Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er etter skatt er betalt.

JEg har vært svært heldig med penge fordi. Jeg har ca 1,7 millioner i formue (kjøpt hus) og fått alle møblene gratis og TV, det inkluderer også oppvaskmaskin og kjøleskap og vaskemaskin. Så jeg klarer meg over gjennomsnitt. Og har ikke bil :p Bor nært sentrum, 20 min gangavstand eller 3 min buss.

Lenke til kommentar

En liten oppdatering...

Hva du jobber som?: Lærling

Hvor gammel du er: 19 år gammel.

Hva du tjener du i timen/månedslønn: 89,28 (går opp til 100,44 i april og deretter opp til 122,76 i oktober).

Hvor mye betaler du i skatt?: Tabelltrekk...men tjener ca 14k i mnd og betaler 3k i skatt. Så ca 21%

Utdanning: VG3 Dataelektroniker (Trenger bare VG2 for å bli lærling i telekommunikasjonsfaget, men jeg tok VG3 og fikk et halvt års kortere læretid wink.gif)

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Økonomiassistent/regnskapsfører i et mellomstort aksjeselskap.

Hvor gammel du er: 18 år

Hva du tjener du i timen/måneden: 125 kroner i timen / 5000 kroner i måneden i utgangspunktet. Er satt opp til 10 timer i uka, men jobber ofte mer i løpet av en måned i ferier osv.

Skatter: Frikort i 2011 - 12% prosenttrekk i 2012.

Utdanning: Holder på med tredjeklasse på VGS.

Lenke til kommentar

Kordan kan noken mene at 36% er alt for mye skatt for seg selv?

36% for deg er like mye av lønnen din som 36% for meg! selv om eg dog betaler pittelitt mer.

Som med all annen prosentregning. 36% av HVA?

Tjener man 150.000 i året kan 36% skatt føles som mye i forhold til HVA man tjener.

Lenke til kommentar

36% for deg er like mye av lønnen din som 36% for meg! selv om eg dog betaler pittelitt mer.

Tjener man 150.000 i året kan 36% skatt føles som mye i forhold til HVA man tjener.

Akkurat.

Om en skal ha et rettferdigt system så burde alle ha en fastsatt prosentandel i skatt, til dømes 36%. Det er fortsatt 36% av lønnen din, så det summen vil bli regulert alt etter som hva du tjener, 36% for en som tjener 500.000 er en like betydelig summ for 36% for en som tjener 250.000, det er fortsatt 36% av inkommet til personen.

Lenke til kommentar

Jeg tjener 500.000 i året - skatt ved og være Agronom, eller Agronoman som mange kaller meglaugh.gif Det er klart at lønna varierer men det er snittet. Det meste jeg tror jeg har tjent noen gang er 800.000 men da drev jeg med 3 andre jobber ved siden av og være Agronom. Det ble ant for slitsomt så dette gjennomførte jeg i bare ett år.

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar

Akkurat.

Om en skal ha et rettferdigt system så burde alle ha en fastsatt prosentandel i skatt, til dømes 36%. Det er fortsatt 36% av lønnen din, så det summen vil bli regulert alt etter som hva du tjener, 36% for en som tjener 500.000 er en like betydelig summ for 36% for en som tjener 250.000, det er fortsatt 36% av inkommet til personen.

Jeg tror du misforstår poenget.

Hvis man sitter igjen med 1000,- etter at alle faste utgifter (bolig, strøm ++) er betalt, så er f.eks 36% skatt = 5000,- en større relativ utgift enn hvis man sitter igjen med 20 000,- etter at faste utgifter er betalt når skatten (36%) du betaler er 15 000,- med høyere lønn.

Lenke til kommentar

Akkurat.

Jeg tror du misforstår poenget.

Hvis man sitter igjen med 1000,- etter at alle faste utgifter (bolig, strøm ++) er betalt, så er f.eks 36% skatt = 5000,- en større relativ utgift enn hvis man sitter igjen med 20 000,- etter at faste utgifter er betalt når skatten (36%) du betaler er 15 000,- med høyere lønn.

Viss man sitter igjen med en dårlig lønn har en gjort noe galt, ansvar for egne valg i livet, du velger din egen suksess.

Men 36% av lønnen din er fortsatt 36% av inntekten, kor mye en sitter igjen is up to you.

Lenke til kommentar

-snip

Viss man sitter igjen med en dårlig lønn har en gjort noe galt, ansvar for egne valg i livet, du velger din egen suksess.

Men 36% av lønnen din er fortsatt 36% av inntekten, kor mye en sitter igjen is up to you.

Du skyter over poenget igjen, men stå på! Fortsetter du som de andre diskusjonene dine her på forumet får du nok siste ordet her og skal du se.

Lenke til kommentar

-snip

Du skyter over poenget igjen, men stå på! Fortsetter du som de andre diskusjonene dine her på forumet får du nok siste ordet her og skal du se.

hva er poenget da? 36 % er den samme relative størrelsen om det er av 10 kr eller 10 mill...

er nettop det som er så fint med prosenter.

mener du at de som tjener mindre skal betale mindre andel av sinn inntekt i skatt til stat og kommune? det er i så fall en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar

-snip

hva er poenget da? 36 % er den samme relative størrelsen om det er av 10 kr eller 10 mill...

mener du at de som tjener mindre skal betale mindre andel av sinn inntekt i skatt til stat og kommune? det er i så fall en helt annen diskusjon.

Poenget er at man ikke svart/hvitt kan si at "

36% for deg er like mye av lønnen din som 36% for meg!", og tro at bidraget på 36% tilsvarer den samme andelen av det du sitter igjen med. Alle har faste (relativt like, til en viss grad) utgifter som skal dekkes, dermed så blir det en forskyvning av hvor mye 36% skatt er av lønnen din relativt til det du har å rutte med i det daglige. Du sitter ikke igjen med 64% å rutte med i det daglige.

Man kan gjerne flagge med at 36% av lønnen er en like stor andel av bruttolønnen din uansett hvor mye du tjener, men i praksis og i det daglige i forhold til hva pengene faktisk går til og brukes, så er ikke dette en riktig måte å sammenligne hvordan skatten påvirker økonomien din.

Diskusjonen om hvor mye skatt man skal betale er en helt annen, og jeg er langt fra en SVer selv, men det er en helt annen diskusjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

-snip.

I Norge så betaler vi også etter inntekt. Jo høyere lønn desto mer skatt betaler du, i prosent.. Tjener du bra med penger blir du jo flådd i dette landet.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Jeg må bare legge til det at skatt er noe dritt!lol2.gif

På noen måter ja, men også veldig flott. Jeg er bare motstander av det totalt unødvendige høye nivået pga det meningsløse sløseriet til SV'ere med Erik Solheim i front!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Norge sløser nesten mer enn 25 Normann klarer og tjene på ett år!

Det er utrolig mye Norge sløser men de skjuler det sånn at vi ikke skal vite det på en måte.

Norge sløser med alt mulig bare på grunn av at de vil at landet skal være ett godt land men landet blir stadig være.

Lenke til kommentar

Navlebeskuende folkens.. Se på Hellas.. med korrupsjon og lavt skattetrykk over mange mange år.. Nå får de svi.. og de olympiske gudene skal vite at det svir der nede!

Da er det bedre med litt kløe rundt skattetrykket her i Norge. De fleste av oss har mer enn nok til salt i grøten og vel så det.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...