d3vil Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Heisann Er det noen som vet om det er ulovlig og kjøre uten potta?Det er jo en god del mere lyd uten,så akkurat det må nok ett bilverksted sjekke om det er lovlig eller ikke. Men jeg tenker om potta som står på fjerner også noen farlige avgasser,som gjør at jeg ikke kan fjerne den allikevel?eller om katalysatoren tar seg av alt det der? Likte den lyden som kom ut uten potta skjønner dere Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Dette er for det første ikke lov. PGA støy. Det er fortsatt en hel del avgasser som vil sige inn i bilen selv om du har katalysator. Så behold anlegget på du, evnt kjøp deg effekt anlegg med noe grommere lyd i. Lenke til kommentar
d3vil Skrevet 22. august 2006 Forfatter Del Skrevet 22. august 2006 aha,okey da.hmm...har en bil som er rimelig håpløs å finne effektanlegg til,lett over alt.Går det an å lage noen få hull i originalpotta for og beholde lyden?samtidig som den fortsatt kanskje fjerner noen avgasser?eller? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Du kan jo alltid sette sammen ditt eget anlegg av "løse" deler som er å få kjøpt. Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Kjøp deg en effektpotte. Trenger ikke et helt effektanlegg for å få mer "sportslig"/grommere lyd. Ikke begynn å banke hull i eksospotta, da er det like greit å fjerne den. For eksos vil kunne sive like fort inn som uten, selv om det er bare noen hull. Skulle du bli stoppet så sitter du i det. Her er en ekstrem billig potte, mobilsentrum Lenke til kommentar
eab Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Det verste er vel at giftig eksos havner inne i kupeen, og før du vet ordet av det svimer du av. Det er en grunn til at eksosanlegget slutter der det gjør Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Ekte rånere sveiser anlegget sjøl. Helst skal det skrape nedi såvidt så det regner litt gnister iblant. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Går det an å lage noen få hull i originalpotta for og beholde lyden?samtidig som den fortsatt kanskje fjerner noen avgasser?eller? 6722969[/snapback] Hullene vil gi leksasje av kulldioksyd (giftig å sløvende - livsfarlig å få inn i bil i fart. Det var et par ungdommer som døde av kulldioksyd i en stillestående bil i sommer grunnet hull i eksosanlegget). Lenke til kommentar
d3vil Skrevet 24. august 2006 Forfatter Del Skrevet 24. august 2006 åå, vel da er hvertfall saken klinkene klar, skal ikke lage hull i original potta nei :S! da får det heller bli ei effektpotte på meg da;) Lenke til kommentar
trra Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 aha,okey da.hmm...har en bil som er rimelig håpløs å finne effektanlegg til 6722969[/snapback] Hvilken bil er det? Svendsen eksos kan lage effektanlegg til bilen din. Finnes også mange andre som gjør det, f.eks her i Porsgrunn har Bilmateriel et eget eksosverksted hvor de lager effektanlegg. En ulempe er at det kommer til koste litt mer iforhold til en bil som du får ferdig anlegg til. Ingenting er umulig, tar bare litt tid og penger Btw, emnetittelen din kunne vært bedre, fint om du fikser den. Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Lurer litt på,hvor mye er det egentlig å hente med et effektanlegg i forhold fra originalt?Bortsett fra grommere lyd da.. Lenke til kommentar
trra Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 På en sugemotor er det lite å hente, 2-5% med et bra anlegg, med mindre det orginale eksosanlegget har dårlig design eller det er gjort mye med motor. På en turbomotor er det mer å hente. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 På en sugemotor er det lite å hente, 2-5% med et bra anlegg, med mindre det orginale eksosanlegget har dårlig design eller det er gjort mye med motor. På en turbomotor er det mer å hente. 6738266[/snapback] Men då må du vel også ta heile eksosanlegget, ikkje berre potta, noko som vil øke prisen betraktelig. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Hm.. Effektanlegg, vil det si alt fra headers og ut til potta? På Mustangen til fattern er headers byttet, så den har den ekte V8 lyden Eller er det effektanlegg på den?? Ble litt forvirra.. Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Et fullt effektanlegg er manifolder og resten bak, et "vanlig" effektanlegg er fra manifoldan/flexirøret og bak, altså ikke manifolder/ene! Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Okey.. Ble litt klarere nå.. Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Volvo'n min har ikke turbo,så da er det vel lite å hente med effektanlegg.Men liker litt lyd fra eksosanlegget da.Vil lyden forandres mye om jeg bare bytter bakre potte/lyddemper? Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Om du kjøper en "effektpotte" og ikke org. Så vil du merke lydforskjell, men det er alt etter potte. Får du fjernet kat, eller setter på en sports-kat, så vil du merke enda mer om du kjøper/sveiser selv nytt anlegg fra manifoldene og bak (uten mellombotte ogl, bare den bakerste). Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Noe forskjell på potter i 500 og 2000kr klassen? Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Noe forskjell på potter i 500 og 2000kr klassen? 6763762[/snapback] Kommer anpå, men som regel er det kvalitetsforskjell i hva potta er laget av. Rundt 2000 kan man få potter som er laget carbon og aluminium, mens til 500 får man ofte en spinkel potte i aluminium eller i stål. Innmaten i potta har også litt å si. Men det jeg har av erfaring er at 500kr potter blir fort stygge og fort bulkete på grunn av tynn aluminium, og de mer dyre tåler litt mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg