Gå til innhold

råd/innspill -pc musikk&videoproduksjon ca 8000,-

Anbefalte innlegg

Heisann - jeg har en venninne som vil at jeg skal bygge en rigg til henne for musikk og videoproduksjon (mest for musikk i første omgang)

Hun er student og har et ganske stramt budsjett,

så jeg har satt sammen en liten pakke som tilfredstiller pris restriksjonene hun har satt ca 8000,-

et godt lydkort tenker jeg at hun kan kjøpe litt seinere,

har sett litt på både ESI JULI@ og EMU 1212 og synes at begge virker spennende

i og med at hun vil lage elektronisk musikk så trenger hun vel ikke så mange innog utganger på lydkortet, da hun vel helst vil legge ett og ett spor med lyd..

KAPINETT & STRØMFORSYNING: Jeg valgt antec p150 (ønsket helst å kjøpe et antec P180 + seasonic s12 430watt men valgte p150 fordi den er litt billigere.. - men tar gjerne imot innspill på kabinett valg)

SKJERMKORT: her valgte jeg et 7600gs passivt kjølt

HOVEDKORT: Her valgt jeg Asus P5B, P965, valgte intelbrikkesett fordi de har et godt rykte for å være stabile, og denne pc'n kommer nok ikke til å bli klokket noe, da stillhet er først på ønskelisten, tar gjerne imot tips her mht hovedkort da jeg synes det er et hav av kort for 775 sokkelen og derfor kan det jo godt være jeg har oversett et fint kort

MINNE: her valgte jeg Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5

ene og alene fordi jeg "vet at disse ikke vil krangle med asus hovedkort,

har lest litt for mye om kranglete ram og hovedkort til at jeg har lyst til å oppleve dette selv...

CPU:Intel Core 2 Duo E6400, her nektet jeg å gi meg da jeg mener dette kjempefin cpu og det er godt å ha en kraftig cpu når man begynner å jobbe med tunge musikkprogrammer

CPUKJØLER: Scythe "Ninja" SCNJ-1000 -- absolut tystnad, nesten da :)

HARDDISK: Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 - billig stille og stabil

DVDBRENNER: Nec ND-3550 kjent og kjær for mange,

Og her er en link til handle kurv:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=33483

:) setter pris på kommentarer, vet det er flere her som vet en hel del om pc og musikkproduksjon :)

Endret av souljah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pc er bestilt,

gjorde noen "last minute" endringer

hovedkort gikk fra nforce 5 til p965 chipset, en fordi det er bortkastet med sli for denne riggen samt at intel chipsets pleier å være dønn stabile, og stabilitet er fint det...

dvd brenner gikk fra samsung til nec leste en del dårlige erfaringer om samsung så jeg valte nec i og med at den er tried and tested igjen og igjen og igjen..

gikk tilbake til 7600gs passivt kjølt og yter bra for hva det koster

nå gjenstår det bare å se hvordan dette vil gå..

nb. hovedkortet har ikke firewire men, tenker om nødvendig er det bare å hive inn et firewire kort - dessuten likte jeg det har e-sata

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...