Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Off topic. Dette er en skrytetråd hvor folk forteller hvor mye de tjener for å gjøre andre jæløs.

Jeg finner det interessant å se hva andre tjener i forhold til meg. Det gir en indikasjon på hva man burde tjene med en gitt utdannelse. Det sagt, man vet jo aldri om folk snakker sant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen tvinger deg til å være her.

 

God forumskikk å holde seg til tema. Kan dog ikke forvente at alle skjønner alt.

Jeg finner det interessant å se hva andre tjener i forhold til meg. Det gir en indikasjon på hva man burde tjene med en gitt utdannelse. Det sagt, man vet jo aldri om folk snakker sant.

Selvfølgelig. Budskapet var liksom at det ble litt off topic fra enkelte.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig. Budskapet var liksom at det ble litt off topic fra enkelte.

Var tydeligvis ikke slik folk oppfattet deg, men sporer litt mye av her ja. Dessuten vil jeg ikke kalle det å skryte når folk er ærlig om hva de tjener. At folk ikke vil høre eller vite hvor mye andre tjener er helt greit, men da kan man la være å følge tråden.

Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Studieassistent ved universitetet

 

Hvor gammel du er: 23 år

 

Hva du tjener du i timen/månedslønn: 254,75 kr/t, ca. 6000 kr/måned + lånekassen

 

Hvor mye betaler du i skatt? Har frikort.

 

Utdanning: Bachelor

 

Goder: Får repetert gamle fag, relevant deltidsjobb + kontakter gjennom professorer og studenter på andre kull. Er et stort pluss på CV'en.

 

Ellers må jeg si at det er ikke interessant om noen tjener 700k når de jobber 12 timers dager. Oppgi heller timeslønn, eventuelt lønn for normal arbeidsdag.

Lenke til kommentar

Hvilket universitet er du tilknyttet? Har en lignende stilling, men tjener drøyt hundrelappen mindre per time.

 

Ja si det. Litt rart at han ligger rett under lønnstrinn 60 (255,80kr/timen) som stud.ass, når samme stilling ved en annen høgskole har lønnstrinn 19 (143,30kr/timen).

Tipper det sitter et troll bak den posten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ellers må jeg si at det er ikke interessant om noen tjener 700k når de jobber 12 timers dager. Oppgi heller timeslønn, eventuelt lønn for normal arbeidsdag.

 

Må si meg enig. Vanskelig å bedømme når folk tar utgangspunkt i forskjellige ting.

 

Oppgir de grunnlønnen, eller lønn inkludert tillegg som forventet overtid, helligdagstillegg etc?

Oppgir de årslønnen, eller oppgir de årslønn + feriepenger som inntekt?

Oppgir de fastlønn, eller er deler av lønnen bonusbasert/provisjon (der de inkluderer alt for at det skal høres mest mulig ut)?

 

etc.

 

Men som regel ser man fort hvilke poster som er realistiske, og hvem som "pynter" på tallene.

Endret av Brulejus
Lenke til kommentar

Ellers må jeg si at det er ikke interessant om noen tjener 700k når de jobber 12 timers dager. Oppgi heller timeslønn, eventuelt lønn for normal arbeidsdag.

 

Jeg antar at du mener det blir uinteressant fordi det ikke er sammenlignbart med din situasjon som kanskje verken medfører regelmessig ub-tillegg eller overtid?

Du foreslår å oppgi timeslønn eller evt. lønn for en normal arbeidsdag, men du har tydeligvis aldri vært i en turnustillegg/overtidssituasjon selv, for da hadde du visst at det uansett ikke blir sammenlignbart.

 

For eksempel: Jeg aner ikke hva timeslønna mi er, den står ikke nevnt noe sted i arbeidskontrakt eller lønnsforhandlinger. Jeg vet at en gjennomsnittlig uke skal være 34,5t, og jeg vet hva grunnlønna mi er, men siden mine vakter (normalt uten overtid) uansett går døgnet rundt så medfører det både faste og variable tillegg som blir helt feil å ikke ta med. I tillegg så har jeg f.eks. i år jobbet ekstremt mye overtid pga bemanningssituasjon (ca 250k brutto bare i overtid), men når jeg sjekker hvor mange timer det blir totalt per uke så er jeg likevel under 37timer i uka, og når jeg kun jobbet 8-16 uten betalt lunsj så var en "normal arbeidsdag" på 7,5 timer, altså 37,5 timer i uka. Altså jobbet jeg "mer" per uke som kontorrotte uten overtid enn jeg nå gjør i turnus med ganske mye overtid pga kritisk lav bemanningssituasjon.

 

Hvorfor skal vi ikke nevne tillegg og overtidsbetaling selv i de tilfellene hvor vi jobber færre timer enn "normale kontoransatte"?

Tror du virkelig det er så enkelt å bare dele grunnlønna på antall "normale timer vi ville hatt hvis, dersom, hva om, tenk om"? Du får aldri et 1:1 sammenligningsforhold verken på antall timer eller kroner, så det kan du bare glemme.

 

Sammenlign (grunn)lønna di med andre jobber som også kun er 8-16 og som heller ikke har tillegg og overtid, og så kan vi som får tillegg og overtidsbetalt heller sammenligne oss imellom.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Sjølvstendig næringsdrivande - media

Hvor gammel du er: 20 år

Hva du tjener du i timen: Alt ettersom. Er ofte bra timesbetaling, men kan vere ugunstige arbeidstider. Rolig ei veke, så fullt køyr.

Hvor mye betaler du i skatt? Prøver å sette av 30% av inntekt til skatt, men i år blir det nok ganske lite skatt, spørs kor mykje foretaket bruker på nytt utstyr.

Utdanning: Vidaregåande.

 

Liker jobben, men reint økonomisk (foreløpig iallfall) var det mykje bedre løn på Tine der eg jobba i fjor. Og sjølsagt meir forutsigbart. 170kr timen der, og det er rimelig bra. Med 50% tillegg ved overtid, som det var en del av. Hadde fort bruttoløn på 27-28.000 i mnd der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...