Gå til innhold

Revet ost er sjelden ost

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå mistet jeg plutselig all fremtidig lyst til å kjøpe pizza på Dolly. Hverttfall til de går over til ekte ost igjen. Skal ikke ha noe helsefarlige liksom-produkter på pizzaen min fordi Dolly skal spare penger på det!

6725557[/snapback]

Anbefaler deg å ringe og bestille en, det var en fornøyelse for min egen del.

"Ønsker du ekstra ost på kanten?"

"Ja, gjerne det, trodde ikke pizzaene deres kom med ost jeg."

"Hæ?"

:green:

Lenke til kommentar
Bestille fra Peppes da... de bruker norvegia og jarlsberg. Sjekket pakningene av den revede sorten, de inneholder verken olje eller potetmel eller annen dritt. Bare ost. Hadde jeg vært Tine meierier hadde jeg reklamert med at vår revne ost er den eneste som er virkelig ost... litt av en mulighet de går glipp av.

6733817[/snapback]

Det er det som faktisk har skjedd her, denne nyheten kom merkelig nok samtidig med at Tine endret logo på Pizzaosten som inneholder Jarlsberg og Norvegia, der står faktisk dette med at det ikke er ost alt som smelter og hva slags ting andre "oster" kan inneholde

Lenke til kommentar
jeg skjønner ikke helt hva folk maser om her. Hvis man alltid har syntes at pizzaen fra Dolly er god så har det vel ikke noe å si om man plutselig finner ut at det deilige greiene som har smeltet med passe gylden skorpe på toppen inneholder mer en bare ren ost!? Når det gjelder hvor sund denne palmeoljen er så er det sikkert helt riktig at den inneholder mer mettede fettsyerer enn andre bedre alternativer, men vanlig ekte ost inneholder jo også store mengder mettede fettsyrer, så det kan ikke bli så veldig mye værre enn det er.

6727211[/snapback]

"Det som smelter på pizzaen er ofte potetstivelse og helsefarlig fett fra palmekjerneolje."

Det leser jeg som transfett, som er direkte helseskadelig, og kreftfremkallende.

Ellers prøvde jeg denne "det er ikke ost alt som smelter" fra Tine før dette kom opp, og jeg må dessverre si at jeg ikke likte smaken :(

Er jeg hekta på smaken av helsefarlig ostesubstitutt?

Lenke til kommentar
Ellers prøvde jeg denne "det er ikke ost alt som smelter" fra Tine før dette kom opp, og jeg må dessverre si at jeg ikke likte smaken :(

Er jeg hekta på smaken av helsefarlig ostesubstitutt?

6736516[/snapback]

Sikkert. Det er mange nordmenn som jeg mener ikke liker ost. Tenker da på dem som spiser store mengder Norvegia (som ikke har noe særlig smak) rett fra kjøleskapet (kulde fremhever ikke akkurat ostens smak). Jeg har hørt folk mene at Jarlsberg har for mye smak, selv om det heller ikke er noe kraftige saker. For å finne ut om man liker ost funker det greit å la osten ligge i kjøleskapet til den nesten har gått ut på dato. Da kan den nytes ved romtemperatur.
Lenke til kommentar
Sikkert. Det er mange nordmenn som jeg mener ikke liker ost. Tenker da på dem som spiser store mengder Norvegia (som ikke har noe særlig smak) rett fra kjøleskapet (kulde fremhever ikke akkurat ostens smak). Jeg har hørt folk mene at Jarlsberg har for mye smak, selv om det heller ikke er noe kraftige saker. For å finne ut om man liker ost funker det greit å la osten ligge i kjøleskapet til den nesten har gått ut på dato. Da kan den nytes ved romtemperatur.

6736718[/snapback]

Endelig noen som har skjønt det

Lenke til kommentar

Det er litt overraskende på en måte siden jeg ikke visste at det var noe som het ostesubstitutt, men ikke fullt så overraskende fordi jeg har ant at det er noe muffins med osten på en del av frossenpizzaene. Blandt annet landlord-pizzaene som selges på Rema og pariserpizza som selges nesten over alt. Grandis har faktisk bra ost og paprika, selv om jeg ikke liker den på grunn av resten (papp og utvannet ketchup, ispedd mørke strimler angivelig med spor av kjøtt)

Egentlig trodde jeg at ost i utgangspunktet var nokså farlig for hjerte-karsystemet siden det ofte inneholder 27-35% animalsk fett med høy prosentandel mettet fett. Hvis denne palmeoljen er betydelig farligere for hjerte-karsystemet enn ost så må det jo være ganske så alvorlig.

Feynman: Godt sagt det om ost! Jeg så du kommenterte noe fra fransk TV i en annen tråd, og dette med osten styrker bare min antagelse om at du er fra eller bor i Frankrike, et folkeslag med mye mer peiling på ost en nordmenn flest.

Lenke til kommentar
Egentlig trodde jeg at ost i utgangspunktet var nokså farlig for hjerte-karsystemet siden det ofte inneholder 27-35% animalsk fett med høy prosentandel mettet fett. Hvis denne palmeoljen er betydelig farligere for hjerte-karsystemet enn ost så må det jo være ganske så alvorlig.

6749036[/snapback]

Dette med ostefett er meg bekjent et uløst mysterium. Franskmenn får i seg mye mettet animalsk fett gjennom ostespising, men har allikevel bedre helse sammenlignet med nordmenn. Det er selvsagt flere mål på god eller dårlig helse, men det dreier seg altså om det som knyttes til fett i kostholdet. Det er altså indikasjoner på at fettet i ost er mindre farlig enn annet fett av tilsvarende type, men det er foreløpig ikke noe bevis.

Når det gjelder Frankrike har du delvis rett. Jeg har bodd der en stund, men den tid er dessverre over. Eller kanskje flytter jeg tilbake ...

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke akkurat at ekte ost har beskyttelsestoll mens jukseosten slipper unna (nesten):

Statens Landbruksforvaltning peker på at de lave tollsatsene for analog ost gjør det vanskelig for ekte ost å konkurrere med lavprisvaren.

Mens toll på ekte ost er fastsatt til 27 kr per kilo, for å beskytte norskprodusert ost, må importører av analog ost betale 2-14 kr pr kilo. (Hvor mye kommer an på andel melkeråstoff i varen)

Altså, jo mindre melkeråstoff jo lavere toll, dermed premieres jukset. Det er det ikke noen mening i, i og med at det tvinger norske produsenter til å gjøre det samme:

år startet Tine produksjon av analog ost. De sier det er fordi ikke lenger klarte å møte konkurransen fra det økende analoge markedet, med vanlig ost.

- Det er umulig å konkurrere på storhusholdningsmarkedet (SHH) med vanlig ost. Vi må gjøre dette for å være med i konkurransen, sier kommunikasjonssjef i Tine, Kari Raunedokken.

Stadig mer falsk ost

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...