Gå til innhold

Videregående inntak (Problem)

Chilliwawa

Anbefalte innlegg

Hei, dette er første gang jeg sier noe i dette forumet :!:

Egentlig så burde jeg ikke være noe glad for det jeg har gjennomgått det siste halvåret spesielt i dag er kjipt.

For to år siden så søkte jeg tegning, form og farve på en skole i Rogaland kommune, jeg kom inn og det var mitt første innblikk på en slik utdanning. Etterhvert som månedene gikk fant jeg ut at dette var kjedelig og alt for slapt, jeg ble rett og slett lat, dum og alt annet pågrunn av linjen.

Rundt juletider så fikk faren min jobbtilbud (Oljebransjen) i Paris, han spurte familien om det var greit om vi da flyttet for hele 2år. Jeg var lei alt som hadde med det kurset jeg gikk og sa derfor uten noe grubling "ja". Alt gikk greit og jeg var positiv rundt tanken.

Så pågrunn av dette så fikk jeg flyttet over til ISS (International School of Stavanger) med karakterer fra det ene halvåret på tegning form og farve i behold. Grunnen til at jeg endret var fordi jeg trengte noe mer seriøs opplæring enn vanlig norsk undervisning. Jeg stortrivdes på ISS, fikk nye venner etc og gjorde det bra fordi jeg jobbet hardt med å komme inn i det nye systemet.

Så kom dagen vi skulle flytte til Paris og jeg var der hele sommerferien, me nble utrolig lei fordi jeg savnet Norge og de gamle kameratene mine både fra gamle dager og ISS. Derfor så sa faren min at jeg kunne flytte hjem etter 1 år og forstette her i Stavanger. Vi ble enige og jeg gjorde det beste ut av året i Paris, men jeg ville forstatt flytte hjem.

Jeg reiste da hjem i sommer i år og søkte på VK1, det tok tid for jeg kom ikke inn med en gang for inntakskontoret ville ha karakterer fra alle skolene jeg hadde hvert innom, noe dem ikke hadde fått men jeg trodde dem hadde. Jeg sendte dem da inn og kom dermed inn på VK1 Allmenn på det andre inntaket. Trodde alt var greit.

OPPSUMMERING:

Jeg har da 2års utdanning bak meg der 1 1/2 er internasjonalt (Allmenn). Søkte VK1 Allmenn på norsk skole, kom inn. Men da jeg skulle snakke med rådgiver om valg av fag så nevnte hun at jeg ikke var kvalifisert for å gå VK1 og sannsynligvis måtte søke GK. OK, hva er dette for noe tull? jeg har 2 års utdanning bak meg hvor av mye var vanskelig og nytt. Jeg gjorde det faktisk utrolig bra også. Hva er problemet til disse folka? For å tegne prikken over i'en så kom en kamerat av meg inn på samme skole, linje og nivå der han hadde strøket i 3 fag og fått 2'ere i alle de andre fagene på GK.

Jeg er fortvilet og vet søren ikke hva jeg skal gjøre, hvem stresser seg gjennom 2år med seriøs utdanning og ikke får noe igjen enn en dør i trynet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...