Gå til innhold

Ny PC, stillegående til rundt 10.000

Anbefalte innlegg

Etter å ha jobbet en del i sommer tar jeg meg rå til et lite hardware-innkjøp. Har bestemt meg for at jeg skal ha ny PC. Grunnen til at jeg bytter ut min gamle er at den bråker en del (ujevn støy osv.). Siden jeg bor på hybel og sover i samme rom som maskinen er jeg interessert i en maskin som bråker minimalt, slik at det går an å sove i samme rom. Jeg tåler litt støy, så vannkjøling blir overkill.

Før sommeren satte jeg opp et lite forslag, men er litt usikker på hvor bra det egentlig er. Som dere kanskje ser har jeg også satt av 2 stk. skjermer. Jeg ønsker dette i tillegg til den jeg har nå (3 stk. tilsammen). Av den grunn må jeg vel ha et ekstra skjermkort?

Det hadde vært veldig fint om noen kunne tatt en titt på forslaget mitt og eventuelt endret på det. Prisgrensa ligger rundt 12.000-15.000 med skjermer. Ellers er det stort sett fritt fram.

Spent å se om dere har noen gode forslag.

På forhånd takk for alle svar.

Edit: Glemte kanskje å nevne hva den skal brukes til. PC-en skal stort sett brukes til skolearbeid, vanlig internettbruk (IRC/MSN/web), musikk og video. Det er derfor ikke nødvendig med det nyeste av det nyeste når det kommer til grafikkort (Mitt gamle GeForce 2 GTS klarer fint alt jeg har bruk for). Ønsker heller mer prioritering av CPU, RAM osv.

Endret av sim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du kunne sagt hva du skulle bruke den til og om du skulle overklokke hadde det hjulpet litt :)

6725712[/snapback]

Kom på at jeg hadde glemt det, så jeg fikk redigert det inn. Jeg har ikke så veldig stort behov for å overklokke maskinen heller.

Jeg er ute etter en stabil maskin med bra ytelse og lavt støynivå.

Takker for svar så langt.

Lenke til kommentar

Ville vel heller gått for AM2 nå i disse tider. Det er kjekt å ha litt nyere komponenter hvis du senere skal oppgradere ;)

Dette hovedkortet har passiv kjøling og ser ut til å ha fått god kritikk.

Disse rambrikkene er mer enn gode nok til ditt bruk. Hvis du virkelig ikke har tenk til å spille eller lignende kan du godt spare penger ved å kun kjøpe 1gb ram.

I tillegg velger du selvfølgelig AM2 utgaven av X2 3800+

Hvis ikke du skal spille noe eller drive med tunge aplikasjoner er det en god PC. X2 3800+ er for øyeblikket litt billigere enn E6300, i tillegg kan du med AM2 plattformen være så godt som sikker på å måtte sleppe å oppdatere bios osv. for å få en stabil opplevelse. Resten ser bra ut :)

Det kan nok også lønne seg å kjøpe 2x120mm stillegående vifter slik at luften inni kabinettet vil stå helt stille. Kjøp deg også en ny CPU kjøler. F.eks en slik en ;)

Hvis du er glad i litt ogd lyd så kan du jo kjøpe deg et skikkelig lydkort i tillegg: dette eller dette, alt etter hvor mye penger du vil legge i det. Hvis du vil ha tre skjermer så må du så langt jeg vet kjøpe enda et skjermkort. Se på bruktmarkedet der får du ofte et PCI skjermkort for en hundrings. Hvis ikke så har du nok av dem her

Endret av Sir Eatsalot
Lenke til kommentar
Dette hovedkortet har passiv kjøling og ser ut til å ha fått god kritikk.

6725925[/snapback]

Hovedkortet i mitt oppsett har også passiv kjøling, og etter det jeg ser så fikk det veldig gode kommentarer i testen hw.no utførte. Er det noen annen grunn til å velge kortet du foreslår foren det jeg allerede har satt opp?

EDIT: Går litt fort i svingene for meg. Var ikke AM2 som var satt opp nei. Må titte litt mer på dette da.

Disse rambrikkene er mer enn gode nok til ditt bruk. Hvis du virkelig ikke har tenk til å spille eller lignende kan du godt spare penger ved å kun kjøpe 1gb ram.

6725925[/snapback]

Er det stor ytelsesforskjell på disse og de som allerede er satt opp?

Hadde også vært kjekt med noen forslag til hvordan jeg kan ordne slik at jeg kan bruke 3 skjermer. Skal jeg kjøpe et ekstra PCI-skjermkort?

Endret av sim
Lenke til kommentar

Jeg har valgt den rammen og det hovedkortet fordi jeg fåreslo AM2 plattformen som er AMD's nye plattform i stedet for s939 som er utgående. s939 støtter DDR ram og AM2 søtter DDR2 ram. Derfor har jeg valgt den rammen. Hovedkortet har jeg valgt fordi dette er sokkel AM2 og ikke s939. Angående rammen vil du ikke merke noen stor ytelsesforskjell så lenge du ikke skal spille osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...