eryxx Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Har bestemt meg for å bygge en ny PC som kun skal benyttes til sortering, konvertering av råfiler og batchprosessering i photoshop samt muligens noe bildebehandling. Kameraet som leverer råfilene er en 5D. Til andre oppgaver har jeg 2 andre PCer. Istedetfor å plukke de aller nyeste delene forsøker jeg å finne en alternativ sammensetning av "gårsdagens" deler som allikevel gir god prosesseringskraft. Mulig sammensetning er: CPU: Intel Pentium D 945 3.4GHz Socket LGA775, 4MB HK: forslag mottas gjerne Minne: 2x1 Gb eller 2x2 Gb (sannsynligvis 2x2Gb) HDD: 2 x Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM i Raid0 Egen Raidkontroller eller kan den som følger et evt HK benyttes? Skjermkort: et eller annet som støtter 2 LCD-skjermer Synspunkter? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Du bør også ha en egen fysisk scratch disk for Photoshop/RAW konverteringsprogrammet. Bildene bør også lagres på andre disker enn der programmet går. Lenke til kommentar
eryxx Skrevet 23. august 2006 Forfatter Del Skrevet 23. august 2006 Har bestemt meg for å bygge en ny PC som kun skal benyttes til sortering, konvertering av råfiler og batchprosessering i photoshop samt muligens noe bildebehandling. Kameraet som leverer råfilene er en 5D. Til andre oppgaver har jeg 2 andre PCer. Istedetfor å plukke de aller nyeste delene forsøker jeg å finne en alternativ sammensetning av "gårsdagens" deler som allikevel gir god prosesseringskraft. Mulig sammensetning er: CPU: Intel Pentium D 945 3.4GHz Socket LGA775, 4MB HK: forslag mottas gjerne Minne: 2x1 Gb eller 2x2 Gb (sannsynligvis 2x2Gb) HDD: 2 x Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM i Raid0 Egen Raidkontroller eller kan den som følger et evt HK benyttes? Skjermkort: et eller annet som støtter 2 LCD-skjermer Synspunkter? 6723374[/snapback] Har benyttet en god del tid på å lese meg opp litt her og der og kommet til at følgende komponsenter (som et utgangspunkt) vil gi meg en del kraft til formålet: CPU: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB HDD: Western Digital Raptor 150GB SATA 16MB (evt 2 i Raid 0) Minne: 2 - 4Gb Fortsatt gjenstår valg av hovedkort samt eventuelt Raid kontroller. Trenger derfor spesielt synspunkter på HK or Raid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå