Gå til innhold

ATI: X360 støtter DX10 med en update


Straffa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville da tro at directX 10 funksjonene blir kjørt gjennom en programvare-emulering. Dette fordi selve kortet ikke støtter alle disse funksjonene som standard. Er ikke sikker på dette, men tror det er slik det ligger ann nå. Dette betyr jo igjen at dersom man skal kjøre directx ti funksjoner må man bruke en del av maskinvarekraften til nettopp denne emuleringen, hvilket betyr at det er mindre kraft igjen til resterende ting.

 

Men for all del, rett på meg hvis jeg tar helt feil!

Lenke til kommentar
kan jo også hende at de laget maskina kraftig nok til og holde til DX10, men at DX10 ikke var tilgjengelig da XBoxen ble lansert...

 

men jeg vet ikke noe om dette egentlig så jeg aner ikke        :blush:

6723365[/snapback]

En del av DirectX 10 funksjonene som shader versjon 4 eller 3 elns og andre ting er funksjoner som egentlig støttes som standard av selge skjermkortet som maskinvare. Skjermkortet i Xbox 360 gjør ikke dette så vidt jeg vet, men man kan gjennom emulering får disse funksjonene. Det ebtyr at disse grafikk-teknikkene kan skapes gjennom en slags drivere/programvare. Men dette krever altså en del systemkraft.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg vil ha for høye forhåpninger ennå, høres ut som en "mulig i teorien" uttalelse.

 

Men jeg blir alt annet enn lei meg om jeg får spille crysis på 360´n min, for pcen min begynner antakelig å brenne allerede under installasjonen.

Lenke til kommentar

Var det ikke slik at det var mer DX10 enn DX9 i 360'en da selv om DX10 ikke var helt klar enda ved release av 360'en? Tror at MS og ATI hadde planer lengre frem i tid naar dem laga 360'en og laa inn nok hardware stoette for DX10 til at minimalt maa emuleres i CPU. Faar ekkel smak i munnen av aa si dette, men "Go Microsoft!"... urk.

Lenke til kommentar

Dette at Crysis kanskje kommer til Xbox 360 er jeg ikke så sikker på ettersom sjefen selv bak utviklerteamet sier at dette ikke skjer. Dessuten krever spillet minst 1024 MB ram ville jeg tro, og gjerne 2048 for å kjøre med den beste kvaliteten på teksturer ol.

 

Var det ikke slik at det var mer DX10 enn DX9 i 360'en da selv om DX10 ikke var helt klar enda ved release av 360'en? Tror at MS og ATI hadde planer lengre frem i tid naar dem laga 360'en og laa inn nok hardware stoette for DX10 til at minimalt maa emuleres i CPU. Faar ekkel smak i munnen av aa si dette, men "Go Microsoft!"... urk.

 

Det kan godt hende. Jeg har ikke noen videre peiling på skjermkortet i Xbox 360, uttaler meg egentlig ganske lsøt her i håp om at noen med bedre peiling enn meg kan fortelle meg hvordan det egentlig er :)

Lenke til kommentar
X Box 360 har vel 512mb RAM?

6723431[/snapback]

Jepp, Xbox 360 har 512 MB ram. Om det kan sammenlignes skal ejg ikke si emg for sikkert på. Det kan godt hende at Xbox 360 bruker en del bedre ram. men det er alikevel tvilsomt at 512 MB ram skal kunne klare å laste teksturer som man vanligvis trenger nesten 2024 MB ram for å laste uansett hva slags ram det er. men igjen, jeg har ikke superpeiling. Kan jo være skjermkortet ditt som slet? Eller så har du en gammal type ram. Husk at også skjermkort og prosessor på en PC har mye og si. Og at Windows sluker en god del ram.

Lenke til kommentar
X Box 360 har vel 512mb RAM?

6723431[/snapback]

Jepp, Xbox 360 har 512 MB ram. Om det kan sammenlignes skal ejg ikke si emg for sikkert på. Det kan godt hende at Xbox 360 bruker en del bedre ram. men det er alikevel tvilsomt at 512 MB ram skal kunne klare å laste teksturer som man vanligvis trenger nesten 2024 MB ram for å laste uansett hva slags ram det er. men igjen, jeg har ikke superpeiling. Kan jo være skjermkortet ditt som slet? Eller så har du en gammal type ram. Husk at også skjermkort og prosessor på en PC har mye og si. Og at Windows sluker en god del ram.

6723459[/snapback]

 

Det kan absolutt ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar

Egentlig forventet :) Under spesifikasjonene har det jo alltid stått PS 3.0+ blant annet.

Og Microsoft heller ikke så dumme at de lager den nye xbox'n uten support for den nye standarden, de jobber med ved siden av :)

Endret av Phoenixs
Lenke til kommentar
Gode nyheter, men nå betyr det bare at den vil emulere disse. Ytelsen vil bli lavere.

 

Xbox 360 har "unified memory" som deler ut minne til den delen av maskinvaren som trenger det. Skjermkort, CPU og lyd.

6723740[/snapback]

 

Fordelen er vel hovedsaklig for utviklere som skal lage DX10 spill til pc lettere kan konvertere spillet til 360, jeg vil tro at 360 uansett kan gjøre mer enn hva som er definert i DX9 og det er opp til utviklerane å dra nytte av dette. PC-utviklere(som er de som bruker DX) vil uansett måtte lage spillet med tanke på skjermkort med bare DX9 støtte.

 

Kansje når 360 blir oppgradert til DX10 blir endel funksjoner som ikke var støtta i DX9 men av 360 hardwaren lettere å bruke for utviklere, og dermed muligens resulterer i bedre grafikk i kommende spill.

 

EDIT: Også er det sikkert mange forbedringer i DX10 som ikke er avhengig av hardware-støtte.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...