Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

lagg under tyngre oppgaver...

Anbefalte innlegg

20-30% av cpu... men jeg kan ikke spille av lyd eller noe på pcen når jeg brenner, da henger hele skitten... har 2 IDE devicer i pcen hvis det skulle være til noe info. Den ene er en Plextor PX-716AL som jeg brenner med og en DVD leser som jeg plukka ut av HP pcen min...

Kan det være feil på brennern som skaper dette? eller burde jeg bare kjøpe E6600 som jeg har sikla på i 1mnd nå? hva viss det er like mye lagg med ny cpu?

6786848[/snapback]

20-30% CPU-bruk tyder på at noe bruker PIO-mode. Alle enheter må stå som DMA-mode. Hvis harddisken du leser fra står som PIO hjelper det lite at brenneren står som DMA. Sjekk også at enhetene faktisk holder seg på DMA. Jeg har vært ute for enheter som står som DMA med en gang en har reboota for så å skru seg over til PIO etter en stund.

Mulig jeg nevnte det tidligere, men sjekk om du har Master på enden av kabelen, slave på midten, og at du har riktig plugg koplet til HK. nye IDE-kabler skal ha den pluggen som er lengst unna den midterste ned på HK. Ellers kan du jo teste med kun brenneren koplet alene som master på egen kanal for å se om det hjelper.

Har du husket chipset-drivere? Sjekket etter BIOS-oppdateringer og/eller om det er ny firmware til brenner? Sjekket brenneren i en annen maskin?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20-30% av cpu... men jeg kan ikke spille av lyd eller noe på pcen når jeg brenner, da henger hele skitten... har 2 IDE devicer i pcen hvis det skulle være til noe info. Den ene er en Plextor PX-716AL som jeg brenner med og en DVD leser som jeg plukka ut av HP pcen min...

Kan det være feil på brennern som skaper dette? eller burde jeg bare kjøpe E6600 som jeg har sikla på i 1mnd nå? hva viss det er like mye lagg med ny cpu?

6786848[/snapback]

20-30% CPU-bruk tyder på at noe bruker PIO-mode. Alle enheter må stå som DMA-mode. Hvis harddisken du leser fra står som PIO hjelper det lite at brenneren står som DMA. Sjekk også at enhetene faktisk holder seg på DMA. Jeg har vært ute for enheter som står som DMA med en gang en har reboota for så å skru seg over til PIO etter en stund.

Mulig jeg nevnte det tidligere, men sjekk om du har Master på enden av kabelen, slave på midten, og at du har riktig plugg koplet til HK. nye IDE-kabler skal ha den pluggen som er lengst unna den midterste ned på HK. Ellers kan du jo teste med kun brenneren koplet alene som master på egen kanal for å se om det hjelper.

Har du husket chipset-drivere? Sjekket etter BIOS-oppdateringer og/eller om det er ny firmware til brenner? Sjekket brenneren i en annen maskin?

6787165[/snapback]

Hmmm... har bare SATA disker (8stk) kan ikke finne noen settings hvor jeg kan bytte mellom PIO og DMA mode der... Master står i brennern, slave i lesern og enden av kabelen i hk ;)

Har nyeste bios men kan ikke finne noen nye drivere til chipset :\ lastet ned å innstalert nyeste firmware til brennern nå... kan stikke opp til en kompis å sjekke brennern i dag ;)

Lenke til kommentar

Vell... å oppdatere firmware var misslykket... installerer og pcen sier at den må rebootes etterpå, trykker ja og den booter opp som vandelig men etter windass loading screen så kommer det ingen ting, bare sort skjerm :cry: så jeg holder inne reboot knappen og jeg får opp bios bilde og så kommer den Windows *blablabla*

* Start pcen med sist gjeldene konfigurasjon

* Start pcen på vandelig måte

Jeg valgte vandelig måte og samme skjedde så valgte jeg sist gjeldene konfigurasjon og da funka det :(

Noen som har noen tips?

Edit: Jeg prøvde meg på en "jalla mekk" og det funka :D brenner @ 8,0x speed nå :D:D

Takk til alle som har hjulpet meg med problemet ;D

Endret av Diddern
Lenke til kommentar
Master står i brennern, slave i lesern og enden av kabelen i hk ;)

Du mener vel at Jumperen på brenneren står på master, og jumperen på leseren står som slave? DVD-brenneren blir ikke master automatisk av å stå på enden av kabelen. Du må flytte en jumper på selve brenneren også. (Med mindre du setter jumperen på Cable Select (CS) men det kan av og til føre til megakrøll).

Ser at du har fått det til nå, men tenkte det kunne være greit å vite i tilfelle du får problemer igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...