Gå til innhold

Skal spille inn kassetter på pc - trenger lydkort!


Anbefalte innlegg

Driver og samler på bootlegs, og i den bransjen er lydkvalitet alfa-omega :p Så hvis jeg skal spille inn gamle kassetter på PCen, og samtidig få best mulig lyd, trenger jeg vel nesten garantert et lydkort. Har lett litt på forumet, og ser at Creative har endel bra kort, men er disse top-of-the-line når det gjelder mitt bruk også?

 

Noen som har et tips til et kort? Gidder ikke legge ut mer enn 2000 hvis det ikke finnes noe totalt revolusjonerende rett over den grensen.

 

Regner med å bruke lydkortet i spill også, men det er ikke SÅ nøye. Regner med at de fleste lydkort til en drøy tusenlapp duger i lange baner :)

 

EDIT: Ønsker et PCI-kort med støtte for 24-bit, minst 96kHz samplingsfrekvens og 7.1-støtte.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det ser ut til at Audigy 2 ZS er det billigste av de som tilfredsstiller kravene dine.

 

Det finnes en sammenligningstest av det med andre kort her.

6723802[/snapback]

 

Det kortet du nevner er bare tilgjengelig i en butikk, lurer på om det kanskje er på vei ut. XtremeMusic er kanskje et bedre valg, hvis jeg er litt "heldig" med driverne?`Koster bare 100 kroner mer, i tillegg til at jeg har handlet på shg før, og vet at de leverer varene :) Men for all del, er Audigy 2ZS et bedre kort tar jeg heller det, selv om jeg ikke kjenner butikken.

 

Det kortet har ikke X-RAM, men det vil fortsatt ta over arbeidet CPU-en vanligvis gjør ift. lyd (slik at jeg kanskje får bittelitt høyere fps)?

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat bestilt meg et lydkort fra M-Audio(2496) hos Ljudia.

Det har phono-innganger, og er egnet til innspilling av musikk. Det har dessverre ikke 7.1 lyd.

 

For min del vil jeg ha et kort som jeg slipper å bruke overganger til, altså et som jeg kan bruke fra tape-out på forsterkeren til lydkortet.

 

Lydkortet fra Creative er nok bra, som de fleste lydkort de produserer, men de er nok best til spilling.

 

Problemet mitt også er at jeg spiller en del, men jeg ofret flerkanals lyd til fordel for bedre lyd.

 

Så du bør nok velge mellom god lyd på innspillinger og litt dårligere flerkanalslyd på spill. Med dagens kraftige CPU'er ser jeg ikke på det som noe problem at litt av ytelsen blir brukt på lyd i forhold til et fra Creative som gir litt flere fps i spill.

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat bestilt meg et lydkort fra M-Audio(2496) hos Ljudia.

Det har phono-innganger, og er egnet til innspilling av musikk. Det har dessverre ikke 7.1 lyd.

 

For min del vil jeg ha et kort som jeg slipper å bruke overganger til, altså et som jeg kan bruke fra tape-out på forsterkeren til lydkortet.

 

Lydkortet fra Creative er nok bra, som de fleste lydkort de produserer, men de er nok best til spilling.

 

Problemet mitt også er at jeg spiller en del, men jeg ofret flerkanals lyd til fordel for bedre lyd.

 

Så du bør nok velge mellom god lyd på innspillinger og litt dårligere flerkanalslyd på spill. Med dagens kraftige CPU'er ser jeg ikke på det som noe problem at litt av ytelsen blir brukt på lyd i forhold til et fra Creative som gir litt flere fps i spill.

6724675[/snapback]

 

Blir et vanskelig valg dette da. Vet jo ikke hvor mye forskjell det faktisk er når det gjelder overføring av lyd fra kassett til pc. Er den bitteliten er det selvfølgelig ingen grunn til å kjøpe 2496, siden det kortet ikke er noe særlig å spille med.

Lenke til kommentar

Det kommer jo an på flere faktorer enn lydkortet.

 

Jeg lånte min kassettspiller som kostet 3000kr ny, til en som ville overføre noen kassetter til cd. Med en skikkelig kassettspiller, phonokabler til noen tusenlapper, hjemmelagde overganger, og en runde med Magix ACL ble lyden veldig bra, selv om lydkortet "bare" var et Audigy.

 

Så det beste for deg, med mindre du er et hifi-menneske som meg, vil nok være å kjøpe et X-fi lydkort. Det er ikke mange som betalte 3000kr for en kassettspiller som meg, og du er vel sannsynligvis ikke et av de menneskene. :)

 

Mange blir nok fornøyd hvis du renser lyden litt og legger det ut i Flac-format.

 

Jeg kjenner en som har så og si alle Dylan-konserter via bootleg, og der han veksler filer bruker de Flac. Du visste vel allerede at Flac-formatet er vanlig til det bruket. ;)

Lenke til kommentar
Det kommer jo an på flere faktorer enn lydkortet.

 

Jeg lånte min kassettspiller som kostet 3000kr ny, til en som ville overføre noen kassetter til cd. Med en skikkelig kassettspiller, phonokabler til noen tusenlapper, hjemmelagde overganger, og en runde med Magix ACL ble lyden veldig bra, selv om lydkortet "bare" var et Audigy.

 

Så det beste for deg, med mindre du er et hifi-menneske som meg, vil nok være å kjøpe et X-fi lydkort. Det er ikke mange som betalte 3000kr for en kassettspiller som meg, og du er vel sannsynligvis ikke et av de menneskene. :)

 

Mange blir nok fornøyd hvis du renser lyden litt og legger det ut i Flac-format.

 

Jeg kjenner en som har så og si alle Dylan-konserter via bootleg, og der han veksler filer bruker de Flac. Du visste vel allerede at Flac-formatet er vanlig til det bruket. ;)

6725500[/snapback]

 

Du har nok rett. Har Adobe Audition i bakhånd også :p Har sett endel gamle kassett-->CD-overføringer som har en stygg "stripe" på 16kHz, noe som kommer av et dårlig lydkort. Ville slippe det, og det greier jeg kanskje med X-Fi også.

 

FLAC har jeg vært endel borti ja. Har vel ca. 600GB lagret på maskina, i tillegg til 500 Gb som har blitt brent i tidens løp.

 

Mulig jeg kommer til å samle Dylan i fremtiden, kunne vært kjekt å ha eposten til kameraten din :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...