Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til noen prosent oppgaver


Gjest Slettet+432

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432

Hei. som den suckeren jeg er i matte så trenger jeg litt hjelp med noen % oppgaver.. jeg vil ikke ha svaret løst, bare få forklaring på hvordan jeg løser svaret, hvis det er ok? :)

 

1. Ove har fått 20% lønnsøkning og tjener nå 60kr pr time. Hva tjente han før?

 

2. Husleien gikk ned 10% og er nå 4500 pr måned. Hva var den før?

 

3. Åse kunne velge mellom å få 10kr per time i lønnsøkning, eller 10% økning. Hva bør hun velge? Forklar nøye.

 

4. I en gruppe var det 60% jenter. I gruppen var det 12 gutter. Hvor stor var gruppen?

 

5. Prisen på en vare gikk opp 25%. Etter en stund ble prisen satt ned med 25% av daværende pris. Hvordan er prisen i forhold til "begynnerprisen"? Forklar

 

setter pris på alle svar :)

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. som den suckeren jeg er i matte så trenger jeg litt hjelp med noen % oppgaver.. jeg vil ikke ha svaret løst, bare få forklaring på hvordan jeg løser svaret, hvis det er ok? :)

 

1. Ove har fått 20% lønnsøkning og tjener nå 60kr pr time. Hva tjente han før?

 

2. Husleien gikk ned 10% og er nå 4500 pr måned. Hva var den før?

 

3. Åse kunne velge mellom å få 10kr per time i lønnsøkning, eller 10% økning. Hva bør hun velge? Forklar nøye.

 

4. I en gruppe var det 60% jenter. I gruppen var det 12 gutter. Hvor stor var gruppen?

 

5. Prisen på en vare gikk opp 25%. Etter en stund ble prisen satt ned med 25% av daværende pris. Hvordan er prisen i forhold til "begynnerprisen"? Forklar

 

setter pris på alle svar :)

6718530[/snapback]

1. 60 kr / 1.20 = 50 kr

 

2. 4500 kr / 0.90 = 5000 kr

 

3. Hvis hun tjener 100 kr timen spiller det ingen rolle da 10% av 100 kr er 10 kr økning. Tjener hun mindre enn 100 kr timen bør hun da selvfølgelig velge 10 kr. Tjener hun mer enn 100 kr timen bør hun velge 10%.

 

4. De 12 guttene er da 40% av klassen. 12 / 40 * 100 = 30 elever.

 

5. Prisen blir lavere enn begynnerprisen. Si en vare koster 1000 kr, så setter du den opp 25%. Da koster den 1250 kr. Så setter du ned 25% av det nye beløpet som er mer enn 25% av det opprinnelige beløpet. 1250 * 0.75 = 937.50 kr.

 

 

I alle disse stykkene bruker jeg en såkallt vekstfaktor. Du veit at hvis du har et beløp og skal finne 15% av det, så ganger du det med 0.15, enkelt å greit. Hvis du har noe som er satt ned 15% men skal finne original beløpet deler du på vekstfaktoren som da er 0.85. Hvis du har noe som er satt opp 15% men skal finne original beløpet deler du på 1.15. Skal du sette noe opp 15% ganger du det med 1.15.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

ugh det med vekstfaktor skjønte jeg lite av.. er ikke den smarteste skjønner du nok. du kunne ikke tatt det på den vanlige måten, du vet f.eks. 60x25:100 for å finne 25% av 60 osv... ?

Lenke til kommentar

En ting jeg aldri har skjønnt er hvorfor skolene skal bruke den tungvinde måten (gange med prosent og dele på hundre).

 

Si du skal ha 40% av 500 kr.

 

500 kr * 40 / 100 = 200 kr

500 * 0.40 = 200 kr

 

Den første metoden er den de lærer bort på barneskolen og ungdomskolen men den siste er den som blir brukt mest på videregående og på jobb og høyere utdannelse da den er mest riktig og tar kortest tid.

