The Norwegian Pikie Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Skulle gjerne hatt en avsteming her for å se hvor mange her som klarer uttale Kj, så man klarer uttale kjøpe og ikkje sier skjøpe.. Sleit selv med dette til 4. klasse tror jeg, da hørte jeg ikkje forskjell. Etter et år lærte jeg det, fikk det inn å nå ler jeg av alle som skal "skjøpe nytt skjede til sykkelen".. hehe Klarer DU det..? F.eks i den rappe sangen på radioen. Den går ca. slik i verset tror jeg:" 20, 50 lapper SKJØPER hva jeg vil kompis!" Det er så komisk for han utaler det så tydelig feil. (Veit ikkje hva sangen heter..) ps! avstemingen kan værer noe slikt: - Ja -Nei -Hææ! Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Jeg klarer den. Jeg forstår meg ikke på de som ikke gjør det. Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 F.eks i den rappe sangen på radioen. Den går ca. slik i verset tror jeg:" 20, 50 lapper SKJØPER hva jeg vil kompis!" Det er så komisk for han utaler det så tydelig feil. Karpe Diem - Piano Men jeg klarer å uttale kj-lyden, np det. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 En kompis av meg klarer det ikke. Han sier Sjole istedet for kjole. Lenke til kommentar
kjehaako Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 (endret) Ja. Navnet mitt er Kjetil, og det irriterer meg at folk ikke gidder å uttale KJ-lyden. (De som faktisk ikke har mulighet til å klare det uansett, er unnskyldt, det handler om manglende vilje til å presse tungen mot ganen.) Å bytte navn til Ketil er isåfall en ganske grei løsning. Sjetil? Nei takk. Sangen heter forøvrig "Karpe Diem - Piano". Endret 22. august 2006 av kjehaako Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 hehe. morsomt problem. det jeg virkelig ikke skjønner er de som faktisk ikke hører forskjell. Jeg syntes det er rart fordi det er en stor forskjell mellom de to lydene. Jeg har alltid skilt mellom de to lydene, men jeg kjenner en som bruker skj istedenfor kj. veldig morro når han må bnytte kjedeolje på sykkelen Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Sangen heter forøvrig "Karpe Diem - Piano". ... som jeg sa tidligere i tråden. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Det ligger like naturlig for meg som å puste inn etter å ha pustet ut. "Jeg schøper schøtt til middag", "vi har schemiprøve imorra", "jeg schørte til jobben i går, og kom i en skjedekollisjon". Sikkert en av de mest utbredte talefeilene, og styggeste. Lenke til kommentar
kjehaako Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Sangen heter forøvrig "Karpe Diem - Piano". ... som jeg sa tidligere i tråden. 6725258[/snapback] Jeg er treg i avtrekket. Neida, det tok nok over et minutt å skrive det jeg hadde på hjertet. Men "eid", det ble jeg Lenke til kommentar
Andeby Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Jeg klarer fint å uttale KJ lyden. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Jeg greier det fint (greid det siden jeg var 4 år), men ei jeg har gått i klassen med klarer det ikke. Værste feilen er vel skjede istedenfor kjede . Lenke til kommentar
LuciferLynx Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Aiai, at det faktisk finnes de som SIER sjk lyd og ikke kj, mener jeg da.. SELVSAGT sier vi KJ, som i kjøttkaker osv. Lenke til kommentar
Timur Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Her i Oslo er rett og slett mange som tror det er sånn det skal være.. "Blir du med på sjino?" Lenke til kommentar
Carl M Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Å bitche om det er for meg litt fjollete. Klarer fint å si kj, men jeg driter like greit i det. Dialekt osv, passer lite inn med helt stive og rigide uttalelser på enkelte ord. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Itj no' problem, sjø! Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 F.eks i den rappe sangen på radioen. Den går ca. slik i verset tror jeg:" 20, 50 lapper SKJØPER hva jeg vil kompis!" Det er så komisk for han utaler det så tydelig feil. 6725217[/snapback] "Krølla femtilapp til å kjøpe hva jeg vil, kompis." Anyways, jeg har aldri sagt "sch", jeg lærte meg umiddelbart den korrekte "kj"-uttalelsen. Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Har starta å rette opp folk jeg hører sier sj, tipse de om at de ikke bør være så slappe. Høres jo helt åndssvakt ut? Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Har starta å rette opp folk jeg hører sier sj, tipse de om at de ikke bør være så slappe. Høres jo helt åndssvakt ut? 6725363[/snapback] For oss mimrere; "Verbet får en åndssvak form - der er det mange nordmann som dummer seg ut i utlandet." Lenke til kommentar
-Tori- Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Trodde dette var et Stavanger/Sandnes fenomen jeg. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 klart jeg klarer det ^^ sjøttboller høres bare teit ut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå