Gå til innhold

Studielån - Avhenger det av innekt ?

Mauro

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg satt å lurte på om det har noe å si, hvor mye forledrene mine tjener om jeg skal ta et studielån? Jeg vil låne cirka 20,000. Jeg er 18 år, går på videregående og bor hjemme. (om det har noe å si)

Foreldrene mine tjener nok til at jeg ikke får 1 kr i stipend, men har det noe å si på ett studielån?

Om dette faktisk går. Hvor lang tid tar det fra jeg sier jeg vil ha lånet, til jeg faktisk har pengene ? Må man ha konto for å få pengene, eller kan de settes til et valgt konto nr, eller fåes kontant? Fordi jeg faktisk ikke har bankkonto. (har ikke hatt bruk for det)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil ta opp 50 000 i lån. Men jeg får bare mulighet for 8000 i lån av lånekassen. 0 i stipend. Det suger.

6723449[/snapback]

Noen grunn til at du bare får 8000,-?

Og spiller det noen rolle hva man skal kjøpe ? Må man oppgi det?

Lenke til kommentar

Nei man oppgir ikke grunn når man søker om studielån.

Det er basert på din inntekt/formue, den som forsørger deg sin inntekt/formue.

Du kan så klart skrive med en liten lapp der du forklarer situasjon å forteller hvorfor du trenger penger. Lånekassen er tvær ja, men litt forståelse har de også.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar
Nei man oppgir ikke grunn når man søker om studielån.

Det er basert på din inntekt/formue, den som forsørger deg sin inntekt/formue.

Du kan så klart skrive med en liten lapp der du forklarer situasjon å forteller hvorfor du trenger penger. Lånekassen er tvær ja, men litt forståelse har de også.

6723630[/snapback]

Hehe, de vil ikke forstå :) Ville bare låne penger til ting og tang. Fikk høre rykter om at det var mulig.

Da skulle jeg kjøpt bøker å utstyr til skolen + anlegg til bilen å fått lakkert litt å fjernet noe rust fra den.

Lenke til kommentar
Du får nokk litt studielån, men det blir neppe mye. Jeg bodde alene under skolen, å fikk stipend, hadde aldri fått det om jeg hadde bodd hjemme.

Så ja, det har noe å si.

6723450[/snapback]

Det er ikke stipend jeg er ute etter. Jeg vet allerede at jeg ikke kan få det, men jeg trodde studielån var noe helt annet. Selv om mine foreldre tjener nok, så vil ikke det nødvendigvis si at jeg får så mye? Dessuten, hva om noen har høyinntekt, men alikevell mye større utgifter enn de fleste. Da burde jo også barna dems så stipend for å gjøre det rettferdig, men samme det. Det er lån jeg er ute etter.

Så det er ikke mulig for meg å låne 20-25 tusen kroner igjennom ett studielån?

Lenke til kommentar

JA intekten til dine forsørgere er hva som tilsier hvor mye du kan ta i studie lå akkurat som stipendet hvist du er under 19 år(er ikke sikker på alderen meg jeg fikk høre det var 19 og ikke 18, altså ut året du er 18 akkurat som tand legen)

når man bor alene får man borte boer stipend.

Grunnstipend

Stipendet er på maximalt 1 730 per måned,

men dette blir behovs prøvd mot inntekten

og formuen til dine forsørgere.Har du lærlinge

lønn eller trygd påvirker det også dette stipendet.

Bostipend

Stipendet er på maximalt 3 450 per måned,

Dette er ikke behovs prøvd så lenge du ikke

har ytelser for å dekke bo utgiftene dine.

Lån

Bor du hjemme, kan du få et lån på maksimalt

2 400 per måned, bor du for deg selv er dette

1 200kr per måned. lånet blir behovs prøvd mot

inntekten og formuen til dine forsørgere

dette er det som står på stipend søknaden 2006/2007

Endret av Lucifer89
Lenke til kommentar

låner topicen litt jeg, har et spørsmål om stipend..

- har en mor og en far som er skilte..

- pappa har dame, men de er ikke gidt (da skulle ikke det ha no betydning etter det jeg har forstått!?)

- jeg har en stebror, lille søster som jeg bor sammen med + et par gamlinger som har flytta ut for lenge sia.

- mamma kjenner ikke stort (vet ikke hvor mye, men vil tro under grensa)

- men pappa tjener for mye (men ikke stort)

- jeg bor egentlig annen vær uke men posten osv kommer til pappa, så det er vel der jeg "egentlig" bor

går vanlig skole osv osv..

så jeg lurer på om jeg kommer til og få no stipend? trenger de penga ass..

går vk1 (gk)

Lenke til kommentar
så jeg lurer på om jeg kommer til og få no stipend? trenger de penga ass..

6739943[/snapback]

Da er nok det beste å ringe Lånekassen og forklare situasjonen i detalj.

(Og du må selvsagt søke om støtte for å evt. få noe, det går ikke automatisk.)

6740044[/snapback]

seff, har fylt ut skjema osv.. tenkte jeg skulle levere det idag på skolen, men jeg glemte det..

Lenke til kommentar

Ikke for å være en gledesdreper for noen her men jeg vil anbefale de som kan unngå å ta studielån om å tenke seg nøye om. Husk at hver eneste krone du bruker av lånet skal betales tilbake med renter. En pils til 40 kr betalt med studielånet koster deg i realiteten 120 kr.. :p

Jeg betaler 27000 i året på driten og det går jo for pokker nesten ikke nedover :p (føles det som)

Lenke til kommentar
Ikke for å være en gledesdreper for noen her men jeg vil anbefale de som kan unngå å ta studielån om å tenke seg nøye om. Husk at hver eneste krone du bruker av lånet skal betales tilbake med renter. En pils til 40 kr betalt med studielånet koster deg i realiteten 120 kr.. :p

Jeg betaler 27000 i året på driten og det går jo for pokker nesten ikke nedover :p (føles det som)

6740074[/snapback]

jeg tar altid studie lå for det fine med de er at jek kan hvert å skrive meg opp på høyskole fak slik slipper du renta på den og du kan betale ned på lånet IKKE renta

Lenke til kommentar

6740074[/snapback]

jeg tar altid studie lå for det fine med de er at jek kan hvert å skrive meg opp på høyskole fak slik slipper du renta på den og du kan betale ned på lånet IKKE renta

6762047[/snapback]

Det forsto jeg ikke helt?

Sier du at jeg kan ta et studielån, selv om foreldrene mine tjener "nok", om jeg bare setter opp at jeg går på høyskole, når jeg egentlig går videregående ?

Lenke til kommentar

Tror han prøver å si at han melder seg opp på en høyskole og "studerer" der, så han slipper å betale renter på studielånet og derfor bare kan betale ned på lånet :)

Men hvor mange år har man krav på studielån? 6år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...