Gå til innhold

Dreamweaver og 2 layers. hjelp :)

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ganske ny i dreamweaver, og trenger ørlite grann hjelp.

Jeg har laget 2 layers som fungerer slik at layer 1 inneholder websidens toppdel, dvs menyen.

Layer 2 inneholder hovedbildet av websida(bakgrunnsbildet).

Dette layeret har 3 bilder som skal vises når besøkende velgerfra menyen i layer 1.

Klikker noen på "nyheter" i layer 1, så skal bildet "nyheter.jpg" vise i layer 2.

Klikker noen så på "bilder" i layer 1, så skal bildet "bilder.jpg" vise i layer 2.

Klikker noen på "kontant oss" i layer 1, så skal bildet "kontakt oss.jpg" vise i layer 2.

Fremgangsmåten skal være slik at når besøkende klikker på layer 1 - dvs menyen - så skal det åpne seg et bakgrunnsbilde i layer 2.

Feks:

Layer 1: dette er en link med teksten "Nyheter"

Når besøkende klikker på den hotlinken, så skal dette åpne et bilde i Layer 2, som jeg kaller "index nyheter.jpg"

Når noen så klikker i layer 1 på linken " bilder", så skal dette åpne et annet bakgrunnsbilde i layer 2..

Med andre ord så skal layer 1 være meny, mens layer 2 skal fungere som hoveddelen av siden.

Kan noen hjelpe meg??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noe spesiell grunn til at du må bruke DHTML for utseende på siden din?

Jeg ville gjort dette:

Lag 1 HTML fil med menyen og feks noe velkomst tekst der du vil at de andre bildene skal komme.

Kopier denne filen 3 ganger og gi dem navn som tilsvarer menyen din. Så putter du inn det bilde du vil ha i vær av dem.

så går du tilbake til den første filen og linker knappen i menyen til hver av filene.

Så når du trykker på nyheter så går du til nyheter.html

DHTML (Dynamisk HTML) bør du ikke rote med før du har litt mer erfaring og vet hvor og når det bør brukes. Feks hvis du skal legge noe over alt annet på siden (så det dekker over meny og sånt) så kan du titte på det.

Jeg har en mistanke om at du har tenkt på HTML og layers i DW som mat alt foregår i en side. Dette er ikke hvordna HTML funker. Du kan ha maaaaange HTML sider som linker til hverandre (hyperlenking). Dette er selve grunnstenen til hvordan internett ble til.

AKIRA

Lenke til kommentar

http://home.chello.no/~nummer10/

Der ser du hvordan siden min ser ut i fødselsstadiet.

Det jeg vil, er at menyen med arkfanene (som er layer 1), hele tiden skal være der, uforandret..

Det er det store bildet i layer 2 som skal forandre seg etter hva man velger i menyen.

Bildene skal grense til hverandre uten at man ser grensene om du forstår.

Som du kan se når du trykker på menyen, så kommer det opp riktig bilde, men da forsvinner menyen..

Blir ikke 3 forskjellige HTML filer stygt med tanke på at jeg vil at bildene skal ligge inn mot hverandre slik at det ser ut som ett enhetslig bilde.

Lenke til kommentar

For det første har du tenkte veldig veldig feil i forhold til hvordan web funker.

Du tenker på hver "side" som ett bilde. Websider er ikke bygget opp slik. Feks den rammen du har der bør slices opp og bygges opp som en DIV eller tabell løsning.

Det blir veldig vanskelig å forklare deg hvordan du skal bygge akkurat den siden når du ikke har de rette begrepene eller prosessene inne. Så det beste jeg kan gjøre nå er å henvise deg til en tutorial for basic web design med Dreamweaver.

Når du har gått igjennom det så ser du ganske lett hvordan man løser tankene dine. Og hvordan HTML i realiteten virker.

http://www.adobe.com/devnet/dreamweaver/ar...layout_dw8.html

http://www.adobe.com/devnet/dreamweaver/ar...reamweaver.html

Oversikt over mange flere tutorials:

http://www.adobe.com/devnet/dreamweaver/design.html

For å ta en sammenligning. Det du har bygget er slik man i hollywood bygger kulisser. Man ser forsiden av ett hus men bak er det tomt. HTML fil er sånn man bygger hus i virkeligheten. Man har struktur, fundament, rekkverk osv som alt kommer sammen for å bygge opp en side. Så kan man fylle den med innhold. Tekst, bilder osv. Og en slik side kan gjenbrukes ofte siden man bare gir HTML filen nytt navn og bytter innholdet. Slik du har tenkt måtte du har gått inn i ett bilde program, laget nytt bilde, savet ut osv.. Veldig tungvint.

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...