1rescue Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Hei hei, Da har jeg gått til det skritt å kjøpe meg en begynner vannkjøler for cpu, det måtte bli den som hardware.no anbefalte, Corsair Nautilus 500. Er som sagt ganske ny med vannkjøling, tenkte at dette var et bra begynner sett. Maskinen min er relativt high end, specs er jo da: AMD Athlon 64 x2 4200 socket 939, klokket stabilt på luft til @2500 ATI x1900xt Forton Epsilon Source 600w PSU 2gb Cosair RAM 4x250GB SATA-2, 8mb cache / 7200 Rpms Samsung spinpoints Har 2x90mm vifter som står i siden på kabinettet og blåser luft over diskene og ut på andre siden. Så fikk jeg denne vannkjølingen i dag da.. Før denne hadde jeg en idle temp på 41.5 C, load på 55+ på luft, nå er den ca 36 grader idle, og 45 grader load, kanskje litt mye? Kjøler kun ned prosessoren .. foreløpig da ;-) Har ikke brukt mye pasta, et tynt lag bare. Mulig at temp sensoren ikke er helt nøyaktig kanskje? For jeg merker ingen forskjell (bortsett fra at vifte går raskere selvsagt) når jeg vipper over bryteren til 'hardkjør modus' på vannkjølingen .. tempen ligger på akkurat det samme, og det virker litt rart .. hva mener dere med erfaring og kunnskap? Spørsmålet nå er hvor mye jeg skal tørre å klokke før det blir for varmt, hva er egentlig for varmt på en slik prosessor? Og er jeg egentlig i havn med den klokken jeg har eller er bedre clocks noe som er vanlig og overkommerlig? Mange spørsmål, men .. Erik Lenke til kommentar
maximus Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 (endret) Det er ikke snakk om å ødelegge cpu'en før du overstiger 80-90 grader load temp. Spørsmålet er heller om du greier å få den stabil før du kommer i nærheten av slike temperaturer. Bare pass på å ikke bruke for mye volt på vcore. Anbefaler ikke å gå over 1,55v på en X2. Kjører min X2 4200+ på 2709mhz ved 1,47v vcore. Da ligger max temp på 51 grader. Bruker 2 x prime95 for å stresse cpu. PS: Bruker en Thermaltake Big Typhoon luftkjøler. Endret 24. august 2006 av maximus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå