Gå til innhold

Linux / ubuntu (Newbie)

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg litt på linux (Startet derfor med ubuntu). Men, hvor starter jeg?. Jeg har dilla rundt å gjort "ingenting" i snart 8timer. Nå er jeg klar for neste steg. Da jeg skulle f.eks installere flash player 7 (til linux) sier readme.txt følgende:

- From the command line, type ./flashplayer-installer to run the installer. The installer will instruct you to shut down your browser(s).

Javell, hva i alle dager menes med command line? (Helt ærlig, jeg føler meg flau men noen må jeg jo spørre.) Sikkert easy når mann kan det.. Men anyway =) Need help!!

- Finnduz :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vel bare legge til "multiverse" og bruke pakkehåndteringssystemet.

Det første du bør bli kjent du bør bli kjent med i Ubuntu er Synaptic (apt-get). Synaptic finner du under system - administrasjon - Synaptic package manager. Du kan for enkelthets skyld også aktivere flere pakkebrønner. Det gjør da i synaptic på følgende måte: settings - repositories. Sett hake foran alle under fanen "channels" og kan ta bort hake foran "cd-rom-bla-bla".

Her kan du også legge til multiverse om jeg ikke tar feil. Trykk på knappen "add" og legg først til linjen:

deb http://no.archive.ubuntu.com/ubuntu dapper multiverse

"add" på nytt og:

deb-src http://no.archive.ubuntu.com/ubuntu dapper multiverse

Følg så instruksjonen om å trykke "reload" og søk etter pakken flashplugin-nonfree. Installer den, da skulle du ha flash for mozillaene, opera m. fl. Du finner også java-plugin og der også hvis du vil ha. Pakken heter sun-java5-plugin.

Håper dette hjalp deg litt i gang. Nå har du tilgang til de fleste pakker.

EDIT: Med command line, menes terminalen. Application - Accessories - terminal

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...