Gå til innhold

Hvordan formater og reinstallere Windows

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å formatere hdd må du inn i bios (delete eller f2 eller noe sånt mens "oppstartsbildet" vises HELT i begynnelsen.

Der må du innunder menyene og finne boot-sequence(?) eller et eller annet med boot der cd-rom/dvd-rom skal stå som første boot-device.

Så må du lagre instillingene og restarte pcen med windows cd-en i...

Da skal windows cden starte og der må du da velge å formatere hdden og lage en ny partisjon og følkge resten av det som står under installeringen av windows...

Du må huske at etter formateringen og partisjoneringen må du innpå biosen og skifte boot-device fra cd-rom/dvd-rom til hdd...

:)

Lenke til kommentar

Sett inn Windows CD-en

Hvis den kommer med en melding, som "Press any key to boot from CD" så følg det (det skjer på min ihvertfall)

Og windows installasjonen skal kunne gjøre alt du trenger, både for å ha flere OS samtidig, men også for å bytte ut et annet, eller legge inn et nytt.

Du må ha en partisjon for hvert operativsystem.

Lenke til kommentar

Nei, det er en dårlig idé.

jeg prøvde å bare formattere c: fra dos en gang... det var heller ikke særlig lurt... måtte låne bort pc'en i to uker til en som visste hva han drev med.

det er absolutt best å bruke en slik bootbar CD som de forteller om over her... da er det nesten umulig å gjøre feil...

også bør du nok søke litt på internett rundt temaene "format", "partition", og lignende, for å lære litt mer om det før du prøver... da vil du spare deg selv for veldig mye irritasjon og "d'oh" i ettertid.

Lenke til kommentar

Et problem! Jeg har bare Windows 98 instalasjon cd som det står at bare skal brukes til å installere Windows 98 på Pcer uten Windows 98. Den jeg skal fikse har 98 fra før av. Og når jeg booter fra CD kommer jeg bare inn på vil jeg installere windows 98. Det står ikke noe om partisjoner eller noe!?

:ermm: ??

Lenke til kommentar
Et problem! Jeg har bare Windows 98 instalasjon cd som det står at bare skal brukes til å installere Windows 98 på Pcer uten Windows 98. Den jeg skal fikse har 98 fra før av. Og når jeg booter fra CD kommer jeg bare inn på vil jeg installere windows 98. Det står ikke noe om partisjoner eller noe!?

:ermm: ??

6721841[/snapback]

Har du prøvd å svare ja på at du vil installere? lurer på om det dukker opp flere spørsmål da. ("vil du installere eller reparere?" osv)

evt kan du prøve å gå inn på den win98-installasjonen som er på maskinen allerede, og lete litt i kontrollpanelet, evt på egenskaper for min datamaskin, tror det skal finnes et sted der du kan lage en boot-disk. med bootdisken tror jeg du kan gå inn og kjøre fdisk fra dos, også partisjonere den veien.

men som sagt; prøv å søke en del på nett om formattering, partisjonering og slikt, gjerne spesifikt for win 98, da vil du sannsynligvis finne noen sider med informasjon om alle tenkelige problemstillinger... forutsetter nok at du leser ganske godt engelsk, det hjelper en del.

et par linker på norsk som ser ut som de kan hjelpe:

https://www.diskusjon.no/lofiversion/index....on/t307229.html

https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t109120.html

(for lite å gjøre på jobben idag? nei, det har vi ikke sett....)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...