det var heller ikke så bra som forventet siden man rett og slett ikke får de nyeste pakkene, noe som jeg vil. :smile:

Så prøvde jeg RH i en uke eller to og nå er jeg på Gentoo.

Har drevet med det i ca. 1 uke. :smile:

Lenke til kommentar

Bruker selv Mandrake9.0, og liker den .Har ikke prøvd noen andre. Men, disse såkalte vanskelige distroene; Slackware/Debian... hvilke fordeler har disse. Er det noe man kan gjøre i disse som ikke går i MD/Redhat osv?

Lenke til kommentar

Ikke no spessielt egentlig. Syns at jeg har mye mindre kontroll over red hat enn jeg har over debian. Red Hat installerer mye stasj selv om jeg vil ikke ha det, i debian bruker jeg bare net install, og bruker tasksel, og apt til å fikse akkurat det jeg vil ha. Debian er en genial distro.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-25 07:48, skrev Rafael:

Jeg prøvde å bruke Gentoo som min første distro, det gikk ikke bra så jeg gikk over til Slackware. Det var heller ikke så bra som forventet siden man rett og slett ikke får de nyeste pakkene, noe som jeg vil. :smile:

Så prøvde jeg RH i en uke eller to og nå er jeg på Gentoo.

Har drevet med det i ca. 1 uke. :smile:

Vell, er fordi det er ingen som gidder og lære noe lenger. Og kompilere noe fra kildekoden er det ingen som gidder, mange av dere linux brukere her vill ha den windows "feelingen" med og trykke på en knapp så er programmet installert.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-25 11:47, skrev Goldelf:

Vell, er fordi det er ingen som gidder og lære noe lenger. Og kompilere noe fra kildekoden er det ingen som gidder, mange av dere linux brukere her vill ha den windows "feelingen" med og trykke på en knapp så er programmet installert.

Så, så. Vi kan ikke alle være enige, ingen vits i å krangle over bagateller.

Lenke til kommentar

Jeg innstallerte først Slackware 7.1 for et par år siden for å prøve. Likte det godt og kjøpte meg Mandrake 8.0. Dette derimot var jeg ikke så fornøyd med. For mye kids-play opplegg. Nå kjører jeg FreeBSD og har gjort det i 8 mnd ca. Beste jeg noengang har vært borti :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...