Gå til innhold

Uforklarlig full c:

Anbefalte innlegg

Jeg har en innstalasjon av xp pro, jeg har fulgt en del av rådene her inne og slanket xp ganske kraftig..

Min C: er på 6GB og xp tar 900mb av disse 6GB.. Jeg har flyttet alle cache og temp mapper til en annen fysisk disk slik at C: ikke skal vokse. Jeg har en egen disk og mapper for installasjoner.. C: får ikke vokse.

For 3 dager siden fikk jeg beskjed om at C kolon har lite plass, kun 79mb igjen med ledig plass.. HÆÆÆÆÆÆ! Går ikke ann..

Har kjørt virus scan via trend, panda og symantec.. Ingen virus..

Startet i sikkermodus, da var alt normalt.. Tok en defrag der og kjørte ny virus scan.. Alt var rent.. Bruker også CCleaner for og renske opp i ting..

Men i normal modus er Disken full.. Kan gå inn på win mappa og den er bare 900mb, de 2 andre mappene som ligger der er på 128 mb hver..

Noen som har en forklaring på dette? Har lite lyst og formatere.. Masse jobb med og strippe xp igjen og få det stabilt..

Endret av Stretch2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disken er på 200GB men har satt en partisjon på &GB til Win..

Har ingen virusprog installert på maskinen, bruker kun Zonealarm brannmur og online scan fra panda, trend og symantec..

Skjønner ikke hvordan og hva som kan fylle C: så fort..

Lenke til kommentar

Du har slått av windows sin gjenopprettings-funksjon? Windows kan finne på å bruke mye plass til å lagre såkalte recovery-points.

I tillegg til de tre mappene du snakker om så har du også filer som ligger på roten av C:\. Sørg for at du har slått på visning av skjulte filer.

Anbefaler også at du prøver programmer som TreeSize som gir en mer preisis oversikt over hvilke filer som tar mye plass.

http://www.jam-software.com/treesize/screenshots.shtml

Lenke til kommentar

bruk Soft Central -DiskInfo eller liknende til å finne ut hvor på harddisken du bruker mye plass. Å bare se på properties for win-katalogen er ikke så relevant for å se hvor mye plass operativsystemet bruker. HAr ofte erfart at når disken er full ligger gjerne prblemet under "Documents and Settings" hvor all brukerinformasjonen og ting som "Mine dokumenter" ligger.

Lenke til kommentar

En annen ting er også pagefil.sys og hiberfil.sys som legger seg på roten av disken. Nå kommer det litt an på hvor mye RAM du har hvor store de er. Men du har minst. 1.5GB der.

For å fjerne hiberfile.sys så deaktiverer du Hiberantion/Dvale i kontrollpanelet -> Skjerm -> Skjermbeskytter - > strøm

Pagefile kan du flytte til en annen partisjon (noe som er lurt med tanke på ytelse). Dette gjør du i:

Kontrollpanelet -> system -> Avansert -> Instillnger (for ytelse). -> Avansert

Velg så instillinger under Virtualt minne

Lenke til kommentar

Pagefile er flyttet til egen disk, den er på 1,5GB.

Fysisk ram er 3060GB, har masse ressurser i maskinen.

Helpfiles er slettet, har brukt xp tweak for og slå av masse unødvendig tull.. alle unistall files er slettet, holder xp ganske rent, sletter cache filer og temp filer 1 gang i uken. Har kontroll på C: til enhver tid.

Skjulte filer vises.

Kan ikke fatte hva som tar plass.. Bare noen dager siden disken plutselig var full..

Skal kjøre noen diagnose prog..

Lenke til kommentar

6 GB til XP er IKKE lite, så lenge du gjør vanlige ting på den, og ikke lasser inn med programmer. Selv klarer jeg meg fint med 3.5-4.0 på Windows partisjoner. Har ikke noe problemer med det på laptopen iallefall. Der har jeg brukt 5 GB til XP lenge, men for lenge siden gikk jeg over til Win2k på den maskina og da ble det en C: partisjon på 3.5 GB. Fungerer fint det å. Det kommer alt ann på hva du gjør på maskina. På den maskina jeg hadde XP på, så var det vanlige oppgaver som skriving, litt musikk, film, surfing og chatting som jeg brukte den til.

Med litt lure løsninger så går det meste serru.

Lenke til kommentar

Ja har fulgt en del guider her med tweaking av xp, har alltid vært masse plass på C: installerer alt av prog på en annen disk og har ikke mye prog heller..

Bruker maskinen mest til spilling, surfing, musikk og lasting..

Specs:

ABIT Fatal1ty AA8XE MB for S775,I925XE

P4 3,8Ghz

3072 mb ram corsair

PowerColor Radeon X1800XT 512MB

Masse kjøling og lian-li kabinett..

Skulle holde til hva som helst!

Lenke til kommentar

Da fant jeg problemet..

Det var hiberfile.sys som kapret hele disken, brukte unlocker og slettet hele filen slik at den ikke kan skape mere trøbbel.. slike filer er låst i windows..

Utrolig frustrerende når en sånn bagatell fyller opp 5GB.

Tusen takk til alle som har bidratt, fikk løst mitt problem..

HURRA! :dribble::tease::thumbup::dribble::D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...