Gå til innhold

Er det mulig å få førekort (CE) støtta av noe(n)?


KristianF

Anbefalte innlegg

Nå har det seg sånn at det ikke ble noen skole på meg dette året, så jeg skal fortsette å gå min vei mot å bli yrkessjåfør.

Tingen er det at før jeg får ta lastebillappen, klasse C (og evt. E), så må jeg først ta billappen (klasse B).

Jeg har penger nok til å betale Kl. B, men ikke kl. C.

 

Så er det mulig på noen som helst måte å få pengestøtte på noen vis til å ta førerkortet på lastebil?

Vil f.eks. et firma betale det for meg om jeg skriver under på kontrakt at jeg f.eks. vil jobbe fast der i en tid.

Eller vil ting som f.eks. aetat gi pengestøtte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg vært en arbeidsgiver ville jeg nok heller tatt de som allerede har CE lappen framfor å låne de som skal ta den penger. Vært mye sikrere for min del. Hvis det er lite med kvalifiserte folk rundt er det mulig du har en sjanse da... eller hvis du kjenner noen innenfor firmaet.

Lenke til kommentar

Er klar over det at jeg kun får kjøre ting som ikke har kjøre og hviletidsbestemmelsene.

Men er det ikke sånn at jeg ikke får kjøre noe som er over 7500?

 

Sånn som jeg forstod det på en kjørelærer jeg snakka med, så kunne jeg ta førerkort klasse CE når jeg var 18, men fikk ikke lov å kjøre annet enn max 7.5 tonn, evt. større vist det ikke var kjøre og hviletid i den.

Lenke til kommentar

Skal du inn til førstegangstjeneste i nærmeste framtid, så kan du være så heldig å få tatt førerkort klasse C med stipend fra Voksenopplæringen i Forsvaret, men basert på egen erfaring og samtaler med folk som har tjenestegjort andre steder i landet, virker det som at tilgjengeligheten på slike tilbud varierer veldig både etter tjenestested og stillingen man har. Det er ingen garanti for at du får et slikt tilbud, men det er en mulighet.

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert å prøve å søke meg inn i forsvaret dette året faktisk siden jeg ikke går på noen skole.

Men etter det jeg også har hørt, så er det vanskelig å få førerkort kl. C der (eller i hele tatt å komme inn i CSS bataljonen).

Men jeg snakka med "kundesupporten" til forsvaret for noen mnd'er siden, og de sa jeg bare måtte gi beskjed, så skulle de ordne et møte med meg.

 

Så får se hva jeg finner på.

Bør nesten gjøre noe utav livet mitt så kjapt som mulig før alt går til helvette. :(

Lenke til kommentar
Nå har det seg sånn at det ikke ble noen skole på meg dette året, så jeg skal fortsette å gå min vei mot å bli yrkessjåfør.

Tingen er det at før jeg får ta lastebillappen, klasse C (og evt. E), så må jeg først ta billappen (klasse B).

Jeg har penger nok til å betale Kl. B, men ikke kl. C.

 

Så er det mulig på noen som helst måte å få pengestøtte på noen vis til å ta førerkortet på lastebil?

Vil f.eks. et firma betale det for meg om jeg skriver under på kontrakt at jeg f.eks. vil jobbe fast der i en tid.

Eller vil ting som f.eks. aetat gi pengestøtte?

6722486[/snapback]

 

Vil anbefale deg og ta kontakt med a-etat. Vet om flere som har fått dekket lappen på både buss og stor lastebil. Det er bare å være frimodig å søke.

Lykke til ! :thumbup:

Lenke til kommentar
Nå har det seg sånn at det ikke ble noen skole på meg dette året, så jeg skal fortsette å gå min vei mot å bli yrkessjåfør.

Tingen er det at før jeg får ta lastebillappen, klasse C (og evt. E), så må jeg først ta billappen (klasse B).

Jeg har penger nok til å betale Kl. B, men ikke kl. C.

 

Så er det mulig på noen som helst måte å få pengestøtte på noen vis til å ta førerkortet på lastebil?

Vil f.eks. et firma betale det for meg om jeg skriver under på kontrakt at jeg f.eks. vil jobbe fast der i en tid.

Eller vil ting som f.eks. aetat gi pengestøtte?

6722486[/snapback]

 

Vil anbefale deg og ta kontakt med a-etat. Vet om flere som har fått dekket lappen på både buss og stor lastebil. Det er bare å være frimodig å søke.

Lykke til ! :thumbup:

6726713[/snapback]

 

Jepp, dette fungerer også.. Har du i tillegg en lapp ifra en arbeidsgiver som sier at du kan få jobb etter at du har tatt lappen så er sjansen større

Lenke til kommentar
Så aetat støtter slike ting som lappen ja.

Tenkte å kontakte de, men noen sa at de sikkert ikke støtte slike ting.

 

Får vel kontakte de da. Ellers blir jeg vel en armyboy :)

6726783[/snapback]

Du må ha vært arbeidsledig i 6 mnd. før du kan få støtte til å ta førerkort på tungbil.

 

Men når det gjelder Forsvaret, så trenger du ikke nødvendigvis å havne i CSS. De fleste hæravdelinger har behov for trekkvognførere. Det samme gjelder marinen og luftforsvaret. Eventuelt kan du ta lappen på Voksenopplæringen i Forsvaret (VO) uavhengig av hva slags tjeneste du har. Er ikke alle VO-kontorer som har tilbud om trafikkopplæring, og enkelte steder er det behovsprøvet, men muligheten er absolutt til stede!

Lenke til kommentar

Hehe, men du har vel hatt nok av annet å gjøre på i de 18 åra? Du må nok ha vært registrert arbeidsledig samt trygdeberettiga for å få noe støtte.

 

I Forsvaret foretrekker dem at du er over 20 (både for C og C1), men det holder at du er 18 (Forsvaret er fritatt fra kjøre- og hviletidsbestemmelsene). I CSS er det nok de eldste og de med erfaring som blir prioritert, så sånn sett er nok mulighetene for å få C-lappen vel så store i de andre avdelingene. Sørg for å komme med på sommerinntaket, da gjennomsnittsalderen blant soldatene her er lavere enn på januarinnrykket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...