Bear^ Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Husk at en aldri skal rase ut i tråden med kritikk av skrivefeil eller grammatiske feil. Om spørsmålet er dårlig formulert kan du pent og høflig be trådstarter omformulere spørsmålet. Dette kan legges til som et svar i tråden hvis det er et engangstilfelle, men hvis du har ergret deg over samme person tidligere anbefaler vi at du sender en personlig beskjed til personen der du ber han prøve å skrive tydeligere. Det finnes nemlig mennesker som har skrive- og leseproblemer og da skal man ta hensyn. Litt synd at jeg må quote dette da dette egentlig skulle være normal sunt folkevett, men siden enkelte har lagt slikt vett i en skuffe og låst den kraftig igjen, må det bare quotes. Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Husk at en aldri skal rase ut i tråden med kritikk av skrivefeil eller grammatiske feil. Om spørsmålet er dårlig formulert kan du pent og høflig be trådstarter omformulere spørsmålet. Dette kan legges til som et svar i tråden hvis det er et engangstilfelle, men hvis du har ergret deg over samme person tidligere anbefaler vi at du sender en personlig beskjed til personen der du ber han prøve å skrive tydeligere. Det finnes nemlig mennesker som har skrive- og leseproblemer og da skal man ta hensyn. Litt synd at jeg må quote dette da dette egentlig skulle være normal sunt folkevett, men siden enkelte har lagt slikt vett i en skuffe og låst den kraftig igjen, må det bare quotes. 6723564[/snapback] Ja, og så for å bare dra det hele eeeenda litt lenger: Hvordan har du tenkt til å låse en skuffe? Ganske vanskelig spør du meg Lenke til kommentar
Armageddon Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Ordet skuffe har flere betydninger. (Husker ikke fagterminen for de ordene jeg..) Lenke til kommentar
akristina92 Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 (endret) Han snakker om skuffer du finner i kommoder og sånt. Endret 22. august 2006 av Flaringo Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 [skoff] - uttale? Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Så skyt meg for å ha gramatiske problemer. Mange har faktisk et sabla problem med gramatikken og det irriterer meg grønn at folk skal henge seg opp i slike feil. Jeg vet foresten ikke hva verb, substantiv, adjektiv etc etc er for noe for jeg har problemer med gramatikken og har det fremdeles. Stopp det forbanna tullet og la forumets skribenter skrive slik de må. Så lenge folk skjønner hva som blir skrevet ser jeg ikke poenget med å henge seg opp i det. 6718705[/snapback] Orddeling er noen av de verre grammatiske feilene folk gjør. La meg gi deg noen eksempler. Noen av de nevnte er tatt fra AMO. "Ananas ringer." - Hvem er denne Ananas, og hvem ringer han/hun til? "Ekte hånd laget lefse." - Når og hvor skjedde dette? "Levert av skilt mann, Sunndalsøra." - Var det jobben eller norskkunnskapene som gikk utover ekteskapet? "Fjern kontroll." - Jeg tror ikke jeg ville ha kjøpt en lite tilstedeværende kontroll. "Dyre figurer." - Jeg tror heller at jeg kjøper en billig figur. "Avfalls boks." - Om jeg får tak i denne Avfall kan jeg kanskje få kjøpe boksen hans/hennes. Og her er et annet, mer kjent eksempel: "Drep ham, ikke vent til jeg kommer. / Drep ham ikke, vent til jeg kommer." - Kommaets plassering kan altså redde liv. Forstår du nå hvor lite som skal til for å fullstendig forandre meningen i en setning? Og i slike tilfeller er det ikke like enkelt å vite hva som egentlig menes. Slike situasjoner bør forhindres. Lenke til kommentar
Armageddon Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Jeg tviler sterkt på at det er så mange liv som går tapt på grunn av grammatiske feil her i landet. Det siste eksemplet der var jo idiotisk.. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Men hele meningen i setningen blir fortsatt forandret. Med så grove og grammatiske feil på noe så enkelt er det vel ikke rart noen reagrer? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Husk at en aldri skal rase ut i tråden med kritikk av skrivefeil eller grammatiske feil. Om spørsmålet er dårlig formulert kan du pent og høflig be trådstarter omformulere spørsmålet. Dette kan legges til som et svar i tråden hvis det er et engangstilfelle, men hvis du har ergret deg over samme person tidligere anbefaler vi at du sender en personlig beskjed til personen der du ber han prøve å skrive tydeligere. Det finnes nemlig mennesker som har skrive- og leseproblemer og da skal man ta hensyn. Eg er enig med Bear, folk henger seg opp i grammatikk heile tida. Det er ingen som har problemer med å forstå "Elg karbonader" Eg synest ikkje skulane er flinke nok til å lære grammatikk, men det er dermed ikkje sagt at Diskusjon.no er pålagt å ta ansvaret. On topic at last: Artig bilete, neste dag, svinekam (med bilete av eit svin). Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 (endret) On topic: Burlesk moro. Off topic kjekling: Fornøyelig. Edit: Ja, eller svine kam ... Endret 24. august 2006 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 *snip* *snip* 6733248[/snapback] Dette gjelder ikke denne tråden da den delvis handler om dårlig språk. Og når man lager en reklame for noe, bør man gjerne sørge for at språket er noenlunde korrekt. Ikke gjør samme feilen som disse: Det gjorde for øvrig et språkreisefirma jeg brukte. Der var "ord deling" en standard, og språket for øvrig var også temmelig dårlig. Det ble faktisk ganske slitsomt å lese informasjonen vi fikk fra dem, og det fikk dem til å virke ganske lite seriøse. Et språkreisefirma med dårlig språk virker ikke akkurat profesjonelt... og det var de heller ikke. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 *snip* *snip* 6733248[/snapback] Dette gjelder ikke denne tråden da den delvis handler om dårlig språk. Og når man lager en reklame for noe, bør man gjerne sørge for at språket er noenlunde korrekt. 6737412[/snapback] Mitt innlegg var ein del av diskusjonen rundt orddelingsfeil, ikkje meint mot det emnet handlar om, beklagar om det ikkje kom fram. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Hehe, jeg likte bildet jeg. :!: Lenke til kommentar
Arang Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Tok den ikke. Med mindre man tar det som en oppfordring til å elge karbonader ... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Tok den ikke. Med mindre man tar det som en oppfordring til å elge karbonader ... 6754297[/snapback] Poenget er at dei har plassert ein Elg i menyen, det er ikkje så vanleg å plassere eit stort bilete av opphavet til maten du skal konsumere på menyen. Desverre heng folk her seg meir opp i skrivefeilen enn sjølve biletet. Lenke til kommentar
Armageddon Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Jeg ble ikke overasket over bildet av elg på menyen. Mange synes jo elg er en ganske tradisjonell rett, og turister digger jo elg, og synes det er et eksotisk måltid.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå