Gå til innhold

Koblingsledninger


Anbefalte innlegg

Jeg holder på å lage en koblingsboks som skal brukes til å slå på og av diverse vifter og lys.

 

Jeg har begynnt å lodde men er ikke sikker på om ledningene er tykke nok. Jeg bruker ledninger fra en IDE-kabel.

Det skal være 5 brytere i boksen. Bryterne skal kobles til vifter, samlinger av LEDs og kanskje en kald katode.

 

Vil ledningene bli for tynne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor tykke er strømledningene som går fra viftene, lysene osv. orginalt?

 

Bruk lik eller større tykkelse enn dette så er du iallefall trygg.

 

Inn (fra molex-kontakt) til det første fordelingspunktet i koblingsboksen (der strømmen fordeles til de forskjellige bryterene) bør du bruke ledninger med omtrent samme tykkelse som powerkablene ut fra PSU.

Lenke til kommentar

Hei! Dette kan du enkelt regne ut. En kar sa at tversnittet på en slik idekabel ( 40 pin ) er 0,09 mm²/ leder. Da går vi utifra det.

 

Motstand til ledning = ( materialkonstant * lengde )/areal i mm²

 

Regner med ide kablene har ledere av kopper/fortinner kopper. Materialkonstanten er da 0.0175 for kopper brukt i de fleste ledninger. (

Kjemisk rent kopper er 0,0162 )

 

La oss videre anta at ledningen din er 80 cm lang.

 

Motstand i ledningen din er da (0,0175 * 0,8)/0,09 = 0,156ohm

 

Siden du må bruke 2 ledere fram til viften, så går den elektriske strømmen gjennom 80cm + 80cm. Derfor må vi gange resultatet med 2 og får vi at den totale motstanden er 0,31 ohm

 

La oss si at det går 0.50A i ledningen. Spenningsfallet blir da 0,50 * 0,312 = 0,16volt

 

Effekten som du "mister" i ledningen blir da 0,16 * 0,5 = 0,08watt

 

Du får et spenningsfall på 0,15/12 * 100 = 1,25% noe som er helt ok.

 

Konklusjonen blir dermed at man kan bruke en leder fra en 40 ide kabel til ditt bruk..

Lenke til kommentar

Quote:


Om du har et gammelt PSU å ribbe, så kan du klippe av kablene å bruke dem.

Det
jeg
:grin:


 

Quote:


FYYY, teipløysning er ikke akkurat den beste koblingsmåten da...



 

Er ledningne INNI boksen som er fra et psu, de som henger ut bak er forlengere fra en Digital doc. Har klipt av kontakten på ene siden og LODDET dem fast i ledningene fra boksen. Så har jeg isolert med teip, var det beste jeg hadde for hånden.

 

Ble lettere å lodde på lange ledninger enn å lodde på sånne små 3pins kontakter :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...