Gå til innhold

Tut-tut-tut-tut, hvordan få det til?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal lage følgende, men trenger hjelp og tips til det meste:

 

Ved å trykke på en knapp, skal enheten (på størrelsen med 2 9v batteri ca) avgi 4 alarmlyder, mer konkret, som en klokke som piper 4 ganger. Alt jeg skjønner, er at jeg typisk trenger noe som gir strøm, et 9v batteri. En bryter/knapp. En høyttaler (f.eks fra PC). Men hva er det mer jeg trenger? Rele? Hvordan få til lyden? Hvordan fikse at den piper 4 ganger?

 

Alle svar mottas med takk.

 

Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja... burde vel gå an å lage en av passive komponenter, men hvis du har (evt har tilgang til) en mikrokontroller så er det bare å lage en liten kodesnutt og la den styre et relè som igjen gir en konstant spenning til en liten høgtaler. Da er det lett å få den til å pipe nøyaktig som du vil ha det.

Er ikkje heilt sikker på om du bare kan sette på dc på en høgtaler, vil nok tippe du må ha et-eller-ana som simulerer en sinus-bølge med valgfri frekvens.

Lenke til kommentar
Nja... burde vel gå an å lage en av passive komponenter, men hvis du har (evt har tilgang til) en mikrokontroller så er det bare å lage en liten kodesnutt og la den styre et relè som igjen gir en konstant spenning til en liten høgtaler. Da er det lett å få den til å pipe nøyaktig som du vil ha det.

Er ikkje heilt sikker på om du bare kan sette på dc på en høgtaler, vil nok tippe du må ha et-eller-ana som simulerer en sinus-bølge med valgfri frekvens.

6722657[/snapback]

Ett stikkord: NE555

Lenke til kommentar

En knapp som starter Tut tut tut i en eller annen frekvens og en Teller krets som teller opp antall tut og avslutter tutinga etter x antal tut.

 

Hvordan lage den kretsen, *tenker nå*

 

Nå har jeg tenkt litt.

 

Du trenger en LM555, et RC Led, en Transistor, et relee? (Trenger noen flere komponenter også :p )

 

Lm555 kopler du slik at når du trykker på en knapp som får en port til og gå høy i så lang tid som du vil. Den porten som går høy gir power til et RC ledd som igjen får en Transistor til og slå seg av og på i en bestemt frekvens som igjen får et relee (Hvis du trenger) får en eller annen dings til og lage tut lyden.

 

Verre er det ikke.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar
En knapp som starter Tut tut tut i en eller annen frekvens og en Teller krets som teller opp antall tut og avslutter tutinga etter x antal tut.

 

Hvordan lage den kretsen, *tenker nå*

 

Nå har jeg tenkt litt.

 

Du trenger en LM555, et RC Led, en Transistor, et relee? (Trenger noen flere komponenter også :p )

 

Lm555 kopler du slik at når du trykker på en knapp som får en port til og gå høy i så lang tid som du vil. Den porten som går høy gir power til et RC ledd som igjen får en Transistor til og slå seg av og på i en bestemt frekvens som igjen får et relee (Hvis du trenger) får en eller annen dings til og lage tut lyden.

 

Verre er det ikke.

6731896[/snapback]

 

 

Noe du kan lage?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...