 

Er kun fire regler du trenger å huske på:

1. For å finne ut hva X prosent av et tall er, gang tallet med null komma X.

 

2. For å finne ut hva et tall blir dersom det skal økes med X prosent, gang det med en komma X.

 

3. For å finne ut hva et tall som har blitt økt med X prosent var, del det på en komma prosent.

 

4. For å finne ut hva et tall som har blitt minsket med X prosent var, del det på en minus null komma prosent.

 

 

Eksempler:

 

Vi har 500 kr. 40% av 500 kr er 500 kr * 0.40 = 200 kr.

 

200 kr har blitt senket med 40%, hvor mye var det opprinnelig? 200 kr / ( 1 - 0.40 ) = 200 kr / 0.60 = 500 kr

 

500 kr skal økes med 60%. 500 kr * 1.60 = 800 kr.

 

800 kr har blitt økt med 60%. Hvor mye var det opprinnelig? 800 kr / 1.60 = 500 kr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
En ting jeg aldri har skjønnt er hvorfor skolene skal bruke den tungvinde måten (gange med prosent og dele på hundre).

 

Si du skal ha 40% av 500 kr.

 

500 kr * 40 / 100 = 200 kr

500 * 0.40 = 200 kr

 

Den første metoden er den de lærer bort på barneskolen og ungdomskolen men den siste er den som blir brukt mest på videregående og på jobb og høyere utdannelse da den er mest riktig og tar kortest tid.

 

Er kun fire regler du trenger å huske på:

1. For å finne ut hva X prosent av et tall er, gang tallet med null komma X.

 

2. For å finne ut hva et tall blir dersom det skal økes med X prosent, gang det med en komma X.

 

3. For å finne ut hva et tall som har blitt økt med X prosent var, del det på en komma prosent.

 

4. For å finne ut hva et tall som har blitt minsket med X prosent var, del det på en minus null komma prosent.

 

 

Eksempler:

 

Vi har 500 kr. 40% av 500 kr er 500 kr * 0.40 = 200 kr.

 

200 kr har blitt senket med 40%, hvor mye var det opprinnelig? 200 kr / ( 1 - 0.40 ) = 200 kr / 0.60 = 500 kr

 

500 kr skal økes med 60%. 500 kr * 1.60 = 800 kr.

 

800 kr har blitt økt med 60%. Hvor mye var det opprinnelig? 800 kr / 1.60 = 500 kr.

6719749[/snapback]

Jo takk for forklaringen! Men det er bare det at nå har jeg gjort alt det andre på den andre måten, og da er jeg nødt til å gjøre resten på den måten også... det er snakk om over 15 andre oppgaver, gidder ikke rette på dem.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
En ting jeg aldri har skjønnt er hvorfor skolene skal bruke den tungvinde måten (gange med prosent og dele på hundre).

 

Si du skal ha 40% av 500 kr.

 

500 kr * 40 / 100 = 200 kr

500 * 0.40 = 200 kr

 

Den første metoden er den de lærer bort på barneskolen og ungdomskolen men den siste er den som blir brukt mest på videregående og på jobb og høyere utdannelse da den er mest riktig og tar kortest tid.

 

Er kun fire regler du trenger å huske på:

1. For å finne ut hva X prosent av et tall er, gang tallet med null komma X.

 

2. For å finne ut hva et tall blir dersom det skal økes med X prosent, gang det med en komma X.

 

3. For å finne ut hva et tall som har blitt økt med X prosent var, del det på en komma prosent.

 

4. For å finne ut hva et tall som har blitt minsket med X prosent var, del det på en minus null komma prosent.

 

 

Eksempler:

 

Vi har 500 kr. 40% av 500 kr er 500 kr * 0.40 = 200 kr.

 

200 kr har blitt senket med 40%, hvor mye var det opprinnelig? 200 kr / ( 1 - 0.40 ) = 200 kr / 0.60 = 500 kr

 

500 kr skal økes med 60%. 500 kr * 1.60 = 800 kr.

 

800 kr har blitt økt med 60%. Hvor mye var det opprinnelig? 800 kr / 1.60 = 500 kr.

6719749[/snapback]

 

Tusen takk for de fire regler, det burde være like lett som dette når man går på skolen ...lurer nå på hvorfor det ikke er det :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...