Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

jeg må rett og slett bare innrømme min uvitenhet om Trond Mohn sin økonomiske rundhåndethet med sine ansatte, forhold til lønn og bonuser.

 

som en liten bisetnign til dette om trivsel og lønn: lærte nå på fagskolen i Ledelse, Økonomi og Markedsføring at lønn ikke var en kilde til fornøyde ansatte, men det kunne være en kilde til misfornøyde ansatte...

 

 

og det er forskjell på litt bedre lønnsvilkår og det som lagerarbeideren vår her over oss nevner.

det finnes nå relevant fagutdanning som kan brukes ved jobb på lager som vil selvølgelig kunne gi økt lønn. men det har ikke den som kommer med påstanden om den høye lønnen sin. jeg sier påstand da det er en for meg absurd lønn for å jobbe på lager uten utdanning og uten (spesiell) erfaring på området.

Vil veldig gjerne lønnslippen til den som kommer med påstanden.

 

Jeg kjenner en som jobber på lager, har 7 års erfaring, relevant fagbrev, jobber skift (annevære uke dag/kveld). med overtid og tillegg, tjener han ca 400.000,- i året, perks han får er gratis trening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom de forteller at lønn ikke er en kilde til fornøyde ansatte, så vil jeg påstå at de bedriver vranglære. Det er dog helt rett at (lav) lønn kan være en kilde til misnøye.

 

Sånn sett kan jo dette utsagnet bli seende ut som en selvmotsigelse. ;)

 

Men de mener vel kanskje noe ala at en lønn langt over _forventet_ lønn ikke nødvendigvis betyr en gladere, bedre og mer effektiv ansatt som velger å være i jobben lenger og lignende? Det kan det kanskje være noe i.

 

F.eks en flink og kompetent person som tjener 600 000 i året hos en arbeidsgiver, bytter ikke nødvendigvis jobb for 100K mer i året. Det kan være godt arbeidsmiljø og andre goder som blir mer interessant når man når et visst lønnsnivå.

Endret av Green Leaf
Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Automatiker.

 

Hvor gammel du er: 24

 

Hva du tjener du i timen/månedslønn: 36 000,- Havner på ca. 500 000 - 550 000 i år med overtid og diett.

 

Hvor mye betaler du i skatt? 36% på overtid, tabell.

 

Goder: Telefon, dekt pendling, 50% av privat internett abo., PC og printer hjemme.

 

Utdanning: Videregående.

 

Bonus: Er ikke sikker, men det er en ordning.

Lenke til kommentar

En oppdatering på meg og mitt virke:

 

Hva du jobber som: Salgskonsulent nybil

Hvor gammel du er: 34 år

Hva du tjener du i måneden: 40-70.000,- brutto

Hvor mye betaler du i skatt? 45%

Utdanning: Videregående pluss masse kurs

 

Pros: Gratis mobilbruk, jobben spanderer en ny mobil i året, firmabil fra en pool med mange forskjellige biler (kan byttelåne med andre selgere), veldig gode bonusbetingelser, aldri kjedelige dager, møter nye mennesker hver dag

 

Cons: Lange dager, uforutsigbar lønn (lav fastlønn = avhengig av provisjonen), dugnadsarbeid (bilutstillinger, show, sponsoriater etc), høye krav fra ledelsen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Alder: 21

Stilling: Rørleggerlærling (tredje termin)

Timelønn: 127,05

Skatt: 24%

Utdanning: Videregående (2 år yrkesfag + 1 år allmenn påbygg)

Goder: Kan ta ut deler fra grossisten til leverandørpris + muligheter for å bruke spesialverktøy privat.

 

Ellers dritt lønn for meg. Jeg forlater yrket umiddelbart når jeg har fått svennebrevet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Så hva mener du du skal tjene som 21-åring, lærling og lite erfaring? 700.000?

 

Det jeg da selvsagt sikter til er at det finnes ingen fremtid for meg i det yrket. Jeg må bli sivilingeniør innenfor subsea teknologi da kan jeg tjene over 700.000kr :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...