:utakt Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Ja. Må innrømme at jeg ser litt skeivt på alle disse som sløver rundt og skal skjøpe skjole før de skal på skjino etterpå. Med mindre du er under 5 år gammel burde du klare å snakke reint. 1 Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 (endret) Ja, jeg har alltid klart å uttale "kj"-lyden. Men nå er jeg jo fra en del av landet der slikt aldri har vært noe problem. Endret 24. august 2006 av Smirnoff 1 Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 jeg klarer det. det er lett 1 Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Jepp, sier kj, ikkj skj. Lenke til kommentar
Rostad Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Skjønner ikke hvordan det kan være vanskelig, er jo bare og si det rett fram, ikke begynne og bale med den s`en 1 Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Kan noen andre legge ut et lydklipp over hvordan denne magiske kj-lyden som er så lett å uttale egentlig skal uttales? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Selvfølgelig kan jeg uttale KJ-lyden! Jeg kan da vel å snakke norsk. Skal på sjøpesenteret å sjøpe sjole, også skal jeg på sjino, og etterpå skal jeg spise sjøttkaker. Blir irritert over folk som ikke kan å uttale KJ-lyden 1 Lenke til kommentar
-Redhead- Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Jeg greier fint å uttale kj-lyden. Men ei i gamleklassa mi greide ikke helt det. Så det blei litt komisk når a hadde fått seg nytt kjede. ''Hei, se på sjedet mitt'' 1 Lenke til kommentar
Cr0aton Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Klarer det ja, river meg i håret av folk som sier skjøpe. 1 Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 (endret) I dag skulle jeg si 27. Endte med: "Sjuesju" Sliter litt med å si 2x... suger hardt, greier bare ikke si tjue, må si tyve i så fall. Endret 28. august 2006 av fUzZy^ Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 27 er en skikkelig tonguetwister. Da var det mer praktisk i gamle dager. Syvogtyve, enkelt og greit. Sjuogtjue er kanskje enda vanskeligere enn tjuesju. Lenke til kommentar
Landeplagen Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Skjell skal Skjøpe skjøttkaker på skjøre-skolen. Vanskeligere å si SKJ enn kj, siden det er så standard oslo-fjortis, lizm. Whatever. 1 Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Pappa dresserte inn kj-lyden før jeg lærte å skrive, så den sitter ganske så godt. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Jeg klarer fint å uttale KJ lyden ,men det er flere andre lyder jeg har problemer med. Har problemer med lesping og stamming. Jeg synes ikke man skal snakke nedlatende om personer som har en talefeil, det blir bare idiotisk. Winston churchill som er regnet som en av de viktigste personene i både mellomkrigstiden WW2 hadde store problemer med lett stamming og lesping. Han satt i timesvis hjemme og øvde seg på talene sine for å prøve å luke ut talefeil.. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 (endret) Jeg skvetter til hver gang jeg hører noen som ikke klarer å bruke kj-lyden. Jeg ser automatisk ned på mennesker som ikke klarer noe så enkelt som dette, regner dem som mindre smarte. Hadde en foreleser på universitetet ikke klart det hadde jeg bare forlatt lokalet. Jeg vet av erfaring at jeg aldri klarer å fokusere på innholdet til mennesker som ikke kan snakke ordentlig. Dialekt er ikkeno problem, utlendinger med aksent er heller ikkno problem, men mennesker som ikke klarer å uttale kj-lyden og lignende er late og mest sannsynlig litt mentalt tilbakestående.. Endret 4. september 2006 av Dre@m_Lord 1 Lenke til kommentar
Batnobbit Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Er ikke noe god med den lyden har alltid blitt litt mobbet men hadde alltid en kjapp kommentar eller spark til bake Lenke til kommentar
euroshopper Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Jeg ser ikke poenget med kj-lyden. Det norske språket er i stadig utvikling og det at to lyder slår seg sammen er positivt i mine øyner. Jeg synes at det er idiotisk å ha to forskjellige lyder når man lett kunne ha klart seg med en. Kan noen da forklare meg vitsen med å beholde kj-lyden? De som ser ned på folk som sliter med kj-lyden kan bare ta seg en bolle. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 (endret) Personlig kunne jeg aldri i mine villeste fantasier tenke meg å slå over til "sj" der "kj"-lyden skulle ha vært. Ser ikke helt problemet med å fortsette å ha "kj". Kanskje det er flere ordlyder vi skulle droppe i samme slengen? Forøvrig er de som ikke kan uttale "kj" fri til å forsette å bruke "sj", men selv skurrer det fælt i mine ører, da jeg ikke bor i en landsdel der slikt er dagligdags. Endret 4. september 2006 av Smirnoff 1 Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Jeg ser ikke poenget med kj-lyden. Det norske språket er i stadig utvikling og det at to lyder slår seg sammen er positivt i mine øyner. Jeg synes at det er idiotisk å ha to forskjellige lyder når man lett kunne ha klart seg med en. Kan noen da forklare meg vitsen med å beholde kj-lyden? De som ser ned på folk som sliter med kj-lyden kan bare ta seg en bolle. 6800919[/snapback] Mennesker liker ikke forandring. Jeg vedder på at å gå fra høflig taleform var er ramaskrik en gang i tiden. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Jeg klarer fint å uttale KJ lyden ,men det er flere andre lyder jeg har problemer med. Har problemer med lesping og stamming. Jeg synes ikke man skal snakke nedlatende om personer som har en talefeil, det blir bare idiotisk. Winston churchill som er regnet som en av de viktigste personene i både mellomkrigstiden WW2 hadde store problemer med lett stamming og lesping. Han satt i timesvis hjemme og øvde seg på talene sine for å prøve å luke ut talefeil.. 6800660[/snapback] Det er ikke akkurat en talefeil å ikke si kj, det er bare språkets utvikling. Hvis ikke regnes samtlige bergensere for å være verbalt tilbakestående. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå