Newt32 Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 (endret) Tror jeg klarer den fint... Hvordan kan man skrive uttalelsen da? F.eks Kjøkken = Khøkken? Edit: Khjøkken? Khejøkken? :!: Endret 23. august 2006 av Newt32 Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Lærte det i 4 klasse Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Tror jeg klarer den fint... Hvordan kan man skrive uttalelsen da? F.eks Kjøkken = Khøkken? Edit: Khjøkken? Khejøkken? :!: 6731511[/snapback] Hva med... Kjøkken? Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Hva med... Kjøkken? Du fant det ut, du er god Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Ja jeg klarer det. Synes det er rart at noen ikke klarer det Lenke til kommentar
shizz kebab Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Klarer det uten problemer. Lærte dette når jeg var omtrent 10 år. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 jess, hater folk som sier "shøpe" "shøtt" osv ;\ Lenke til kommentar
Axes Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 nei faen ass , drit vanskelig lixm ! herregud azz . -- OT: Selfølgelig klarer jeg det, fatter ikke hva som er så vanskelig. Lenke til kommentar
kjetil_b Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Blir ekstremt provosert når de sender Kjendisjakten på P4(tror jeg), for programlederen sier: "Velkommen til Skjendisjakten". Om det er med intensjon at de gjør dette vet jeg ikke, men det er teit at en fyr på ja, 30 år ikke gidder å uttale det riktig. Jeg heter og Kjetil, og har absolutt ingen planer om å skifte navn bare for at folk skal klare å si navnet mitt skikkelig. Heldigvis er det veldig sjelden noe som uttaler det feil, og sier Skjetil. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Jeg synes "Skjendisjakten" var et veldig bra navn på det programmet. En barndomsvenn av meg heter Kjetil, kanskje derfor jeg aldri har hatt problemer med den lyden selv ... Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 (endret) Selvsagt kan jeg uttale KJ-lyden. I dialekten min utnytter vi kj-lyden så mye vi kan. Eksempler: Butikkjen Bakkjen Hekkjen Sekkjen Bekkjen osv.. KJ Edit: De som ikke kan uttale kj, sliter ikke de stort med engelsk? Children, chicken, kitchen o.l. blir vanskelige å uttale med sj.. Endret 24. august 2006 av Nostradamus Lenke til kommentar
Patience Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Jeg greier det fint (greid det siden jeg var 4 år), men ei jeg har gått i klassen med klarer det ikke. Værste feilen er vel skjede istedenfor kjede . 6725279[/snapback] Hm.. sikker på at ikke du misforsto henne? At hun faktisk spurte deg om du ville ha skjede? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Edit: De som ikke kan uttale kj, sliter ikke de stort med engelsk? Children, chicken, kitchen o.l. blir vanskelige å uttale med sj.. 6734561[/snapback] Neida Sjildren, sjicken. I kitchen har du ikkje kj-lyd. Kitsjen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Håper da virkelig ingen uttaler "children" med kj-lyd. Children uttales med tsj/ch-lyd. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 De vestlendingene som har en t-lyd i starten av kj- og skj-ord får ganske lik uttale. Tkjetil og Tskjetil. Pent er det uansett ikke å høre på. Vestlendinger har så mange rare lyder uansett, så akkurat skj-lyden skiller seg ikke like mye ut som i Østlandsdialekten. Lenke til kommentar
IBalic Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 (endret) Folk som ikke klarer å uttale kj-lyden klarer jeg nesten ikke å ta seriøst, og ser det på som litt lavmål. Det er for å si det litt stygt, men jeg stusser greit når jeg hører noen komme med "skjøkken" e.l. Endret 24. august 2006 av Ole-Magnus 1 Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Hvilken gangster begynte med skjole og skjøttkaker her til lands? Alle vet det er "Hvem gangster var det lisssom ..." http://brillegeit.com/hw/tsj0kken.mp3 Klarer jeg KJ lyden? Lenke til kommentar
kdog Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Klarer jeg KJ lyden? 6735760[/snapback] Du har din egen lyd som tilhører dialekten, men er det forskjell på kjøkken og sjokolade? Skjære og kjære? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 (endret) men er det forskjell på kjøkken og sjokolade? Skjære og kjære? Ja, det er en T i første og siste. http://brillegeit.com/hw/sjokolade.mp3 Endret 24. august 2006 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå