Gå til innhold

Revet ost er sjelden ost

Anbefalte innlegg

Dagens Dagblad kom med en nyhet som for meg er ganske sjokkerende.

Hyllene fulle av jukseost

Nyheten var i utgangspunktet skrevet av Aftenposten: Dette er ikke ost

Aftenposten skriver at:

Det som smelter på pizzaen er ofte potetstivelse og helsefarlig fett fra palmekjerneolje.
I butikkene i dag finner man revet ost-produkter, blant annet Pizzatop fra Arla og Revet Økonomi fra Synnøve Finden, som inneholder alt annet enn melkeråvarer. På fagspråket kalles disse produktene analoge oster, som betyr substitutt for ost.

I produktbeskrivelsen for disse produktene finner man blant annet vegetabilsk olje (nærmere bestemt palmekjerneolje), potetstivelse og farvestoffer.

Dagbladet skriver noe av det samme.

Her føler jeg at produsentene ikke oppfyller plikten sin i forhold til å fortelle oss at dette ikke er det vi tror det er.

Jeg synes denne osten er praktisk og vil ikke bytte den ut nå heller grunnet dette, men jeg føler meg seriøst lurt, jeg har riktignok alltid ment at Norvegia fra Tine og Gulost fra Synnøve Finden ikke kan kalles oster, men at de faktisk beviser det på denne måten uten å fortelle meg det.

Det liker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes denne osten er praktisk og vil ikke bytte den ut nå heller grunnet dette, men jeg føler meg seriøst lurt, jeg har riktignok alltid ment at Norvegia fra Tine og Gulost fra Synnøve Finden ikke kan kalles oster, men at de faktisk beviser det på denne måten uten å fortelle meg det.

Det liker jeg ikke.

6722686[/snapback]

De nevnte ostene(Norvegia og Gulost) er nå ekte ost? Dette er jo ikke toppings produkter som nevnt i artikkelen.(eller muligens jeg misforstår deg her).

Ellers, fra en av linkene;

Bakgrunnen er at Tine blant annet har mistet en kontrakt på 20 millioner kroner med pizzakjeden Dolly Dimple. Dolly valgte å satse på billigere analog ost fra Tines svensk/danske konkurrent Arla.

Minus i boken for Dolly det. De har faktisk ikke ost på pizzaene sine.

Lenke til kommentar
Minus i boken for Dolly det. De har faktisk ikke ost på pizzaene sine.

6722776[/snapback]

Det er skammelig. Da er det kanskje realistisk at Peppes og andre pizza-restauranter bruker samme "analoge" osten da? Mistet plutselig helt lysten på ikke-hjemmelagd pizza. Osten er jo det aller viktigste på alle pizzaer, i tillegg til bunnen.

Lenke til kommentar
Hvem bryr seg, så lenge den er god og ikke mer usunn enn vanlig ost? Du kjøper vel en ost fordi den er god, og ikke etter hvor "ekte" den er.

6722856[/snapback]

Hvis du hadde giddet å lese artikkelen hadde du visst at osteerstatningen faktisk er særdeles usunn. Selv kan jeg aldri tenke meg at den er bedre enn vanlig ost, har uansett ikke tenkt å prøve den.
Lenke til kommentar
Hvem bryr seg, så lenge den er god og ikke mer usunn enn vanlig ost? Du kjøper vel en ost fordi den er god, og ikke etter hvor "ekte" den er.

6722856[/snapback]

Problemet her er vel at produsentene selger det som revet ost mens det er noe helt annet. Også pizzaprodusenter skal oppgi hva pizzaen består av. Palmekjerneolje, stivelse og kunstig farve (og smak?) kan ikke kalles ost. Vi har f.eks. brus med sitronsmak nettopp for at folk ikke skal tro der er sitronbrus (som samme brus het tidligere).

Lenke til kommentar

6722856[/snapback]

Hvis du hadde giddet å lese artikkelen hadde du visst at osteerstatningen faktisk er særdeles usunn. Selv kan jeg aldri tenke meg at den er bedre enn vanlig ost, har uansett ikke tenkt å prøve den.

6722917[/snapback]

*pirke, sunt tja* ;)

Ingrid Ellingsen, klinisk ernæringsfysiolog på Ullevål sykehus, sier palmeolje har mye palmetinsyre og dermed et høyt innhold av mettet fett.

- I studier som er gjort har palmetinsyre vist å øke kolesterolet, sier Ellingsen.

Men hun påpeker at det er ingenting som tyder på at fett fra palmeolje er mer usunt en melkefett som brukes i ekte ost.

Mulig jeg tester den fra Finden, siden de bruker raps olje. Maa innroemme at jeg har godt over til endel sunnere alternativer i det siste, fremfor ting med mye mettet fett og sukker, men er ikke like godt da :hrm:

Lenke til kommentar

Dette her har jeg faktisk stusset på lenge. Pleier å kjøpe den store økonomi pakken fra Synnøve. Det er ikke nevnt et ord på pakken om at det er ost oppi. Det står bare Revet, og så er det en gjennomsiktikg plastikk vindu som da gjør at du ser rett på produktet og tenker OST. Tine har også dette. På pakken er ikke ordet ost nevnt i det hele tatt, det er ut som ost, det smaker som det, og det holder for meg. Dessuten så er det billig.

Lenke til kommentar

Litt overraskende dog at så mange ikke leser innholdsfortegnelsen på maten de dytter i seg. Er alltid lurt å ta en kikk der, spesielt på nye produkter og produkter som bærer "generelle" navn som ikke er navnet på en spesifikk matvare.

Men at pizzarestauranter lurer kundene slik setter jeg ikke særlig pris på. Dersom det faktisk står i menyen at det er ost på pizzaen, eller man blir fortalt at det er ost, da er det jo svindel å servere dette oste-substituttet. Jeg skal hvertfall holde meg unna "Dolly Dimple" inntil dette blir avklart.

Lenke til kommentar

jeg skjønner ikke helt hva folk maser om her. Hvis man alltid har syntes at pizzaen fra Dolly er god så har det vel ikke noe å si om man plutselig finner ut at det deilige greiene som har smeltet med passe gylden skorpe på toppen inneholder mer en bare ren ost!? Når det gjelder hvor sund denne palmeoljen er så er det sikkert helt riktig at den inneholder mer mettede fettsyerer enn andre bedre alternativer, men vanlig ekte ost inneholder jo også store mengder mettede fettsyrer, så det kan ikke bli så veldig mye værre enn det er.

Lenke til kommentar
jeg skjønner ikke helt hva folk maser om her. Hvis man alltid har syntes at pizzaen fra Dolly er god så har det vel ikke noe å si om man plutselig finner ut at det deilige greiene som har smeltet med passe gylden skorpe på toppen inneholder mer en bare ren ost!?

6727211[/snapback]

Så dersom jeg selger deg en farget glassbit og du kjøper den i den tro at det er en feks. en safir så er det helt greit for deg? Du er jo fornøyd og synes glassbiten er pen?

Poenget er heller ikke at det er "mer enn bare ren ost" på toppen. Poenget er at det inneholder ikke ost i det hele tatt. Det er et oste-substitutt.

Lenke til kommentar

Det står ikke noe sted i de artikkelene at Arla (som Dolly bruker) ikke inneholder noe ost i det hele tatt. Det står derimot at flere av produsentene bruker en andel ekte ost i sine substituter, Finden så mye som 55%. Men jeg er enig at det er feil å promotere dette som ost. De som selges i butikken har jo ikke lov til å påstå at det er ost. På den andre siden, diverse smøreoster inneholder jo massevis av greier som ikke er melkeprodukter (en hel bråte med E-stoffer) allikevel har de fleste av disse også ost i navnet.

Nå vil jeg ikke akkurat sammenlikne å bli svindlet for 1000-vis av kroner med å ikke få bare ekte ost på pizzaen. Det er masse mat vi kjøper på butikken hvor det er blandet inn ting som for å gjøre ting "drøyere"/billigere. Det er ikke så mye frukt/bær i syltetøyhylla for eksempel. Og det meste av snaks i potetgull-hylla er heller ikke laget av poteter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...