Gå til innhold

PCI-slot fan controller på Nexus Breeze 500

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har ett spørsmål ang PCI-slot fan controlleren som følger med Nexus Breeze 500. Dette er en kontroller som kobles mellom hovedkort og vifta i kabinettet for å kunne regulere hastigheten.

Men det som skjedde når jeg koblet denne til, var at det begynte å lukte svidd og vifta startet ikke. Skrudde straks av maskinen, men endte opp med å ødelegge vifteutgangen den var koblet til på hovedkortet. :cry:

Jeg kontaktet Nexus som sendte meg en ny. Men mens jeg ventet på å motta denne kikket jeg litt på baksiden av printkortet som er på kontrolleren. (Se bilde 1 nedenfor).

Kan litt om elektronikk, så jeg finner det logisk at den største sorte komponenten til høyre er selve spenningsregulatoren, og at derfor dette er utgangen (dvs den som skal til vifta). Den ene pinnen på denne går direkte til den røde lederen. Denne er også merket OUT, noe som virker logisk. Men legg merke til bilde 2 (se nedenfor), som viser at ledningen koblet til OUT er den som passer til hovedkortet. Og dette blir jo stikk motsatt av hva som virker logisk.

Jeg kontaktet så Nexus for å få dem til å bekrefte min mistanke, og det gjør de ved at de sier at IN skal til hovedkortet og OUT til vifta. Men så viser det seg at den nye kontrolleren de sender meg er akuratt likt koblet (altså feilkoblet etter min mening). Og da begynner jeg å lure. Kontakter Nexus igjen og forklarer at begge kontrollerene jeg har mottatt er koblet motsatt av hva de først sa var riktig, men da får jeg følgende svar:

When we send you a new one you can be sure this one is ok. Ignore the In/Out statements on the board, becuase these do not matter for the function. The one you received is ok, fully tested. So you can use this one without any problem.

Jeg stoler ikke på svaret fra Nexus, og har ikke tatt sjansen på å teste den nye kontrolleren, for det aner meg at jeg kommer til å ødelegge enda en viftetilkobling på hovedkortet.

Er det noen som har en slik kontroller og benytter den? Og da vet at den funker? Da hadde det vært veldig interessant å visst hvordan denne er koblet.

Vil gjerne også ha synspunkter på min teori om at dette må være en feilkobling, og at det ikke kan fungere slik dette er koblet. Er det Nexus eller jeg som er helt på jordet her? :)

Bilde 1:

Picture1.jpg

Bilde 2:

Picture2.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...