may_andrine Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Å frakte dyr løst i bilen, er ikke anbefalt. Selv 20 kg kan bli flere hundre kilo ved en bråstans. Bur er den tryggeste løsningen, mener ekspertene. Les mer Lenke til kommentar
geir-b Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Å frakte dyr løst i bilen, er ikke anbefalt. Selv 20 kg kan bli flere hundre kilo ved en bråstans. Bur er den tryggeste løsningen, mener ekspertene. I Tyskland har trafikkmyndighetene gått til det skritt å kollisjonsteste ulike hundebur, og vurdere sikkerheten ved bruk av de forskjellge. Ikke uventet blir de fleste billigbur totalvrak i en kollisjonssituasjon, og kun en enslig fabrikant kan skilte med å ha fått TÜV-godkjenning, nemlig svenske MIM-safe. I Tyskland er nå bilistene pålagt å benytte TÜV-godkjent sikringsutstyr når dyr medbringes i bilen, ved unnlatelse risikerer man reduksjon i forsikringsutbetalingen dersom et uhell skulle inntreffe! I Sverige er et tilsvarende påbud på trappene, og et par-tre år senere kommer Norge etter med EØS-tilpasningene. http://www.mim.se/ Lenke til kommentar
BumperSticker Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Min hund bruker alltid belte (kjører sedan, har ikke plass til bur) Lenke til kommentar
geir-b Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Min hund bruker alltid belte (kjører sedan, har ikke plass til bur) 9357533[/snapback] Smart! (Det tyske påbudet om TÜV-godkjenning gjelder også sikkerhetsbelter/seler). Forsikre deg om at du har en sele som er tilstrekkelig solid, og som tåler ekstrembelastningen som oppstår ved en bråstopp. Endret 27. august 2007 av geir-b Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Jeg hadde en bilsele jeg kjøpte på den dyrebutikken på bystasjonen, bergen. Var jalla kvalitet, den gikk i oppløsning! Neste gang kjøper jeg en i lær, istedenfor en sånn i pvc eller hva enn det matrialet er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg