Gozarpz Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Har bestillt en Proson 12" subwoofer, som jeg skal bygge kasse til. Noen som kan hjelpe meg med mål/volum? Kommer til å bygge den av sponplater/kryssfinèr. Produktinfo: 12 ” Aluminium cone rubber edge 50 oz magnet 2 ” voice coil (al) 300 Watts max 4 ohm impedance Frekvensområde: 30 - 3200HZ Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Det burde stå mål på kasse i papirene som følger med... Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 (endret) En lager ALDRI en basskasse i kryssfiner, den er rett å slett ikke et "dødt" nok materiale med henhold til resonans og slikt. Sponplate og MDF er det som er egnet til å bygge basskasse med. Men for å lage en basskasse som passer høytaleren så burde du ta en titt her først og så laster du ned MDS Probox 2005 og så finner du parametrene på din høyttaler og lager ei tekstfil i notepad med høytalerens navn som inneholder parametre i følgende rekkefølge (skrevet akkurat slik som under): Vas liter Fs Hz Høytalerens størrelse i tommer Qts Høytalerens diameter (t1) Høytalerens kanthøyde (t2) Høytalerens dybde (d1) Magnetens Diameter (m1) (Måle eksempel under) Lagre tekstfilen som Proson12.spc og hent den inn i programmet og vola så kan du mekke basskasse etter musikkstil, biltype og design på 5min og få ut ei arbeidstegning av en kasse som er avstemt til høytaleren, husk å forsegl alle hjørnene inni kassa med sicaflex slik at den blir lufttett, så dundrer du naboene i kjellern med bass når du er ferdig Endret 22. august 2006 av zandro Lenke til kommentar
Gozarpz Skrevet 22. august 2006 Forfatter Del Skrevet 22. august 2006 Det burde stå mål på kasse i papirene som følger med... 6721207[/snapback] Skal se etter når jeg får pakken En lager ALDRI en basskasse i kryssfiner, den er rett å slett ikkeet "dødt" nok materiale med henhold til resonans og slikt. Sponplate og MDF er det som er egnet til å bygge basskasse med. Men for å lage en basskasse som passer høytaleren så burde du ta en titt her først og så laster du ned MDS Probox 2005 og så finner du parametrene på din høyttaler og lager ei tekstfil i notepad med høytalerens navn som inneholder parametre i følgende rekkefølge (skrevet akkurat slik som under): Vas liter Fs Hz Høytalerens størrelse i tommer Qts Høytalerens diameter (t1) Høytalerens kanthøyde (t2) Høytalerens dybde (d1) Magnetens Diameter (m1) (Måle eksempel under) Lagre tekstfilen som Proson12.spc og hent den inn i programmet og vola så kan du mekke basskasse etter musikkstil, biltype og design på 5min og få ut ei arbeidstegning av en kasse som er avstemt til høytaleren, husk å forsegl alle hjørnene inni kassa med sicaflex slik at den blir lufttett, så dundrer du naboene i kjellern med bass når du er ferdig 6721326[/snapback] Var sponplater som var planen. Jeg så noen lage det av kryssfinèr en gang tror jeg Takk for infoen! Tusen takk! Lenke til kommentar
Gozarpz Skrevet 26. august 2006 Forfatter Del Skrevet 26. august 2006 Har motatt sub`en. Men disse finner jeg ikke ut av: Vas liter Fs Hz Qts Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Her har du specs på suben din, disse skal normalt følge med Sub`en Alle specs du trenger er i denne PDF fila (åpnes i Adobe Acrobat reader) Lenke til kommentar
Gozarpz Skrevet 26. august 2006 Forfatter Del Skrevet 26. august 2006 Takker Det fuglte ikke med noe med sub`en Lenke til kommentar
Gozarpz Skrevet 26. august 2006 Forfatter Del Skrevet 26. august 2006 Får bar en feilmelding når jeg prøver å få parametrene inn i programmet. "Den här versionen av probox kan bara använda MDS parametrar" Har prøvd å endret på hvert av parametrene, men det samme skjer. 50.4462 37.0658 12 1.3012 312 13 125 160 Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Jeg burde vel egentlig ha skjønt at MDS utgaven av ProBox var veldig redusert og ikke hadde mulighet for å bruke andre produsenters sub`er, bruker selv ProBox 2000 fullversjon men kan av naturlige årsaker ikke "låne" det bort (kosta meg 1300 spenn) men spør du pent så kan jeg sikker lage en arbeidstegning til deg Lenke til kommentar
Gozarpz Skrevet 26. august 2006 Forfatter Del Skrevet 26. august 2006 Kjære snille zandro, jeg ville vært utroli takknemlig, om du kunne ha fikset en enkel arbeidstegning, om du skulla ha tid og ork Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Proson sub`en passet kun med 2 typer kasse, lukket eller 5è ordens kasse. Sistnevnte gir en kjellerdyp bass men bassen er rett å slett ikke kraftig nok til å flytte den luften som skal til for å få skikkelig trøkk. Den lukkede kassa ga derimot et mye trykk og fra 35-65hz blåser den skikkelig i fra seg med den lukkede kassa. Her har du arbeidstegninga Lenke til kommentar
Gozarpz Skrevet 26. august 2006 Forfatter Del Skrevet 26. august 2006 Tusen takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå