Gå til innhold

Den store krefttråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tusen takk for all støtte. Det er veldig hyggelig og hjelper på.

 

kusina: Jeg går rundt med et stativ med infusjonspumpe fra ca 8 til 16 hver dag; en vanlig arbeidsdag altså. :p

Fordelen med det er jo at jeg får i meg akkurat riktig mengde med cellegiften og alt vannet jeg skal ha i før og etterkant og samtidig være mobil nok til å gå litt rundt. Det er selvsagt befriende å bli kobla fra apparatet i 4-tida slik at jeg kan gå en tur ut og slippe å ha en slange koblet til armen...

 

 

Ellers kan jeg jo avlegge en liten rapport fra dagen i dag. Skal ikke nekte for at jeg har følt følgene av cellegiftkuren en del sterkere i dag. Det er ikke sånn at jeg er sengeliggende, men jeg er såpass trøtt og sliten at det mest behagelige er å ligge eller sitte i senga. Har fortsatt overskudd til å gå ut i buffeten og skaffe meg lunsj og middag. Er i hvert fall halveis gjennom denne kuren. Skal skrives ut på fredag, og da er det bare 3 tilsvarende kurer til med to ukers mellomrom mellom hver kur.

Lenke til kommentar

Tror ikke cellegiften gjør så mye med appetitten bortsett fra at man er veldig lite aktiv og ikke trenger så mye mat. Smaken blir noe redusert, ettersom cellegiften tar knekken på en del slimhinner. Tror det er luktesansen det går mest utover, og dermed også smaksansen. Sykehusmaten på Haukeland smaker ikke så mye i utganspunktet tror jeg, så jeg kan egentlig ikke uttale meg for sikkert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror at litt oppdatering på min status er på sin plass nå:

 

Jeg har nå havnet på Haukeland igjen. :(

Jeg ble skrevet ut fra etter endt kur nr. 1 på fredag for 10 dager siden og har vært hjemme siden det. De første dagene etter utskrivelsen var litt tøffe. Jeg var utrolig sliten og måtte spise kvalmestillende dagen lang. Jeg kom meg til ca tirsdag-onsdag. Fra da av har jeg hatt en flott uke med hvor jeg har fått vært en del på Griegakademiet og spilt med folk.

 

Så kom blodprøvene på Haukeland...

Jeg visste at jeg kom til å få lave blodverdier av cellegiftkuren (lave verdier av hemoglobin, blodplater og hvite blodlegemer), og det viste prøvene også. Jeg hadde høye verdier av røde og blodplater, men imunforsvaret mitt, altså de hvite, var nede for telling, særlig fordi cellegiften også har angrepet slimhinnene mine, som er imunforsvarets første skanse. Jeg ble derfor formanet om å holde meg unna folk for å unngå å bli smittet og å ta taxi opp til sykehuset med en gang jeg følte antydning til feber eller andre symptomer på en infeksjon.

 

På lørdag våknet jeg opp hjemme med kvalme og feber og tok derfor taxi opp til sykehuset, og nå ligger jeg altså på isolasjon her og går på antibiotika. Infeksjonen, som jeg enda ikke vet hva var, forsvant så og si med en gang jeg begynte å få antibiotika. Dette skal nå fortsette i noen dager, og jeg regner med at jeg er frisk og med intakt imunforsvar til onsdag.

 

 

PS

Kanskje denne tråden burde flyttes til Helse?

Lenke til kommentar

:hmm:

Ikke kjekt å være tilbake på sjukehus. Men sikkert bedre enn å få influensa som angriper en forsvarsløs kropp. Og på dette tidspunktet er vel så og si alle forkjøla. I Bergen er det sikkert alltid noen som går rundt med våte strømper, for regnet kommer sikkert like uventet på bergenserne som snøen kommer på Gardermoen hvert år (ååååh, var det snøøø? Ja, da blir flyene forsinket).

Isolat hørtes heavy. Hva skjer der (eller hva skjer ikke der?). Går sykepleierne rundt i sånne ebola-kostymer (hvis du husker dem?)

 

Elin og jeg var hos mormor og morfar i dag. Står bra til med dem. Alle (inkl. Elin) hilser masse!

 

Du får prøvd en masse medikamenter på kroppen din, i hvert fall. Vet ikke om det er positivt eller negativt (men da vet du i hvert fall hva kroppen tåler til en annen gang).

Hvordan virker kvalmestillende midler, forresten?

 

Klem, ho Astrid

 

p.s: hold tråden der den er du. Det er jo vitenskap det du holder på med. Ikke kall det helse, i hvert fall:)

Lenke til kommentar

Isolat er ikke så heavy. Det er nok mest snakk om hva som ikke skjer, men jeg har tv og pc, tross alt. Sykepleierne tar på seg munnbinn hvis de skal være lenge i rommet, og kanskje en kappe hvis de har vært mye rundt på sykehuset først.

 

Jeg har funnet ut at jeg tåler alt av medikamenter bortsett fra cellegift, men det er et jo ikke meningen å tåle heller...

 

Jeg er ikke helt sikker på hvordan kvalmestillende virker, men jeg tror den ene jeg får virker ved at den slipper mer innhold fra magesekken ut i tynntarmen.

 

Hils folk!

Lenke til kommentar

Siden du sansynligvis har noe lite å gjøre på isolatet, følger noen forslag til aktiviteter:

 

* Ta kontakt med Uglen og tving han til å få opp Ugler i Mosen igjen. Kanskje du til og med kan få vervet flere medlemmer herfra?

 

* Sett deg på YouTube og se på alt du kommer over av the Colbert Report og andre kule show. Etterpå kan du jo vise meg de beste klippene :cool:

Du kom sikkert over denne kvantefysikkfilmen i en av de andre trådene.

 

* Wikipedia er din venn! Om det er noe du plutselig får lyst å sette deg inn i, bruk det som finnes. Hvis artiklene blir for tekniske og utilgjengelige finnes det en del gode wikibøker.

 

Du har sikkert allerede tenkt på og gått lei av alle disse tingene, men jeg prøver bare å hjelpe :whistle:

 

Edit: Jeg skal prøve å være litt mere på msn og jabber...

Endret av Almanildo
Lenke til kommentar

Har hatt samme type kreft. Det ble konsantert 26. mai, og jeg ble operert 27. mai. Fra og med rundt 19. juni, kunne jeg leve et normalt liv, med tanke på at jeg ikke kunne gå så mye etter operasjonen.

Jeg hadde ikke spredning, så jeg slapp etterbehandling. Nå er det bare kontroll hver sjette uke, i form av at legen tar på lysken, magen, ryggen og pungen, og en blodprøve. Det er i de fleste tilfeller i blodet man finner ut om det er spredning eller ikke.

 

Håper det går bra med deg, Haldaug, det kommer til å gå bra. :)

Lenke til kommentar
Hvordan var den psykiske delen da, det å vite at du hadde fått kreft. Tungt? Jeg er klar over at du har gode prognoser, men allikevel, hadde gått hardt ut over meg...

 

Uansett, ønsker deg lykke til på bedringens vei :)

6804407[/snapback]

Jeg hadde ganske store mistanker om at jeg hadde testikkelkreft før jeg fikk bekreftet det fra sykehuset, og jeg hadde allerede funnet ut om de gode prognosene, så det kom ikke som et så veldig stort sjokk. Det værste var vel å ringe hjem og fortelle om det. Etter det var jeg vel mest glad for at jeg skulle opereres og komme igang med behandlingen. Jeg har alltid hatt ting å se fram til utenom det å bli frisk, for eksempel det å begynne å studere i Bergen, så det er stort sett det jeg har fokusert på.

 

Har hatt samme type kreft. Det ble konsantert 26. mai, og jeg ble operert 27. mai. Fra og med rundt 19. juni, kunne jeg leve et normalt liv, med tanke på at jeg ikke kunne gå så mye etter operasjonen.

Jeg hadde ikke spredning, så jeg slapp etterbehandling. Nå er det bare kontroll hver sjette uke, i form av at legen tar på lysken, magen, ryggen og pungen, og en blodprøve. Det er i de fleste tilfeller i blodet man finner ut om det er spredning eller ikke.

 

Håper det går bra med deg, Haldaug, det kommer til å gå bra. :)

6805176[/snapback]

Som du ser har jeg vært gjennom det stadiet jeg også. Jeg har hatt en kjempefin sommer med et håp om at jeg skulle slippe etterbehandling, men på kontrollen i august ble det funnet en økning av sporstoffene i blodet og en liten spredning til en lunge på CT-bildene, og her er jeg.

Håper virkelig du slipper spredning! Det gjør du sikkert, for det er vel bare en 5-10% sjanse for det...

Lenke til kommentar
er dette en tråd mellom deg og familien/vennene dine som du har åpnet public?

6803492[/snapback]

Næh, det er heller en public tråd som familien/vennene mine har valgt å poste i. Alle er velkomne til å stille spørsmål og komme med kommentarer.

6803544[/snapback]

Familie synes det er interessant å lese om behandlingen, men vi er ikke så proffe at vi klarer å lage innlegg uten en personlig vri. Kanskje elipresa kan få din private epostadresse? :blush:

 

elipresa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...