Gå til innhold

AMD XP2400+ eller P4 2,4GHz?

Flakkmeister

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første vil ikke XP være i salg før i begynnelsen av november til tross for hva AMD tidligere har sagt. Prisen på CPUene er forholdsvis like.

XP er nok den raskeste CPUen av de to, men forskjellene er så små at de knapt kan måles engang...

Når det gjelder overklokking så kan vel P4 klokkes til ca 3-3,2 GHz.

XP 2400+ kan klokkes til ca 2,5 GHz. Det betyr at om du kjøper et KT-333/400 hovedkort kan du få kjørt den på 166 FSB (=2,5 GHz).

Ytelsen til en 2,5 GHz XP med 333 FSB vil være noe sånt som 31/3200+. Altså det sammen som en P4 på 3-3,2 GHz.

Det som skal sies er at XP CPUen yter jevnere enn P4. Grunnen til det er den elendige FPUen til P4. P4 er helt avhengig av SSE2 for at ting skal gå fort (og da går det fort). Derimot er det langt fra all programvare som har SSE2 (eller SSE) støtte. Spesielt gjelder det programvare som ikke stammer fra 2002.

Lenke til kommentar

hvor har du fra at du kan kjøre 2.4@3 eller høyere?

Jeg har selv en [email protected] stabilt. Jeg får den ikke høyere enn det. Hvis man ønsker å ta livet av cpu'en kan man kjøre 3.2 i noen dager. Men hvis man har tenkt til å ha pc'en i noen år så lønner deg seg å ha vcore under 1.8 volt.

Jeg vil heller si at det normale man kan klokke opp en 2.4 ligger på rundt 2.8 - 2.9. da er det stabilt!!

Lenke til kommentar

Quote:

Divxdude skrev (2002-10-24 22:07):

hvor har du fra at du kan kjøre 2.4@3 eller høyere?

Jeg har selv en [email protected] stabilt. Jeg får den ikke høyere enn det. Hvis man ønsker å ta livet av cpu'en kan man kjøre 3.2 i noen dager. Men hvis man har tenkt til å ha pc'en i noen år så lønner deg seg å ha vcore under 1.8 volt.

Jeg vil heller si at det normale man kan klokke opp en 2.4 ligger på rundt 2.8 - 2.9. da er det stabilt!!

Ok, det jeg skrev var vel ikke noe garanti på hva en alltid kan få til. Når det gjelder P4 så mener jeg at med nyeste revisjon av coren så kan en få den opp i ca 3 GHz. Men klart en er ikke garantert det. Samme gjelder XP selvsagt.

Lenke til kommentar

Må også si meg enig med pgressum,en xp2400 er "tingen",og intel vil (på det nåværende tidspunkt)ikke på lanngt nær få den minne bånd bredden som et Amd system(sjekk Madonion.com for minne scores)Det nytter ikke med tusener på tusener av mhz når du ikke får *brukt* hele minne bånd bredda.På Overclockers forum er fortsatt xp1600 veldig "in",de låser den opp og kjører noen "sinnsyke" fsb'er,og får dermed en veldig god minne bånd-bredde,som igjen er veldig gunstig i spill og 3d.Mange på det nevnte forumet kjører xp1600 på ca.1750-2000MHZ.XP1600 begynner å få vanvittig bra stepping nå for over-klokking. (husker ikke nøyaktig navnet).

Lenke til kommentar

Quote:

asle skrev (2002-10-24 22:50):

skal du ha noe billig som støyer og blir varm så velg amd

skal du ha noe dyrt som ikke støyer og ikke trenger allverdens med vifter og kjølere så velg intel

For det første så støyer ikke AMD eller Intel. Det er viftene en bruker som lager lyd. Dersom en vil ha en stillegående vifte til AMD eller Intel er det ikke noe problem.

For det andre lager Intel CPUer mye mer varme enn AMD CPUer. P4 på 2,8 GHz lager opp til 88 Watt varme, mens en XP 2800+ ikke lager mer enn 74 W.

Selv har jeg en dual XP hvor jeg bruker 12 dB vifter.

Det du sier er jeg med andre ord sterkt uenig i.

Lenke til kommentar

Quote:

For det andre lager Intel CPUer mye mer varme enn AMD CPUer. P4 på 2,8 GHz lager opp til 88 Watt varme, mens en XP 2800+ ikke lager mer enn 74 W.

Det du sier er jeg med andre ord sterkt uenig i.

Men Intel har heatspreader, og det gjør at den får ca 6x større flate å gi fra seg varme på, og derfor kan denne kjøles mye lettere. Det at AMD ikke har begynt å produsere prosessorer med heatspreadere er det mange som mener bare er dumt, og andre mener det er nok et AMD-triks for å få ned produksjonsprisen.

EDIT: ikke englandske ord nei

Hail the admins or feel their wrath strike down upon you, humble slave!

§3: Vær saklig og høflig for ****

[ Denne Melding var redigert av: JohndoeMAKT på 2002-10-25 08:22 ]

Lenke til kommentar

Quote:

JohndoeMAKT skrev (2002-10-25 08:21):

Men Intel har heatspreader, og det gjør at den får ca 6x større flate å gi fra seg varme på, og derfor kan denne kjøles mye lettere. Det at AMD ikke har begynt å produsere prosessorer med heatspreadere er det mange som mener bare er dumt, og andre mener det er nok et AMD-triks for å få ned produksjonsprisen.

Joda Intel har en HeatSpreader, men den sørger i gjør bare for at det er umulig å ødelegge coren (som er bra! AMD kommer forøvrig med det på Hammer). Den hjelper derimot ikke til for å få overført varme til ribben. Husk at det bare er snakk om enda et "hinder" før varmen kan komme frem til ribben.

Når det er sagt så har du delvis rett da Intel har en mye større core enn AMD så slik sett lettere vil få overført varmen, samt at en har et større flate å fordele den på.

På den andre siden så tåler AMD CPUer en del mer varme enn Intel CPUer og da er en like langt.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-25 08:30, skrev pgressum:

Joda Intel har en HeatSpreader, men den sørger i gjør bare for at det er umulig å ødelegge coren (som er bra! AMD kommer forøvrig med det på Hammer). Den hjelper derimot ikke til for å få overført varme til ribben. Husk at det bare er snakk om enda et "hinder" før varmen kan komme frem til ribben.

Jaha, kan du kanskje forklarer hvorfor den heter heatspreader da?? Hvis den ikke sprer varmen? Hvis du sjekker litt nøyere så finner du kanskje ut at den er lagd av kobber og den gjør faktisk akkurat den jobben den har fått navnet etter. Jeg har vært borti heatspreadere som ikke har vært helt flate da, men det er en annen sak (så ujevne at man enten må fram med sandpapir eller hive på en ekstra dæsj med AS3) :razz:

Lenke til kommentar

Quote:

Ash skrev (2002-10-25 09:23):

Jaha, kan du kanskje forklarer hvorfor den heter heatspreader da?? Hvis den ikke sprer varmen?

Anti-core-crusher høres liksom ikke like bra ut? Heat-Spreader høres fint ut og kan lett brukes til markedsføring.

Quote:

Hvis du sjekker litt nøyere så finner du kanskje ut at den er lagd av kobber og den gjør faktisk akkurat den jobben den har fått navnet etter.

Jeg er klar over at den er laget av kobber. Det har dog ikke noe med saken å gjøre... Som så mange andre påpeker hjelper den reelt sett ikke til å kjøle.

Lenke til kommentar

Quote:

[urban] skrev (2002-10-25 12:31):

Hmm.. hvordanxp cpu'er kjører du med? kjøler osv..

Har dual mp som bråker litt for mye
:lol:

Du har fortsatt Tyan Tiger MPX ?

XP 1700+ bruker jeg. Bruker et par billige TaiSol kjølere (plukket av viftene derimot) med kobberbunn fra Microplex til 90,-. Videre en omformer fra 60 mm til 80 mm vifter og en papst 12 dB 80mm.

Og ja, jeg har fortsatt Tiger MPX :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...