Gjest Slettet+432 Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 (endret) Hei. som den suckeren jeg er i matte så trenger jeg litt hjelp med noen % oppgaver.. jeg vil ikke ha svaret løst, bare få forklaring på hvordan jeg løser svaret, hvis det er ok? 1. Ove har fått 20% lønnsøkning og tjener nå 60kr pr time. Hva tjente han før? 2. Husleien gikk ned 10% og er nå 4500 pr måned. Hva var den før? 3. Åse kunne velge mellom å få 10kr per time i lønnsøkning, eller 10% økning. Hva bør hun velge? Forklar nøye. 4. I en gruppe var det 60% jenter. I gruppen var det 12 gutter. Hvor stor var gruppen? 5. Prisen på en vare gikk opp 25%. Etter en stund ble prisen satt ned med 25% av daværende pris. Hvordan er prisen i forhold til "begynnerprisen"? Forklar setter pris på alle svar Endret 21. august 2006 av Slettet+432 Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Hei. som den suckeren jeg er i matte så trenger jeg litt hjelp med noen % oppgaver.. jeg vil ikke ha svaret løst, bare få forklaring på hvordan jeg løser svaret, hvis det er ok? 1. Ove har fått 20% lønnsøkning og tjener nå 60kr pr time. Hva tjente han før? 2. Husleien gikk ned 10% og er nå 4500 pr måned. Hva var den før? 3. Åse kunne velge mellom å få 10kr per time i lønnsøkning, eller 10% økning. Hva bør hun velge? Forklar nøye. 4. I en gruppe var det 60% jenter. I gruppen var det 12 gutter. Hvor stor var gruppen? 5. Prisen på en vare gikk opp 25%. Etter en stund ble prisen satt ned med 25% av daværende pris. Hvordan er prisen i forhold til "begynnerprisen"? Forklar setter pris på alle svar 6718530[/snapback] 1. 60 kr / 1.20 = 50 kr 2. 4500 kr / 0.90 = 5000 kr 3. Hvis hun tjener 100 kr timen spiller det ingen rolle da 10% av 100 kr er 10 kr økning. Tjener hun mindre enn 100 kr timen bør hun da selvfølgelig velge 10 kr. Tjener hun mer enn 100 kr timen bør hun velge 10%. 4. De 12 guttene er da 40% av klassen. 12 / 40 * 100 = 30 elever. 5. Prisen blir lavere enn begynnerprisen. Si en vare koster 1000 kr, så setter du den opp 25%. Da koster den 1250 kr. Så setter du ned 25% av det nye beløpet som er mer enn 25% av det opprinnelige beløpet. 1250 * 0.75 = 937.50 kr. I alle disse stykkene bruker jeg en såkallt vekstfaktor. Du veit at hvis du har et beløp og skal finne 15% av det, så ganger du det med 0.15, enkelt å greit. Hvis du har noe som er satt ned 15% men skal finne original beløpet deler du på vekstfaktoren som da er 0.85. Hvis du har noe som er satt opp 15% men skal finne original beløpet deler du på 1.15. Skal du sette noe opp 15% ganger du det med 1.15. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 ugh det med vekstfaktor skjønte jeg lite av.. er ikke den smarteste skjønner du nok. du kunne ikke tatt det på den vanlige måten, du vet f.eks. 60x25:100 for å finne 25% av 60 osv... ? Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 En ting jeg aldri har skjønnt er hvorfor skolene skal bruke den tungvinde måten (gange med prosent og dele på hundre). Si du skal ha 40% av 500 kr. 500 kr * 40 / 100 = 200 kr 500 * 0.40 = 200 kr Den første metoden er den de lærer bort på barneskolen og ungdomskolen men den siste er den som blir brukt mest på videregående og på jobb og høyere utdannelse da den er mest riktig og tar kortest tid. Er kun fire regler du trenger å huske på: 1. For å finne ut hva X prosent av et tall er, gang tallet med null komma X. 2. For å finne ut hva et tall blir dersom det skal økes med X prosent, gang det med en komma X. 3. For å finne ut hva et tall som har blitt økt med X prosent var, del det på en komma prosent. 4. For å finne ut hva et tall som har blitt minsket med X prosent var, del det på en minus null komma prosent. Eksempler: Vi har 500 kr. 40% av 500 kr er 500 kr * 0.40 = 200 kr. 200 kr har blitt senket med 40%, hvor mye var det opprinnelig? 200 kr / ( 1 - 0.40 ) = 200 kr / 0.60 = 500 kr 500 kr skal økes med 60%. 500 kr * 1.60 = 800 kr. 800 kr har blitt økt med 60%. Hvor mye var det opprinnelig? 800 kr / 1.60 = 500 kr. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 En ting jeg aldri har skjønnt er hvorfor skolene skal bruke den tungvinde måten (gange med prosent og dele på hundre). Si du skal ha 40% av 500 kr. 500 kr * 40 / 100 = 200 kr 500 * 0.40 = 200 kr Den første metoden er den de lærer bort på barneskolen og ungdomskolen men den siste er den som blir brukt mest på videregående og på jobb og høyere utdannelse da den er mest riktig og tar kortest tid. Er kun fire regler du trenger å huske på: 1. For å finne ut hva X prosent av et tall er, gang tallet med null komma X. 2. For å finne ut hva et tall blir dersom det skal økes med X prosent, gang det med en komma X. 3. For å finne ut hva et tall som har blitt økt med X prosent var, del det på en komma prosent. 4. For å finne ut hva et tall som har blitt minsket med X prosent var, del det på en minus null komma prosent. Eksempler: Vi har 500 kr. 40% av 500 kr er 500 kr * 0.40 = 200 kr. 200 kr har blitt senket med 40%, hvor mye var det opprinnelig? 200 kr / ( 1 - 0.40 ) = 200 kr / 0.60 = 500 kr 500 kr skal økes med 60%. 500 kr * 1.60 = 800 kr. 800 kr har blitt økt med 60%. Hvor mye var det opprinnelig? 800 kr / 1.60 = 500 kr. 6719749[/snapback] Jo takk for forklaringen! Men det er bare det at nå har jeg gjort alt det andre på den andre måten, og da er jeg nødt til å gjøre resten på den måten også... det er snakk om over 15 andre oppgaver, gidder ikke rette på dem. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 En ting jeg aldri har skjønnt er hvorfor skolene skal bruke den tungvinde måten (gange med prosent og dele på hundre). Si du skal ha 40% av 500 kr. 500 kr * 40 / 100 = 200 kr 500 * 0.40 = 200 kr Den første metoden er den de lærer bort på barneskolen og ungdomskolen men den siste er den som blir brukt mest på videregående og på jobb og høyere utdannelse da den er mest riktig og tar kortest tid. Er kun fire regler du trenger å huske på: 1. For å finne ut hva X prosent av et tall er, gang tallet med null komma X. 2. For å finne ut hva et tall blir dersom det skal økes med X prosent, gang det med en komma X. 3. For å finne ut hva et tall som har blitt økt med X prosent var, del det på en komma prosent. 4. For å finne ut hva et tall som har blitt minsket med X prosent var, del det på en minus null komma prosent. Eksempler: Vi har 500 kr. 40% av 500 kr er 500 kr * 0.40 = 200 kr. 200 kr har blitt senket med 40%, hvor mye var det opprinnelig? 200 kr / ( 1 - 0.40 ) = 200 kr / 0.60 = 500 kr 500 kr skal økes med 60%. 500 kr * 1.60 = 800 kr. 800 kr har blitt økt med 60%. Hvor mye var det opprinnelig? 800 kr / 1.60 = 500 kr. 6719749[/snapback] Tusen takk for de fire regler, det burde være like lett som dette når man går på skolen ...lurer nå på hvorfor det ikke er det Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 ja det kan du si... jaja, fikk gjort dem uansett, men takk likevel! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå