Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Struper Canal Digital for p2p/bittorrent bruk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en 10/2 linje fra CD. Har over lengre tid tatt tester av linjen. (www.tptest.se) De resultater jeg får er en hastighet på 3-5mbit ned mellom kl 16-23. Tror ikke dem struper noe trafikk i mitt område ennå, men det skinner jo igjennom at CD ikke har kapasitet til levere den hastigheten dem selger. Opphastigheten ser ikke ut til å være berørt i så veldig stor grad. Kommer til å ta kontakt med dem i nær framtid og be om reduksjon i pris eller så sier jeg opp abb. Det er jo tross alt i dette tidsrommet jeg har anledning til å benytte mitt nett og vil gjerne ha den farten jeg betaler for i dette tidsrommet.

Lenke til kommentar
Jeg bruker stort sett DC++, vil nedlasting derfra bli påvirket også?

6986911[/snapback]

 

Teoretisk sett så kan dem det. Siden de analyserer/overvåker selve trafikken så kan firmaet velge ut enkelte protokoller og strupe dem.

6988795[/snapback]

 

Hva mener du med protokoller?

 

Vil de regulere DC++, enkelte hubber i DC eller mest sansynelig bare bit torrent?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Mulig ett ubegavet spørsmål ?

 

Men siden Net enforcer leter på lag 7 i OSI modellen, og analyserer på pakke nivå bør ikke dette påvirke spill ?

 

Jeg leste faktisk denne tråden FØR jeg bestillte 10\1 av CD.

 

Men valgte å bestille alikevel- Dette fordi meste parten av min trafikkmengde går via FTP.

 

Dog virker det som jeg får betraktelig dårligere ping mot mine favorittservere i "strupe perioden"

Jeg spiller primært Call of Duty (1) og denne opererer på porter

28960 TCP/UDP

28960, 20500, 20510 UDP

 

 

Er det noen som kan avkrefte/bekrefte dette på ett sakelig grunnlag ?

 

Forholder det seg slik at jeg også mister ping i tillegg til at noen skal definere hvordan jeg bruker ett produkt jeg betaler full pris for vil CD miste en kunde relativt brennkvikt.

Lenke til kommentar

Tja, det er det vel bare CD som kan svare på.

Teknisk sett så går spill trafikk som uklassifisert trafikk i de fleste sånne traffic shaping bokser, med mindre de spesifikt har meldt inn enkeltapplikasjoner.

Som du sier, opererer disse boksene på lag7, så dersom du f.eks skulle finne på å tunnelere http trafikk over port 6881, så vil denne bli klassifisert som web trafikk, uavhengig av hvilket port nr som brukes.

 

Nå driver ikke jeg med spill på internett, men har fått med meg at steam bruker bittorrent som transport og dermed blir jo dette strupt (hvis det blir strupt da). Bruker CoD noen form for bittorrent i bunnen eller i andre applikasjoner som følger? Har ikke peiling på spill jeg :blush:

Lenke til kommentar
Kanskje veldig off topic, men sidan det er veldig mykje torrentprat her, vil ein annan torrentklient gi betre hastigheitar? Eg bruke bitcomet nå, og synes den er grei. Men bør eg vurdera å bytta til ein anna?

7198776[/snapback]

Veldig offtopic... I prinsippet så nei, så lenge den ikke er blokkert...

Men back to topic ;)

 

Struper Canal Digital akkurat i det bestemt tidsrommet eller litt ekstra?

Lenke til kommentar

Hei Gutter og Jenter.

 

Jeg og samboeren min avbestilte akkuratt CD internett abonnementet vårt og ga klar beskjed om hva vi syntes om struping av linjene deres.

Sier ikke forbrukerne i fra, blir struping utbredt blant isp'ene. Oppfordrer andre til å gjøre det samme!

Lenke til kommentar

Hei, jeg fikk forøvrig dette svaret over 1 mnd :thumbdown: etter at jeg hadde sendt klagemail til Canal Digital:

 

Hei igjen

 

Beklager lang svartid på henvendelsen din.

 

Når det gjelder den reduserte hatigheten på fildeling så har dette kun

vært en test som er gjort i Oslo-bryn og Tromsø.

Linjen vil alltid yte betalt hastighet, også under nevnte periode da

fildeling er nedprioritert.

I tillegg så, basert på rapporter fra systemene våre, er det kun ca. 0,2%

av kundene våre som desverre vil kunne oppleve denne nedprioriteringen som

negativ relatert til deres svært store forbruk av fildeling.

 

Canal Digital jobber kontinuerlig med å sørge for optimal kapasitet og

kundeopplevd tjeneste, og har pr. i dag svært få klager relatert til

kapasitetsmangel i nettene - ref. bla ITAvisens eget speedometer.

Vi ser at trafikken i framtiden vil øke formidabelt og gjør derfor tester

for å finne løsninger på hvordan vi fortsatt kan sikre bredbåndskundene

den tilgangen de har kjøpt.

 

Har du flere spørsmål kan du ringe oss på 06090

 

Jeg kunne selvsagt ikke la være å svare :p :

 

Hei igjen,

 

Det er først og fremst helt uakseptabelt at dere bruker over 1 mnd på å

besvare en e-post fra kunder!

 

Dernest vil jeg gjerne få en forklaring på hvordan dere har kommet frem til

at dette bare berører 0,2% av kundemassen. Dette er forøvrig noe som Thomas

André Larsen i Canal Digital uttalte til media, hvorpå artikkelen videre

forteller:  "P2P-trafikken, hvorav mesteparten unektelig er piratkopiering,

står ifølge Larsen for rundt 80 prosent av trafikken i deres nett". Hvor er

logikken: 80% av trafikken er fildeling og dette berører bare 0,2% av

kundemassen? Her er det unektelig noe merkelig med regnestykket deres! Dere

vet vel så godt som meg at de av kundene som betaler for de dyreste linjene,

benytter seg av fildeling. Dere tror vel ikke at det er bare for å lese

vg.no og e-posten sin hakket litt raskere? Det er derfor også de kundene som

dere tjener mest på!

 

At dere har fått lite klager, tyder her heller på det motsatte når jeg får

svar fra dere 1 mnd etter å ha sendt mailen. Dessuten så burde dere ta en

titt på forumsidene til www.hardware.no så ser dere den klageflommen som har

avstedkommet etter dette. En annen signaleffekt er hva det har å si på

rekrutteringen av potensielle nye kunder som leser forumsidene.

 

Dersom dere er opptatt av å ha god kapasitet på linjene for deres kunder så

er det jo litt merkelig at dere forut for dette økte hastighetene for alle

kundene? Det rimer liksom ikke helt, når dere bare noen måneder etter

struper linjene for P2P? Uansett så håper jeg det ble med dette "forsøket"

og at dere har forstått at dette er helt uakseptabel fremtreden overfor

kunder som har betalt for en tjeneste og som forventer å få det de har

betalt for!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Her i Bodø struper de linja. 2 mnd cirka nå. I begynnelsen synes jeg det var kun på kveldstid, men mener faktisk nå at det er stort sett hele tiden. Har veldig lyst til å bytte ISP, men vil ikke ha det gjennom telefonlinja. Noen forslag?

Skrev mail og spurte om dette var fakta at de struper linja. Svaret var ja, men kun mellom 19-23.

Regner med at siden canal digital struper linja gjøre vel Telenor også det? Og sikkert andre. Noen erfaringer?

Dere som sjekker om deres ISP struper, kan ikke gjøre det ved å kjøre Din Side speedometer og lignende. Det er helt andre protokoller og porter enn P2P, så det blir feil måte å sjekke det på. Husk det før dere sier at deres linje ikke blir strupet.

 

Hei å hå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...