calavera Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Hei! Vi skal endelig få ADSL neste fredag (Telenor), med gjør det selv pakke, og utstyret hentes i helgen. Vi har ikke ISDN, men en rekke analoge telefonuttak plassert i hulter til bulter rundt omkring i huset. Jeg tror jeg har forstått hvordan alt skal kobles for å få telefonene til å virke sammen med ADSL, men det ville være greit å få en bekreftelse: Tror vi har lokalisert førsteuttaket i huset, hvor splitteren skal kobles opp, via ”wall” uttaket. Videre kobler vi ADSL-modemet til splitteren, og kapper så ledningene som går fra førsteuttaket til de andre uttakene. For å få de andre telefonene i huset til å fungere må en ledning fra splitteren kobles til det neste telefonuttaket i rekken, som nå blir uttaket hvor ledninger legges videre til andre telefonuttak i huset. Er dette riktig fremgangsmåte? På forhånd takk Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Hei. Her er ett tips. Først. Analog telefon og ADSL trenger ett par hver (i kabelen). En normal telefonkabel har 2 par ledninger. Det er med andre ord plass til begge deler i en kabel. Siden du har lokalisert første punktet, så monterer du splitteren ved siden av det, og kobler inkommende lederpar til "Wall" i splitteren. Deretter tar du _ett_ par fra hver av kablene som går ut,-fx blå/rød og kobler disse sammen mot "Phone" i splitteren. Til slutt tar du det siste paret (Sort/Grønn e.l.)i alle utgående kabler, og kobler dem mot "Modem" i splitteren. Når dette er gjort, så har du muligheten til å få både telefon & ADSL på alle kontakter i huset,-forutsatt at de er doble med separate plintrekker. Skal du ha telefon på stue, så kobler du inn blå/rød. ADSL på soverommet?-> Sort grønn. Lykke til. [ Denne Melding var redigert av: Cerwell på 2002-10-24 17:48 ] Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Quote: Cerwell skrev (2002-10-24 17:46):Hei. Her er ett tips.Først. Analog telefon og ADSL trenger ett par hver (i kabelen).En normal telefonkabel har 2 par ledninger. Det er med andre ord plass til begge deler i en kabel.Siden du har lokalisert første punktet, så monterer du splitteren ved siden av det, og kobler inkommende lederpar til "Wall" i splitteren.Deretter tar du _ett_ par fra hver av kablene som går ut,-fx blå/rød og kobler disse sammen mot "Phone" i splitteren.Til slutt tar du det siste paret (Sort/Grønn e.l.)i alle utgående kabler, og kobler dem mot "Modem" i splitteren.Når dette er gjort, så har du muligheten til å få både telefon & ADSL på alle kontakter i huset,-forutsatt at de er doble med separate plintrekker. Skal du ha telefon på stue, så kobler du inn blå/rød. ADSL på soverommet?-> Sort grønn.Lykke til.[ Denne Melding var redigert av: Cerwell på 2002-10-24 17:48 ] ADSL trenger vel 2 par? dette er bare noe jeg antar siden en cat5 kabel bruker 2 par i datakommunikasjon. Lenke til kommentar
Gandi Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-24 21:02, skrev olsen:ADSL trenger vel 2 par? dette er bare noe jeg antar siden en cat5 kabel bruker 2 par i datakommunikasjon. Nei, ADSL-signalet fra splitteren til modemet er bare 1 par. Trodde selv at det var mer, men jeg har nettopp installert hos en kamerat og der var det bare 1 par (pinne 4 og 5 i kontakten). Gandi Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 Ville aldri påstått at det kun var 1 par, om jeg ikke var sikker :smile: Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 Quote: Cerwell skrev (2002-10-25 18:25):Ville aldri påstått at det kun var 1 par, om jeg ikke var sikker :smile: hehe, høres merkelig ut egentlig. Men siden du sier det så er det vel slik. :smile: Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Den 2002-10-25 23:18, skrev olsen: Quote: hehe, høres merkelig ut egentlig.Men siden du sier det så er det vel slik. ADSL fra Kvalito til modem fra Telenor. 1 par all the way. Og det virker. Personlig trenger jeg ikke noe mer en det :smile: Men en kan jo titte litt på fakta. ADSL bruker din gamle analoge linje. En analog linje gir power kun på 2 ledere. Splitteren skiller ut frekvensområdet. Men fortsatt 1 par pr. telefon/ADSL. Den lange versjonen Lenke til kommentar
calavera Skrevet 26. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2002 Hei, og takk for svar! Skal jeg være helt ærlig skjønner jeg ikke så veldig mye av det dere snakker om nå, men vil ADSL-fungere om vi gjør det som jeg skrev i første-post? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 calavera: Ser riktig ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå