Gå til innhold

Hvordan fjerne Vista?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har installert Windows Vista på en partisjon på samme HDD som Windows XP. Får opp en bootloader hvor jeg manuelt må velge "Earlier version of Windows" når jeg starter opp, ellers er det Vista som er default.

Jeg ønsker å bli kvitt windows Vista og bootloaderen. Kan jeg bare fjerne partisjonen med Vista gjennom WinXP og så vil problemet være løst, eller er det noen andre ting som også må gjøres? Fixe boot.ini fila eller noe sånt? Vil bootloaderen automatisk forsvinne, eller vil den fortsatt ligge der så jeg må velge WinXP allikevel så den ikke prøver å loade Vista fra et sted som ikke fins lenger...

Gidder ikke bare teste å fjerne partisjonen for så å oppleve at jeg ikke kommer inn i WinXP neste gang jeg booter...

1000 takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
gå på windows xp, høyere tryk på partisjonen til vista, og trykk på formater(tror det skal hjelpe)..

6723153[/snapback]

Takk for forslaget. Men det er nettopp dette jeg er redd for at ikke skal være nok... Ligger det noe med boot-loader på c: partisjonen der WinXP ligger? Hvordan vil dette påvirkes? Vil gjerne ha bort denne bootloaderen også, ikke bare VISTA filene...

Lenke til kommentar

Ser du har fått er par svar med forslag som ikke funker :)

For å bli kvitt dual booting med Vista gjør du følgende.

- Start et kommandovindu og gå til boot katalogen på Vista DVD plata.

- skriv "bootsect /nt52 C:"

Da har du en "ren" XP installasjon, og kan formattere Vista partisjonen og slette C:\boot katalogen.

Lenke til kommentar
Ser du har fått er par svar med forslag som ikke funker :)

For å bli kvitt dual booting med Vista gjør du følgende.

- Start et kommandovindu og gå til boot katalogen på Vista DVD plata.

- skriv "bootsect /nt52 C:"

Da har du en "ren" XP installasjon, og kan formattere Vista partisjonen og slette C:\boot katalogen.

6724936[/snapback]

La meg se om jeg har forstått deg rett... Du mener jeg skal gjøre følgende:

- Starte WinXP

- Kjør --> CMD --> Ha VistaDVD'en i spilleren, gå til den stasjonen så skrive bootsect /nt52 C:

- Formater partisjonen med Vista (som i WinXP er stasjon V:)

--> WinXP vil starte som normalt uten bootloader?

Noe som KAN være et problem, er at jeg har WinXP 32bit, mens Vista er 64bit. Jeg har også Vista32bit på DVD, er det bedre om jeg bruker den plata?

Lenke til kommentar

- Starte WinXP

- Kjør --> CMD --> Ha VistaDVD'en i spilleren, gå til den stasjonen så skrive bootsect /nt52 C:

Noe som KAN være et problem, er at jeg har WinXP 32bit, mens Vista er 64bit. Jeg har også Vista32bit på DVD, er det bedre om jeg bruker den plata?

6727114[/snapback]

Det høres riktig ut. Jeg tror ikke du kan kjøre kommandoen fra 32 bits XP når du har en 64 bits Vista DVD. Da må du kjøre kommandoen fra Vista, men den har du kanskje fjernet? Om du har 32 bits Vista DVD burde det gå bra å kjøre det fra XP.

Og til alle de som foreslår å editere boot.ini for å fjerne Vista dualbooting: Har dere prøvd det selv? :no:

Endret av Mythos
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

- Starte WinXP

6727114[/snapback]

Det høres riktig ut. Jeg tror ikke du kan kjøre kommandoen fra 32 bits XP når du har en 64 bits Vista DVD. Da må du kjøre kommandoen fra Vista, men den har du kanskje fjernet? Om du har 32 bits Vista DVD burde det gå bra å kjøre det fra XP.

Og til alle de som foreslår å editere boot.ini for å fjerne Vista dualbooting: Har dere prøvd det selv? :no:

6729204[/snapback]

Dæven døtte meg Mythos... Det FUNKA gitt! Måtte dog gå inn i \boot mappen for å finne .exe filen du nevnte, men det var jo ikke så vanskelig å finne ut av...

Nå går den rett inn i WinXP uten noe tullete valg i begynnelsen! Helt perfekt!

1000 takk for hjelpen!

Endret av pstub
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...