Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ingen tilgang til onkels router.

Gjest Slettet-XHLacM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-XHLacM

Onkelen min har nettopp anskaffet seg bredbånd og satt opp et trådløst nettverk i huset. Etter som jeg er naboen hans og han ikke er så vanvittig datakyndig, falt det naturlig å spørre meg om hjelp.

Han kobler routeren, en Philips-sak fra elkjøp, mot en PC som står i etasjen rett under. Det som er problemet er at jeg ikke får kryptert det, jeg greier faktisk ikke komme inn på routeren i det hele tatt! :ohmy: Prøvde medfølgende programvare men da fikk jeg bare en feil-melding der det sto det feilmeldinger pleier å inneholde. Jeg fant gateway-adressen i CMD --> ipconfig, og skreiv den inn i internett browseren hans uten resultater.

Hva er galt? Finnes det andre måter å kryptere nettverket på? Greier ikke finne nettverket fra min PC så forsøk fra min PC er nytteløst.

Til dere WLAN-sniffere der ute, så finnes det altså et usikkret nettverk et stykke øst for Varodbrua utenfor Kristiansand. :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Nei, som sagt er routeren i en annen etasje en maskinen. Tror ærlig talt ikke at han vil "stresse" og gjøre noe så "drastisk" som å flytte routeren ned, for å så begynne med den "stressete" oppkoblinga der. Får ta en tur på utsiden og se om det funker med PSPen i morra.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Det er ikke alle routere som lar seg konfigurere via wlan pr default, du bør også legge inn nyeste firmware på den skal den bli 100% bra.

6725635[/snapback]

Alt av data er litt skummelt for han. Så tror ikke jeg for lov til å sette meg ned for å "erstatte" noe som helst på routeren. Kanskje jeg greier å skremme han med hvor mange som "hacker" WLAN slik at han kommer på andre tanker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Unnskyld at jeg spør:

Har du mere peil en onkel??

6725722[/snapback]

Ja. Jeg spør i hverfall ikke om forskjell på Kbps og Mbps eller om hastigheten (54Mbps) fra routeren er den hastigheten han kan surfe på. :tease:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Hvis ting går gale, så sier du at det er en reset knapp på routeren som tilbakestiller alt.

6725718[/snapback]

Vil det også tilbakestille eventuell oppgradert firmware?

Lenke til kommentar
Hvis ting går gale, så sier du at det er en reset knapp på routeren som tilbakestiller alt.

6725718[/snapback]

Vil det også tilbakestille eventuell oppgradert firmware?

6725774[/snapback]

Tvilsomt, men det vil gi deg tilgang til standard oppsettet slik at du kan nedgradere firmware igjen om nødvendig.

Lenke til kommentar

Jeg regner selvfølgelig med at dere har tatt en grundig kikk i brukermanualen til routeren og eventuellt i papirene fra internett levrandøren ?? det kan jo være tips der .

Ser at du har vært med på forumet en stund og jeg mener ikke å fornærme noen med å nevne dette , men selv den beste kan glemme det enkle !!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Jeg regner selvfølgelig med at dere har tatt en grundig kikk i brukermanualen til routeren og eventuellt i papirene fra internett levrandøren ?? det kan jo være tips der .

Ser at du har vært med på forumet en stund og jeg mener ikke å fornærme noen med å nevne dette , men selv den beste kan glemme det enkle !!

6726277[/snapback]

Ja, vi har sett i bruker-manualen. :thumbup: Kanskje det funker hvis jeg tar med routeren henn til meg og kobler den til min PC (m/kabel). Fant i hvertfall ut en ting han gjorde feil: Han hadde plugget internett-kabelen inn i PC1-porten ikke der det sto WAN.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...