petterg Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 (endret) Emnet sier det meste.... Prøver å reinstalere en laptop for en veninne som har hatt virusbesøk. Problemet er at dvd-romen åpner seg hver gang cd'n spinner over en bestemt hastighet, og det gjør den jo når man prøver å boote fra cd! Noen gode forslag på hvordan man reinstalerer denne? Kan man gjøre første del av install på en stasjonær pc (frem til første reboot), så flytte disken over i laptopen? (Har ikke lyst til å slette disken før jeg vet at jeg får den til å boote igjen.) Hva kan man evt gjøre for å hindre at cdskuffen spretter opp? Det hjelper ikke å holde den inne manuelt. Endret 22. august 2006 av petterg Lenke til kommentar
TCi Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Du får ikke koblet laptopen til en annen maskin via nettverk? Noen installasjoner legger også installasjonsfilene i Windows-katalogen. Tror det er c:\windows\option , ikke sikker. Så om du har en annen partisjon så kan du flytte de over der, om det er tilfellet. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Kjøp deg en USB basert ekstern cd spiller. Tipper du finner en slik billig her på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 23. august 2006 Forfatter Del Skrevet 23. august 2006 Jeg finner ingenting i bios som sier at den kan boote fra usb... Vil det funke med usb cdrom da? Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Jeg finner ingenting i bios som sier at den kan boote fra usb... Vil det funke med usb cdrom da? 6727187[/snapback] Det er nok riktig, men du kan vel kanskje boote fra disken og så installere fra USB spilleren ? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 23. august 2006 Forfatter Del Skrevet 23. august 2006 Det er nok riktig, men du kan vel kanskje boote fra disken og så installere fra USB spilleren ? 6727288[/snapback] Hvordan får man til det? Hva med netverksboot? Det er noe i bios som ser ut til å være nettverksbootmulighet. Hvordan setter man evt opp en server for å gjøre wininstall over nett? Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Jeg ville bare lånt en annen cd-rom og kjørt på.. Er ikke de ganske standard? 2-3 størrelse elns? Lenke til kommentar
wil Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Ikke for å være pirkete men: Det heter ikke at du reinstallerer en Laptop. Du kan ikke gjøre det. Du kan reinstallere Windows, men å reinstallere en Laptop går ikke. Du kan derimot restarte en laptop, men det blir jo noe helt annet . Sorry, måtte bare si det. Til saken: Det du kunne gjort da er å låne deg en ekstern cdrom og hmmmm, ja, det spørs jo om Bios har støtte for USB det da men. Hvis den har det så kan du reinstallere Windows via den. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 23. august 2006 Forfatter Del Skrevet 23. august 2006 Har funnet en usb brenner på en kontorplass. (For folk i pirkemodus betyr det en enhet som setter fyr på alle usb enheter.) Da blir det spennende å se om laptopen lar seg boote fra denne i morra. MAC'n den er koblet på lot seg boote fra den, så da kanskje laptopen kan være samarbeidsvillig.... (Å instalere en laptop var nok feil ordbruk. Den ordrette betydningen av dette er vel å skru den fast i bordplata eller annen form for fastmontering. Dette var nok ikke det jeg var ute etter.) Lenke til kommentar
arsvendg Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Hvis ikke laptopen er en veldig sær sak så er det kanskje mulig å bytte ut den defekte cd-rom'en... eller hur? Det ville jo vært mye bedre enn å drasse rundt med en defekt cd-rom drev. Og kanskje er det mulig å slenge inn en dvd-brenner også? Utenom det har jeg ikke no gode forslag... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå