Nicolai-90 Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Hei. Oppdaget noe pussig her om dagen. Jeg skrudde på daten også skulle jeg høre på musikk via iTunes, i det jeg setter på en sang kommer det en "hakk-hakk" lyd fra harddisken. Jeg tenkte ikke no over det da, men når det ble sånn på hver eneste sang da! Så prøvde jeg å restarte datan og etter det ikke hjalp la jeg inn hele programmet på nytt. Ikke noe av dette hjalp og jeg gikk over til winamp som virket fint. Men jeg liker å bruke iTunes pga spille lister etc. Så hva gjør jeg for å slippe den lyden fra harddisken og det ene sekundet med "lagg" med en gang jeg skifter sang eller det kommer en ny låt? Noen som ev. har opplevd noe liknende? Og vet hvordan jeg fikser problemet? På forhånd tall for alle svar. PS: Dette gjelder merkelig nok kun iTunes. Mvh Nicolai. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Det kan hende det er skade på harddisken der itunes er installert! Prøv å skifte harddisk eller installere itunes på en annen disk Lenke til kommentar
Nicolai-90 Skrevet 23. august 2006 Forfatter Del Skrevet 23. august 2006 Det kan hende det er skade på harddisken der itunes er installert!Prøv å skifte harddisk eller installere itunes på en annen disk 6729715[/snapback] Tviler på at det er skade på hddn. Kan jo teste å legge inn iTunes på en minnepenn elns, men veldig sikker på at dette ikke vil hjelpe. Jeg kan vel formatere, men eke så keen på det. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Kjør chkdsk for å sjekke disken på en enkel måte. Kan være en dårlig sektor som brukes av iTunes. Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Kjør chkdsk for å sjekke disken på en enkel måte. Kan være en dårlig sektor som brukes av iTunes. 6731799[/snapback] Er chkdsk det samme som kjøres i oppstart av windows dersom den har blitt slått av på feil måte? Isåfall så er det det alle dummeste som kan gjøres med disker med korrupte sektorer, kan risikere å miste alt som er på den. Snakker av egne erfaring (2 ganger). Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Hvis du dermed konkluderer med at det er farlig å bruke chkdsk så tror jeg du har misforstått. Det du referer til er vel at filsystemet har blitt helt ødelagt, og derfor kjøres chkdsk. Det er vel ingenting som tyder på at filsystemet til trådstarter er ødelagt. Mens chkdsk jo er det verktøyet som er laget for å fikse filsystemet i Windows. Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Hvis du dermed konkluderer med at det er farlig å bruke chkdsk så tror jeg du har misforstått. Det du referer til er vel at filsystemet har blitt helt ødelagt, og derfor kjøres chkdsk. Det er vel ingenting som tyder på at filsystemet til trådstarter er ødelagt. Mens chkdsk jo er det verktøyet som er laget for å fikse filsystemet i Windows. 6731983[/snapback] Man trenger ikke å ødelegge filsystemet for at chkdsk skal starte under oppstart av windows, jeg snakker om den blå skjermen som spretter opp under oppstart av windows, hvor den sier "Windows har ikke blitt avsluttet på riktig måte, det anbefalles at du skanner harddisken for feil". Mener ikke å virke bedrevitende ellerno, vet at du har ganske god greie på hva du snakker om. Men etter mine erfaringer så er det chkdsk som har gjort at jeg ikke har hatt mulighet til å hente ut data fra disker med korrupte sektorer. Vanligvis så kjører jeg et program for å isolere de korrupte sektorene i disken, for så å kunne lese/kopiere data fra de sektorene som er OK i windows. I de tilfellene hvor jeg har kjørt chkdsk så har den gått igjennom hele disken og slettet/overskrevet alt som lå på disken. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Er det snakk om NTFS eller FAT32 filsystem? Jeg har hørt om det problemet du snakker om, tror det er der du får en folder som heter Found.000 med filer som heter filennnn.chk (hvor nnnn er et tall fra 0001 og oppover). Jeg vet egentlig ikke så veldig mye om chkdsk, men vil gjerne ha en diskusjon om temaet, så vi alle kan lære litt om det. Mange OS får litt problemer med filsystemet når det avsluttes på feil måte. Unix er mye mer utsatt enn Windows, men det lar seg oftest reparere med ekvivalenten til chkdsk. Et slikt program er helt essensiellt når man designer et filsystem, så jeg har litt vanskelig for å tro at det ødelegger noe som ellers hadde latt seg fikse. Er filene på disken faktisk overskrevet eller er det bare innholdsfortegnelsen? Jeg tipper det siste. Chkdsk har funnet problemer med innholdsfortegnelsen hvor det er plass som er merket som 'i bruk' men hvor det ikke finnes noen tilhørende filnavn. Da lages det bare et nytt filnavn (file0001.chk) til dette området slik at man kan stryke ut filen og frigjøre plassen igjen. Men det finnes jo andre metoder for å sjekke disken. På UBCD ligger det diverse diagnostic program fra diskprodusentene. http://www.ultimatebootcd.com/ Tror denne tråden hadde passet bedre under Lagringsmedier. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Fikk faktisk selv problem med en dårlig sektor på en laptop i dag. Det begynte med at jeg skulle ordne en fragmentert C: partisjon. Først måtte jeg rydde opp for å frigjøre plass. Defragmentering ble ikke sym mye bedre, det var en Event log fil på 250MB som ikke ville la seg rydde i, så jeg måtte fikse den først. Da jeg kjørte defrag en gang til så hørte jeg noen lyder, og så slo PCen seg av! Kjørte så en chkdsk /r under oppstart, men den gikk også i blåskjerm og slo seg av! Tok så fram UBCD og kjørte Hitachi Drive Fitness Test. Den fant en korrupt sektor, og tilbød seg å reparere den. Det fungerte, og nå kunne jeg kjøre defrag med godt resultat. Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Er det snakk om NTFS eller FAT32 filsystem?Jeg har hørt om det problemet du snakker om, tror det er der du får en folder som heter Found.000 med filer som heter filennnn.chk (hvor nnnn er et tall fra 0001 og oppover). Jeg vet egentlig ikke så veldig mye om chkdsk, men vil gjerne ha en diskusjon om temaet, så vi alle kan lære litt om det. I mine tilfeller har det vært NTFS. Hadde vært fint med inspill fra andre som noe å tilføye her ja Mange OS får litt problemer med filsystemet når det avsluttes på feil måte. Unix er mye mer utsatt enn Windows, men det lar seg oftest reparere med ekvivalenten til chkdsk. Et slikt program er helt essensiellt når man designer et filsystem, så jeg har litt vanskelig for å tro at det ødelegger noe som ellers hadde latt seg fikse.Jeg er enig i at det virker litt rart, og jeg trodde ikke det var chkdsk som var årsaken til dette før det skjedde for andre gang. Er filene på disken faktisk overskrevet eller er det bare innholdsfortegnelsen? Jeg tipper det siste. Chkdsk har funnet problemer med innholdsfortegnelsen hvor det er plass som er merket som 'i bruk' men hvor det ikke finnes noen tilhørende filnavn. Da lages det bare et nytt filnavn (file0001.chk) til dette området slik at man kan stryke ut filen og frigjøre plassen igjen.Det så ut til å være overskrevet, prøvde å gjenopprette data med recovery-programmer jeg har god erfaring med fra tidligere. Fikk faktisk selv problem med en dårlig sektor på en laptop i dag.Det begynte med at jeg skulle ordne en fragmentert C: partisjon. Først måtte jeg rydde opp for å frigjøre plass. Defragmentering ble ikke sym mye bedre, det var en Event log fil på 250MB som ikke ville la seg rydde i, så jeg måtte fikse den først. Da jeg kjørte defrag en gang til så hørte jeg noen lyder, og så slo PCen seg av! Kjørte så en chkdsk /r under oppstart, men den gikk også i blåskjerm og slo seg av! Tok så fram UBCD og kjørte Hitachi Drive Fitness Test. Den fant en korrupt sektor, og tilbød seg å reparere den. Det fungerte, og nå kunne jeg kjøre defrag med godt resultat. 6734125[/snapback] Det beviser at chkdsk ikke nødvendigvis ødelegger noe for deg ved å kjøres, for alt jeg vet så kan jeg ha hatt ekstremt uflaks. Dog jeg har som deg, hørt om samme problem før. Jeg har ingen anelse om hva som gjør at chkdsk kan gjøre dette med disken, men jeg har i ettertid vært svært skeptisk til å kjøre det om jeg har problemer med korrupte sektorer. Lenke til kommentar
Nicolai-90 Skrevet 24. august 2006 Forfatter Del Skrevet 24. august 2006 Takk for svar, men altså. Har tatt flere disktester, men det viste ikke at det er noe galt med hdden. Og som jeg skrev virker den flott, uten om i det jeg skal kjøre iTunes :S Hvis noen ikke skulle tro at pcn min ikke drar iTunes :!: så tar de feil. Hmm får vel bare leve med det. Fikk ett tips om å dra hdd kabelen inn og ut, dette skal jeg teste nå med en gagn. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Ta backup av viktige ting så fort som mulig. Min gamle harddisk hadde samme symptomer. Først ble noen ødelagte sektorer skilt ut til en egen partisjon, så etter hvert kom tikkingen oftere. Til slutt kom det ca. 1 gang om dagen, fra å før ha vært 1 gang per 2 mnd. Plutselig var det bare stopp, og disken var så godt som død. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 ... Har tatt flere disktester, men det viste ikke at det er noe galt med hdden. 6735304[/snapback] Det finnes mange tester som sier OK selv om det er feil på disken. Du må vite hva du tester. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå