Gå til innhold

Kjøp av frimerker og konvolutter - rabatter?

Anbefalte innlegg

Hvis jeg bestiller større mengder av frimerker eller konvolutter (samme hvor det er fra, men frimerker kommer vel fra posten!?) er det noe å spare på dette?

Konvolutter, så tenker jeg på vanlige og noen boblekonvolutter.

Vet at det er noen fra Posten her så kanskje noen har noen kloke svar til meg. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis jeg bestiller større mengder av frimerker eller konvolutter (samme hvor det er fra, men frimerker kommer vel fra posten!?) er det noe å spare på dette?

6724594[/snapback]

Nei, det er det som er så kjekt med posten:

Pris 1stk 12kr frimerke: 12kr

Pris 100stk: 1200kr. Ikke én krone rabatt.

Du må også betale porto. :w00t:

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Hvor store mengder er det snakk om? Skal det kjøpes som privatperson?

Ihvertfall, sender du ekstremt mye brev kan det kanskje lønne seg med en frankeringsmaskin. Sender du masse pakker kan det lønne seg med EDI system fra Posten. Mer informasjon om begge deler finner du på posten.no

Angående konvolutter er det sikkert lurt å innhente litt priser fra forskjellige: posten, binders, clas ohlson? og gudene vet hvem andre som selger dette :)

Endret av spiderworm
Lenke til kommentar

Sender ikke veldig mye, men noe kjøp og salg blir det da... :)

Mye på ebay og qxl for tiden.

Denne uka vil jeg blant annet sende 6-7 ting til forskjellige steder av landet i vanlige konvolutter. Frimerker for 20 kr x 6-7 vil jeg tro.

Har ikke noe imot å kjøpe større antall, men lite å tjene ser det ut som.

Lenke til kommentar

Det volumet du snakker om er småtteri. Frimerker er som tidligere sagt ingen rabatt på. Storbrukere kan oppnå noe rabatt med spesialavtale og frankeringsmaskin, men forutsetter store mengder hver dag og grovsortert etter postnummer ved innlevering.

Konvolutter derimot er vanlig handelsvare. Prisene varierer fra butikk til butikk og fra produsent til produsent. Kartonger med konvolutter er normalt billigere enn å kjøpe løst.

Lenke til kommentar
Sender ikke veldig mye, men noe kjøp og salg blir det da... :)

Mye på ebay og qxl for tiden.

Denne uka vil jeg blant annet sende 6-7 ting til forskjellige steder av landet i vanlige konvolutter. Frimerker for 20 kr x 6-7 vil jeg tro.

Har ikke noe imot å kjøpe større antall, men lite å tjene ser det ut som.

6725573[/snapback]

Er nok lite å hente hvis man ikke sender mer ja. Du får kalkulere deg frem til kostnadene og opplyse om at det kommer i tillegg til auksjonene, bare ikke fall for fristelsen å ta urimelig høye porto/ekspedisjonsgebyrer :)

Søk på binders.no og clasohlson.no så finner du priser som burde matche de man finner på postkontoret (tror jeg) <-- på konvolutter altså.

Endret av spiderworm
Lenke til kommentar
Følger alltid postens satser, men hvis jeg f.eks. kjøper inn norgespakke-greier til 550 kr. for 10 stk (var ikke det prisen?) og har embalasje selv, betaler jeg kun 55 kr. pr. stk da?

6726345[/snapback]

Nei. Du får ikke en krone rabatt om du resirkulerer emballasjen, eller bruker egen emballasje. Er slik posten fungerer :thumbup:

Logisk prissetting er fremmedord for Posten.

Eksempel: På jobben har vi EDI-avtale med Posten. Men vi må bruke Norgespakker for verdifulle ting. Til tross for at vi med EDI, emballerer selv, skriver ut etikketter selv og gjør jobben superenkel for posten - er det billigste alternativet for å sende en liten verdifull vare forsikret: ca 105kr (Servicepakke).

En Norgepsakke koster 86kr inkludert emballasje og forsikring. En Norgespakke er i praksis samme produkt som Servicepakke, bortsett fra at en Servicepakke ikke har inkludert forsikring.

Drittfirma. :thumbdown:

Btw: Konvolutter får du kjøpt billig på f.eks. tybring-gjedde. En boblekonvolutt koster vel ca 70 øre hvis du kjøper 100-200.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

6724594[/snapback]

6724838[/snapback]

Du får ikke rabatt når du veksler penger heller. Penger og frimerker, same shit, different wrapping.

Ørjan...

Lenke til kommentar
Du får ikke rabatt når du veksler penger heller. Penger og frimerker, same shit, different wrapping.

6727903[/snapback]

Men frimerker er jo i praksis en tjeneste man kjøper fra posten, ikke så rart at noen synes at man burde få rabatt ved kjøp av store kolli..

Men uansett... selger ikke posten noen frimerker/konvolutter som er ferdig frankerte som feks. "1 brev"?. Disse betaler man den nåværende frankeringsprisen for og de er gyldige i all tid. Man sparer altså ingenting i øyeblikket men dersom man kjøper opp frankering for resten av livet kan man etterhvert spare prisstigningen på frankering...

Så om 10 år betaler du halve prisen for å sende brevet ;)

Lenke til kommentar

6724594[/snapback]

6724838[/snapback]

Finnes det ikke og B og C post dersom man sender ett større antall konvolutter samtidig? Men det var kanskje ikke spørsmålet her.

Lenke til kommentar

Et frimerke er et verdidokument som har den verdien som er trykt på. Du får ikke hundrelapper for 95,- pr stykk om du kjøper mange nok heller.

Men som nevnt over her: Rabatt på sendinger kan man få. B-post er rimeligere enn A-post og eneste forskjell er at du må sende minst 30 (tror jeg) brev på en gang. Prioriteten er lik. Altså rabatt.

Stein :-)

Lenke til kommentar
B-post er rimeligere enn A-post og eneste forskjell er at du må sende minst 30 (tror jeg) brev på en gang. Prioriteten er lik. Altså rabatt.

6728088[/snapback]

Nei, B-post har 3-5 dagers sendingstid, mot A-post som tar 1-2 dager.

Ang eksempelet med at du ikke får rabatt på 100 frimerker: Det er for såvidt greit, siden frimerker regnes som "verdidokument", men det burde da være mulig å få rabatt på A-post TJENESTEN dersom du sender mye, f.eks. rabatt på "ferdigfrankerte" konvolutter. I Postens øyne er en som sender et brev, like mye verd som en som sender 1000 brev i måneden.

Årsaken er jo at de ikke trenger å gi rabatt. Vi må bruke Posten uansett! Monopol FTW :w00t:

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
B-post er rimeligere enn A-post og eneste forskjell er at du må sende minst 30 (tror jeg) brev på en gang. Prioriteten er lik. Altså rabatt.

6728088[/snapback]

Nei, B-post har 3-5 dagers sendingstid, mot A-post som tar 1-2 dager.

Ang eksempelet med at du ikke får rabatt på 100 frimerker: Det er for såvidt greit, siden frimerker regnes som "verdidokument", men det burde da være mulig å få rabatt på A-post TJENESTEN dersom du sender mye, f.eks. rabatt på "ferdigfrankerte" konvolutter. I Postens øyne er en som sender et brev, like mye verd som en som sender 1000 brev i måneden.

Årsaken er jo at de ikke trenger å gi rabatt. Vi må bruke Posten uansett! Monopol FTW :w00t:

6728909[/snapback]

Synes faktisk dette er greit, bedrifter som sender mye har frankeringsmaskiner og/eller bruker B post. Poenget er at dersom de begynner å gi rabatter på frimerker, så er det fort noen ser ser sitt snitt til å videreselge denne tjenesten, f.eks dersom ett frimerke koster 6kr og man kan få samme tjeneste med rabatt til 4.50kr, så kan man fint selge dette videre til 5.50. Kanskje ikke mye, men ett betydelig antall i mnd kan være en fin bi-inntekt :)

Lenke til kommentar

Som sagt, skjønner at det ikke går an å gi rabatt på frimerker, men det burde gå an å få rabatt på posttjenesten - uten å kreve en knalldyr frankeringsmaskin som attpåtill krever abonnement, og som bare gir en ekstremt liten rabatt, i forhold til besparelsene posten har ved at vi gjør jobben for dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...