Gå til innhold

Klokk av 4200 x2, med vann, temp?


Anbefalte innlegg

Hei hei,

 

Da har jeg gått til det skritt å kjøpe meg en begynner vannkjøler for cpu, det måtte bli den som hardware.no anbefalte, Corsair Nautilus 500.

 

Er som sagt ganske ny med vannkjøling, tenkte at dette var et bra begynner sett.

 

Maskinen min er relativt high end, specs er jo da:

 

AMD Athlon 64 x2 4200 socket 939, klokket stabilt på luft til @2500

ATI x1900xt

Forton Epsilon Source 600w PSU

2gb Cosair RAM

4x250GB SATA-2, 8mb cache / 7200 Rpms Samsung spinpoints

 

Har 2x90mm vifter som står i siden på kabinettet og blåser luft over diskene og ut på andre siden.

 

Så fikk jeg denne vannkjølingen i dag da.. Før denne hadde jeg en idle temp på 41.5 C, load på 55+ på luft, nå er den ca 36 grader idle, og 45 grader load, kanskje litt mye? Kjøler kun ned prosessoren .. foreløpig da ;-)

 

Har ikke brukt mye pasta, et tynt lag bare. Mulig at temp sensoren ikke er helt nøyaktig kanskje?

 

For jeg merker ingen forskjell (bortsett fra at vifte går raskere selvsagt) når jeg vipper over bryteren til 'hardkjør modus' på vannkjølingen .. tempen ligger på akkurat det samme, og det virker litt rart .. hva mener dere med erfaring og kunnskap?

 

Spørsmålet nå er hvor mye jeg skal tørre å klokke før det blir for varmt, hva er egentlig for varmt på en slik prosessor? Og er jeg egentlig i havn med den klokken jeg har eller er bedre clocks noe som er vanlig og overkommerlig?

 

Mange spørsmål, men ..

 

Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke snakk om å ødelegge cpu'en før du overstiger 80-90 grader load temp. Spørsmålet er heller om du greier å få den stabil før du kommer i nærheten av slike temperaturer.

 

Bare pass på å ikke bruke for mye volt på vcore. Anbefaler ikke å gå over 1,55v på en X2.

 

Kjører min X2 4200+ på 2709mhz ved 1,47v vcore. Da ligger max temp på 51 grader. Bruker 2 x prime95 for å stresse cpu.

 

PS: Bruker en Thermaltake Big Typhoon luftkjøler.

Endret av maximus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...