Gå til innhold

Vifteløst skjermkort med HDMI

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er på jakt etter et skjermkort til min HTPC. Det skal være vifteløst, og det skal ha HDMI med HDCP støtte... Jeg har ikke klart å funnet noen. Er det for nytt og det kan ventes å komme mer utover høsten, eller er det bare jeg som er dårlig til å leite?

Eventuelt da, hvis de ikke finnes med HDMI, så klarer jeg meg helt fint med et vifteløst skjermkort med DVI og HDCP støtte. Men hvilke er disse?

Og hvilke skjermkort er best på HD materiale? ATI eller Nvidia? Det er vel litt omdiskutert. Nvidia gikk vel for å være best på SDTV signaler (påstår i hvertfall Mastiff i HTPC guiden).

Finnes det er Nvidia (eller ATI) kort som inneholder:

HDMI (eller DVI) med HDCP støtte

Vifteløst

Trenger ikke å være rå grafikkytelse, det blir ikke brukt til spilling

Helst rimelig

Håper noen har klart å funnet noen som jeg ikke har. På forhånd takk.

Endret av espenc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HDMI er bilete og lyd kombinert i ein kabel, noko eg tvilar på du finn i eit skjermkort. Teknisk er det ingen forskjell på DVI og HDMI. HDMI finn du i f.eks. ein DVD-spelar sidan den er i stand til å sende lyd og bilete på samme kabel, noko eit skjermkort ikkje kan.

Lenke til kommentar
HDMI er bilete og lyd kombinert i ein kabel, noko eg tvilar på du finn i eit skjermkort. Teknisk er det ingen forskjell på DVI og HDMI. HDMI finn du i f.eks. ein DVD-spelar sidan den er i stand til å sende lyd og bilete på samme kabel, noko eit skjermkort ikkje kan.

6718922[/snapback]

Vel, det kan vel tenkes at det går, gjennom at du også overfører lyd gjennom pci-express, i alle fall på de fleste nye hovedkort. Hvor godt det funker, eller om det i det hele tatt gjør det, vites ikke for min del, men vil nesten tro det..!

Lenke til kommentar

De fleste skjermkort er så godt som lydløse med Accelero X1/X2 kjøler montert, dog den blåser ikke ut varmluften på baksiden av maskinen som andre kjølere gjør.

Det finnes DVI-HDMI overgangs kabler, som gjør at du får bilde overført riktig, men den tar ikke med evt. lydkilder. (Ikke vet jeg om den offisielle HDMI støtten gjør det heller)

Lenke til kommentar

Jeg vet veldig godt hva HDMI er, og at det overfører lyd i tillegg til bilde. Jeg vet også at det finnes kort som har denne utgangen. Ja det finnes kort som har HDMI, og ja jeg vet at det ikke egentlig har noe å si om det er HDMI eller DVI, og jeg vet at det finnes DVI til HDMI kabler. Men jeg vil aller helst ha et skjermkort med HDMI utgang, nettopp fordi det er lettere å finne kabler, det at den kan sende digital lyd til en forsterker med HDMI inn/ut gjør det også lettere, så slipper man en dedikert kabel for lyd. (Hvis kvaliteten blir bra da)

Her er et eksempel på et ATI kort som har HDMI utgang, finnes det noe liknende som er vifteløst? Eventuelt vet noen om en kjøleløsning jeg kan montere på denne så den blir vifteløst?

Sapphire Radeon X1600 Pro HDMI 128MB

Lenke til kommentar

Ja og tusen takk for hjelpen, men når jeg skriver dette:

"Eventuelt da, hvis de ikke finnes med HDMI, så klarer jeg meg helt fint med et vifteløst skjermkort med DVI og HDCP støtte."

Da trenger jeg ikke flere innlegg med at det enten ikke finnes skjermkort med HDMI (som det gjør) eller hva HDMI er for noe.

Er ikke meningen å være sopp her men spørsmålet var ganske enkelt; finnes det skjermkort med HDMI (ev. DVI) med HDCP støtte som er vifteløst?

Har lest noe om at Nvidia sine kort med støtte for Purevideo HD har HDCP, stemmer dette? og hvilke kort har eventuelt Purevideo HD?

Takk for hjelpen hittil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...