Gilbert Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Godtfolk Har akkurat flyttet, og Gilbeline og jeg har funnet ut at vi har lyst til å gjøre noe "nytt" med noen av rommene. Derfor lurer jeg på om du vet noe om akvariefisker for eksempel. Jungelrom Dette rommet skal være arbeidsrommet. Her skal det være plass for en stasjonær og to bærbare pc'r, bokhyller og skriveplass. Ideen er å gjøre det litt mer spennende uten å bryte med gode pc- og arbeidsforhold. Vi har lyst til å male veggene sorte og bruke grove brunfarger med trestruktur og sort på møbler. På veggene maler vi muligens noen grønne planter og. Så ønsker vi å sette opp en del grønne/gule spotlights i taket og på veggene, slik at vi får en dunkel jungelstemning. Døra tar vi ut og vi henger opp bambusforheng i stedet. På skrivebordet setter vi noen lamper, og har dessuten mulighet for å lukke opp den sorte persienna slik at dagslys også kommer inn. Selvfølgelig skal rommet fylles med litt planter også, både fra gulv og fra bord. En apekattbamse skal vi nok også få lurt inn. Når vi ikke jobber blir jo dette et flott avslappings-/drømmerom. Av interaktive elementer skal vi sette inn høyttalere med den riktige jungelstemningen, og vi har lyst på et akvarium. Gjerne et med litt lengde, så vi får elvefølelsen. Hvilke utfordringer bringer det med seg? Det er et rom der det i utgangspunktet er ganske mørkt, finnes det fisker som takler litt strøm og som synes det er greit med dunkel belysning? Vet du om noen nettsider eller bilder av lignende rom vi kan bruke for inspirasjon? Andre rom På soverommet går vi muligens inn for seilskutetema med koøye-speil, bom fra en mast (vi kutter den av på langs og henger på veggen, over monterer vi deler av et seil) osv. Vekkerklokke skal vi prøve å lage ut av en liten skipsklokke eller matklokke. På gulvet lager vi tregulv-følelse. Vi maler en dagshimmel på taket og setter opp noen utstoppede måker. Skapet kan bli et naust, er ikke helt sikker ennå. Hvertfall monterer vi masse små lysdioder i taket slik at når mørket kommer kan vi ha en flott stjernehimmel der vi ligger og sitter ut over havet. Stua får et lekepreg, fordi det er et rom der pynt og tema ikke må ta overhånd. Blir nok ikke noe annet enn no modelltog (og en hest om Gilbeline får vilja si). Hva med badet? Fisketema for bad er jo ikke særlig orginalt, har du noen ideer på andre temaer? Det være seg farger på veggen, håndkler, dolokk, dusjforheng osv. Badet er etter min mening et viktig rom, fordi man kan ikke komme utenom. Derfor må det også være litt koselig. Kjøkkenet har vi ikke begynt å tenke på ennå, heller ikke gangen. Vi får se hva det blir. Har lurt inn noen spørsmål i avsnittene ovenfor og lurer vel egentlig på om du har noen forslag og ideer generelt også :o) Gil&Giline Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Så lenge dere ikke har barn, eller planlegger å få det, så er det kjempestilig med store akvarier i huset. Saltvannsakvarier som går langs veggene, kanskje. Slipp et barn eller to inn i huset og gi de 5 min, så er det oversvømmelse og X antall død fisk. Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 23. august 2006 Forfatter Del Skrevet 23. august 2006 Har ikke barn, men planene er katt og ilder (= tiger og geopard. Utrolig hva slags dyr den jungelen har). Lurer på om vi skal klare å lure akvariet inn i bokhylla for eksempel, slik at man bare ser glassveggen inn til fiskene. Da må vi fremdeles kjøpe kattemat på boks. Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Tihi Geniale planer, fritt for å ikke være vaskedame eller vaske akvariet! Tenkte en gang på å lage vollgrav i hagen, men huseieren likte ikke planene. D'oh! Har også sett hus med bekk gjennom hele bygningen. Fett nok det, med fisk og sånt. Ligger dere sånn til at det går an, eller må dere pumpe vannet opp hele tiden? Kan dere ikke ha akvariet slik at det er en vegg som går inn mot stuen? Sorry at jeg ikke kommer med noe, men jeg vet lite og er nysgjerrig... Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 23. august 2006 Forfatter Del Skrevet 23. august 2006 Hehe, ja jeg får legge ut noen bilder når ting kommer seg. Foreløpig er det bare parkett og kremgule vegger, så vi har et stykke igjen. Har noen fine venner i brannvesenet, så de kan nok spyle det rent om det blir behov. Skal ikke ha noe stort og imponerende som sluker strøm ala bekk gjennom huset, men må prøve å få litt naturlyder av vann og litt bevegelse i et ellers kjedelig rom :o) Er spesielt spent på hvordan plantene vil endre rommet fra å være sort og dystert til mørkt og spennende. Går det forretsen an med krabbedyr i akvarium? Jeg har en forkjærlighet for det. Ja, og jeg glemte å si at en edderkopp i bur er også i planen, hehe... Men det vet ikke Gilbeline ennå! Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Akkurat det med planter kan bli veldig kult. Husk at planter trenger dritmye lys, og at de sluker lys.. så det er kanskje ikke nødvendig å male veggene svarte, men heller gå for en akvarell-grønn/gul-farge. Vi har no "palmer" i stua hos mamma, og det gjør det mye koseligere. Så at når den kom ned i kjelleren ble det faktisk for mørkt veldig fort, og den begynte å visne litt. Måtte ta den opp igjen. Et annet triks for å holde bast/trefølelsen i rommet, er å henge opp striegardiner på veggen. Der kan du feste bilder, pynteknuter, små lys osv. Det kuleste vettu, det blir når du automatiserer vanningen og modellbanen med girder eller noe sånt, dét blir fett! Kan også anbefale downlights i akvariet, og dioder i 4-5 farger (rød, gul, blå, grønn, hvit) langsmed hele. Da kan du veldig enkelt lage alle farger i akvariet, det setter stemning. Anbefaler også downlights og dioder rett over pulten om du har en hylle i kanten langs veggen. Setter veldig stemningen med lys. Skal taket være svart? Skal du ha slange og? Vi har en sånn fin symbiose med katt og pinnsvin, katten går ut og fanger mus. Disse legger den foran soveromsvinduet eller på kjøkkenet. Etterpå kommer pinsvinet og spiser opp musene hvis de ennå er litt varme. Får sikkert til noe lignende med en slange hvis du prøver Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Forslag; Akvarievegg. Altså et relativt tynt akvarie som går fra gulv til tak og dekker en hel vegg. Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 26. august 2006 Forfatter Del Skrevet 26. august 2006 Har en tanke om et akvarium i en vegg når vi finner et hus vi har tenkt til å bo lenge i, på badet. Dette blir nok ikke så omfattende, vi bare tester ut litt kreativitet :o) Det samme gjelder forsåvidt modelljernbanen, den blir nok mer enn super når vi finner et fint hus med digg kjellerareal. Har bygget en fin bane mens jeg bodde hos mor og far, men den ble stående igjen da jeg flytta. Nå blir det nok en liten en igjen, har savnet det, hehe. Nå er rommet sort, er på jakt etter noen fine spotter nå Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Går det forretsen an med krabbedyr i akvarium? Jeg har en forkjærlighet for det. 6727443[/snapback] De vanlige dyrebutikkene rundtomkring selger iallefall ferskvannskrabber fra tid til annen, men husk at de gjerne vil ha tilgang til litt tørt land en gang i blandt. Da kan det kanskje være en ide å legge opp akvariet som et tverrsnitt av en elveside. Veldig mange morsomme fisk du kan kaste oppi der, og ettersom du skal kjøre jungelpreg så bør du nesten lage ferskvannsakvarium, det er også mindre arbeid å drive enn et saltvannsakvarium. Da lener jeg mer tilbake og venter på at de med mer peiling på akvarier enn meg skal komme og motsi meg (det skjer alltid) Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Jeg har lenge tenkt på å gjøre litt forrandring på møblene mine. Da har jeg tenkt å spray male tv benken, kontor pulten og seksjonen som står i stua. Noen ideèr om farge og eventuelt mønster ? Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Jeg har lenge tenkt på å gjøre litt forrandring på møblene mine. Da har jeg tenkt å spray male tv benken, kontor pulten og seksjonen som står i stua. Noen ideèr om farge og eventuelt mønster ? 6775981[/snapback] Prøv en egen tråd, men det hjelper sikkert å finne noe du liker (jeg vet, pokker så dypt svar) Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 1. september 2006 Forfatter Del Skrevet 1. september 2006 Kumønster er alltid suksess, hehe... Noen som vet hvor vi kan kjøpe bambusforheng/dørgreie? I stedet for vanlig dør vil vi ha sånn siv/bambus-greier som henger ned i døråpningen... Skjønner hva jeg mener? Vi må ha litt mer jungelpreg enn en dør. Nå er det et pc-bord, to bokhyller, to kontorstoler, to store planter, en sort persienne og spotter i taket, alt vi mangler er et arbeidsbord, grønne og røde pærer til spottene (hvor får jeg kjøpt det?), og i går titta vi på akvarium. Spennende! Fant ut at vi bør ha et ganske stort akvarium for å ha en palmestrand til krabbene, så vi går for kun fisk :o) Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Dere må ha sånn pumpe som pumper ut vannet langs hele kortsida i vannflata av akvariet, og en to-tre heftige mangroverøtter, så har dere elv Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Hvis du har spørsmål om akvarier kan du sikkert få svar på de her. Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 Nå har hun bestemt oss at vi skal flytte allerede til sommeren, så det ble plutselig uaktuelt å gjøre noen store ting... Jungelrommet er ferdig bortsett fra akvarium, men da blir det bare stress å gjøre noe mer der Lenke til kommentar
haakka Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Det som kan bli kult er hvis dere "bygger ut" en 40-50 Cm. så får du den inntrykket at akvariet er byggd inn i veggen på huset hvis du skjønner hva jeg mener. på samme måte kan man trikse til det litt, og sette en 28" CRT TV bak der.. så det ser ut som en flatskjem;) Just my 5 cents Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 skal dere ha store fisk, så er 500L minimum. skal dere ha mange store fisk er 1000L+ ganske bra. selv om folka på dyrebutikken anbefaler 100L for en sølvhai, så trenger denne minimum 500L, helst 1500L. saltvann krever mye, så dette er ikke noe å anbefale til nybegynnere (her skal det til rett mengde salt, rett mengde vann osv). husk at fisk gjerne hopper, så dekkglass er ett must. selv med armatur. kan anbefale Akvaforum, som er ett ypperlig forum for nybegynnere og "proffe" akvarister. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå