Gå til innhold

Hva slags forhold har du til ALKOHOL?!?

/me

Anbefalte innlegg

1. Skal ikke nekte på det nei :smile:

2. Fordi Det er godt med alkohol, og det er sosialt å sitte ilag med gode venner og drikke :smile:

3. Går for det aller aller meste i ØL, Ringnes eller Tuborg på GLASS, veldig viktig at det er glassflaske. boks er ikke så godt. De få gangene jeg drikker sprit, så går det i samboka(hvordan staves det?). Har kanskje drukket sprit blandet med fanta/cola/whateva 2 ganger. Sprit skal shottes eller mixes til en skikkelig drink.

4. Artig å se på kompiser i fylla, du vet ikke hvor uinteligent kompisene dine er før du ser de i fylla ;p

Synger falskt med flaska som mic, prøver seg på alt på to bein og de liker listepop... enkelte blir utrolig femi.

Liker egentlig privatfester bedre enn byen. byen er oppskrytt og svindyr!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-10-24 14:31, skrev /me:

Halla, er ganske ny når det gjelder alkohol og festing og vil gjerne ha noen synspunkter fra dere data- og alkoholguruer-->

1.

- JA drink.gif

2.

- Drikker til det ikke er mer alkohol 1drink.gif

3.

- Drikker helst ØL av whatever sort men drikker gjerne alt som inneholder alkohol. Problemet er SPRIT! :sad:

Ellers drikker eg gjerne en øl eller en glass med Baileys når eg slapper av foran pc'n.

4.

- Alkohol er digg å drikke med venner beerchug.gif Bakrusen er ikke digg. pukeface.gif Ellers må eg passe på kor mye eg drikker på vise steder ellers blir det bråk. argue.gif desverre.

[ Denne Melding var redigert av: SnowDOG_ på 2002-10-25 05:24 ]

Lenke til kommentar

Forholdet til alkohol er bare bra, Takk for at du spør. Jeg drikker fordi at jeg synes det er godt med en kald ØL i godt selskap, en er forlite og ti er formye. Hei skåååååål. :grin:

Glemte å si at "ØL er så godt at det er morro å piss."

:grin: Fixer'n Fixer alt :grin:

baby.gif

[ Denne Melding var redigert av: Fixer'n på 2002-10-25 05:54 ]

Lenke til kommentar

1 JA (er vel et ja/nei spm?)

2 Ikke så mye som før, men minst 2 "blackouts" i halvåret, ellers vin til maten i helgene. Øl på terassen om sommeren og Otard XO/Bailey's Original Irish Cream foran pcen hvis jeg skal drikke der.

3 Se over, Tuborg i små danske flasker (brun) er sinsykt digg til mat og kos..lav % gjør at man kan drikke mye uten å drite seg ut forran ungen, noe som jeg hadde følt som et personlig nedelag.

4 Ikke bedriv grøfte-fyll uten gode venner :smile: ikke fei over jenter som er fulle eller i bakrus.

Lenke til kommentar

1.

Selvsagt. Man må opprettholde den vestlige kultur med å bli ruset på alkohol.

2.

Så ffte som det er finansielt mulig. Sjarmerende fyll selvsagt med en innlagt elging en gang i blant.

3.

Cognac hvis det skal være sprit. Alt annet er patetisk og no piss. Værst er det dog å drikke vodka med juice, noe mer mindreverdig enn det tror jeg ikke finnes.

Av øl så er Aas fatøl noe av det beste Norge har kommet opp med. Hansa fat er heller ikke å forakte. Men aldriMack eller nordlandspils. Det er ren blasfemi ovenfor de som legger sin sjel i å lage skikkelig øl. Av utenlandsk så går det som oftest i Kilkenny og Tuborg.

4.

Alkohol fremmer lærelysten

blessed09.jpg

[ Denne Melding var redigert av: Kaskaso på 2002-10-26 23:11 ]

Lenke til kommentar

1.

- Ja.

2.

- Drikker Øl og Cognac fordi det er godt. Drikker et par drinker (strawberry margarita og et par andre) fordi det også er ganske godt. Ofte for mye.

3.

- Øl: Carlsberg, Lapin Kulta, Newcastle, Labatt Ice, Tuborg og flere andre som jeg ikke kommer på i farta. Jeg er oppfostret (mer eller mindre) på mack-øl, men vil i dag ikke anbefale det til min værste fiende. Jeg priser meg lykkelig over at jeg i det hele tatt overlevde oppveksten. :grin:

- Cognac: ojojojoj, masse som er godt. Den siste jeg smakte var vel Sverre Braastad XO. Konge!

- Annet: Vel, jeg liker å ta en Apfelkorn shot. Det er godt. Smirnoff Ice går ned, men ikke mer enn et par.

4.

- Alkohol er skummelt, men nødvendig. Det lages utrolig mye alkohol i verden. Noen må jo drikke det også!!

It`s a dirty job, but somebody`s got to do it.

Lenke til kommentar

Setter pris på innspillene deres! Ser ut til at de fleste klarer å kontrollere drikkingen sin sånn noenlunde..

Ikke så mange som svarer de er avholds da.. *kom an, jeg vil ha alle synspunkter*

Har dere ingen betenkeligheter med å drikke? Hvordan ser dere på drikking i forhold til religion (kristendommen)? Nå er jo langt i fra alle her kristne, men dere har gjerne noen synspunkter!?

Selv heller jeg til å tro på Gud og sånn, men har ikke studert teologi og klarer ikke forsvare alt det rare kristendommen sier. Tror jo på vitenskapen også da.. Jada, nok om det - vi tar et eksempel fra Bibelen:

1Pet 4,3 (bibelen.no)

Det er nok at dere i den tid som er gått, har levd på hedensk vis i utsvevelser og sanselighet, i drikk, festing og fyll, og har drevet med forkastelig avgudsdyrkelse.

Poenget er at jeg personlig ikke følger Bibelen til punkt og prikke. Det står vel egentlig at fyll er hedensk, men jeg ser ikke hva jeg gjør galt ved å drikke litt. Selvsagt kan det ta så av at man gjør dumme ting, men så lenge det bare er gøy og man ikke skader folk osv. så kan jeg ikke se hvorfor alkohol er tabu. Jesus drakk jo også vin, men tenker det var i moderate mengder.

Nå er ikke dette innlegget særlig gjennomtenkt, så ta det med en pakke salt. Men som jeg tidligere har påpekt, så vil jeg gjerne ha deres synspunkter. Dere klarer neppe å påvirke meg så mye, men dette forumet har faktisk litt makt (selv i Off-topic..) :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Har dere ingen betenkeligheter med å drikke? Hvordan ser dere på drikking i forhold til religion (kristendommen)?

I mine øyne er det helt umulig å kombinere alkohol og være et kristent menneske. Jeg skjønner ikke hvordan personer som sier de er kristne samtidig kan drikke, dette kommer jo i klar konflikt med Bibelen!

1Tess 5,5-9

Ef 5,18

Luk 21,34

Quote:

Poenget er at jeg personlig ikke følger Bibelen til punkt og prikke.

Hvor langt følger du Bibelen da? Følger du det som passer deg, og ignorerer det andre? Jeg sier ikke at du skal følge den til punkt og prikke, men hvis det blir for mye du ignorerer er det vell på tide å tenke om kristendommen virkelig er noe for deg.

Quote:

Selvsagt kan det ta så av at man gjør dumme ting, men så lenge det bare er gøy og man ikke skader folk osv. så kan jeg ikke se hvorfor alkohol er tabu.

Helt enig. Men jeg tviler sterkt på at du klarer å styre alkohol inntaket såpass at du ikke gjør noe dumt. Mye vil ha mer, det er min erfaring :wink:

Lykke til med dine valg! :smile:

Lenke til kommentar

Hauge, takk for bra innspill. Kanskje noe flere skulle tenke på..?

Eller hva sier dere?

Skal ikke gå for mye innpå mitt kristne syn. Jeg er en av dem som har vokst opp i en kristen familie og har gått på søndagsskolen osv. Nå for tiden blir det dessverre ikke så mye tid til sånt..

Etter å ha lest noen tråder her på hardware.no så har jeg faktisk lyst til å sette meg mer inn i kristendommen og diverse, for å så finne ut hvor jeg egentlig står.

Ellers tror jeg neppe jeg blir 100 % avholds igjen. Men jeg skal være forsiktig med drikkinga, og skal ta et valg snarest.

Mitt nåværende synspunkt; å være kristen betyr ikke at man ikke kan drikke!

Så er det bare å definere drikking da.. hvor mye er for mye? Tror nok de fleste godkjenner en øl på nyttårsaften eller et glass vin med dama på en resturant i Hellas.. Ugh. :roll:

Lenke til kommentar

Så var det leie episoden med vann som morpha til vin da.... eller vievann <-> eau de vin, ellers så var det ikke mest brød og vann, men brød og vin (varmt vann...æsj!) nattverd er ikke vann eller alkofri vin (nå så... men det er fordi alkiser ikke skal få tilbakelslag). Munker gjordet ikke anet enn å "drekka"...

Så kom ikke her å fortell at kr.dom bannlyser vin!

en annenting som "dagens" "kristene" har ett merksnodig forhold til er homofile (ikke lag debatten). da jesus sier at alle er velkommene til ham så virker det noe merkelig å rangere mennesker... but then again å er det jo noen som forsvarer inkvisisjonen og da...

hilsen en som er konfirmert, døper ungen og går i kirken på juleaften!

Lenke til kommentar

Quote:

PIIIpower skrev (2002-10-28 12:38):

en annenting som "dagens" "kristene" har ett merksnodig forhold til er homofile (ikke lag debatten).

Hey hey.. Skal vi starte debatten? Jeg har alltid hatt lyst å ha en skikkelig homo-diskusjon med noen kristne, så kom igjen nå kristne... Få høre noen gode argumenter på deres homohets!!

Lenke til kommentar

Den 2002-10-24 14:31, skrev /me:

1.

Nope

2.

Er avholdsmann og trives med det, Dels pga smaken dels pga sosiale årsaker, dels pga prinsipp, dels pga livssyn

3.

Drikker ikke cola heller, tåler ikke koffein dessverre, og røyker ikke heller, Men lever et fullverdig liv for det. Liker bedre kulturelle aktiviteter istedenfor røykfylte diskotek. Det er altfor mye røyk på utesteder i byen :sad:

Dessuten liker jeg ikke metanol :lol:

4.

Har ingen problem med å drite meg ut edru eller gjøre morsomme ting edru, Så har aldri skjønt folk som må manne seg opp på alkohol for å gjøre sprø ting, eller snakke med den spesielle personen, Og så hvis man ikke husker hva man har sagt og gjort dagen derpå hva er poenget da? Hvis du blir driti ut kan du bare skylde på alkoholen eller? Dessuten har jeg andre ting å bruke penger på enn alkohol, det er så bortkasta penger, de går bokstavelig rett i dass :smile: men men Det kan kanskje ha noe med å gjøre at jeg har aldri har vært spesilet interessert i drekking, røyking dansing eller prating, da er det begrenset hva man kan gjøre på byen en lørdagskveld :lol:

Ganske kult at dumme nordmenn smugler alkohol som er laget i norge tilbake til norge fra sverige hehe det lo jeg godt av hehe

mvh nerd-light

• Liker 1
Lenke til kommentar

Drikker svært lite faktisk. Øl smaker ikke så godt, men det er vel en vanesak? Skal venne meg til det. Cider derimot, det smaker veldig godt.

Og så kristendommens syn på homofile:

Leste for et uker siden i Bibelen i forbindelse med en oppgave. Leste om Sodoma. Gud drepte alle de homofile der etter at de prøvde å voldta englene hans (hvis jeg husker rett). Det sier vel sitt om kristendommens syn på de ikke-hetro.

Tar sterk avstand fra kristendommen og drap på homofile.

Lenke til kommentar

Jeg for min del mener at alkohol og kristendom ikke hører sammen. Man skal ha en sund og god livsstil, noe man fort kan bryte ned ved å innta alkohol. Når man først drikker så pleier det ikke bli med et glass har jeg erfart.......

En annen grunn for at det er fokusert endel på alkohol i kr.dommen er at den er ofte har ført til splittelse av familier...enten direkte eller inndirekte forårsaket av alkohol(missbruk). I kristendommen så er det familien som står i sentrum.

En annen ting som ikke er fokusert SÅ mye på er røyk/tobakk. Noe som absolutt er farligere/mer giftig enn alkohol. Som en personlig kristen så mener jeg man SKAL avholde seg fra dette også, eller andre midler som viser seg å være vanedannende og direkte helsefarlig.

(Snakker ikke her om midler for medisinsk behandling, da dette blir en annen sak....)

Quote:

en annenting som "dagens" "kristene" har ett merksnodig forhold til er homofile (ikke lag debatten). da jesus sier at alle er velkommene til ham så virker det noe merkelig å rangere mennesker

Alle er velkomne hos Jesus ja...Stemmer det.

Men det er av Gud vi skal bli dømt for våre synder... og hvis det er en synd å være homofil så skal dem bli dømt for det.

Drapsmenn, voldtektsmenn, pedofile > alle skal bli dømt etter sine gjerninger, kunnskap og samvittighet.

Det er jo nettop derfor Jesus tok på seg skylden for alle våre synder. Slik at ALLE skal få en rettferdig dom av Gud og bli sendt dit dem hører hjemme...

Det å heve seg over andre er i seg selv en synd. Ikke bestandig så lett å etterleve dette, men vi får ihvertfall prøve så godt vi kan :wink:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:

Den 2002-10-27 22:30, skrev Hauge bl.a.:

I mine øyne er det helt umulig å kombinere alkohol og være et kristent menneske. Jeg skjønner ikke hvordan personer som sier de er kristne samtidig kan drikke, dette kommer jo i klar konflikt med Bibelen!

1Pet 4,3

Det er nok at dere i den tid som er gått, har levd på hedensk vis i utsvevelser og sanselighet, i drikk, festing og fyll, og har drevet med forkastelig avgudsdyrkelse.

1Tess 5,5-9

5 For dere er alle lysets barn og dagens barn; vi hører ikke natten eller mørket til. 6 Så la oss da ikke sove som de andre, men våke og være edrue. 7 De som sover, sover om natten, og de som drikker seg fulle, gjør det om natten. 8 Men vi som hører dagen til, la oss være våkne, ha tro og kjærlighet som brynje og håpet om frelse som hjelm. 9 For Gud har ikke bestemt oss til vrede, men til å vinne frelse ved vår Herre Jesus Kristus.

Ef 5,18

18 Drikk dere ikke fulle på vin; det fører til utskeielser. Men bli fylt av Ånden,

Luk 21,34

34 Vær på vakt, og la dere ikke sløve av svir og drikk eller av livets bekymringer, så den dagen plutselig kommer over dere

Altså, i mine øyne er det fullt mulig å kombinere det å være kristen og det å drikke alkohol. Det som står i utdragene over tolker jeg som at fyll som fører til diverse utskeielser og andre fæle ting ikke er bra. Men hvis man drikker og bare har det skikkelig moro, så ser jeg ikke helt problemet.

"For mye og for lite er alltid galt" - for mye alkohol synes jeg ikke er bra. Men når jeg har vært full har jeg aldri gjort noe dumt. Kanskje min personlighet blir litt forandret, men det skaper ikke problemer. Jeg blir bare enda mer sosial, og i enda bedre humør. Jeg dreper ingen, er ikke utro og mister ikke mitt kristne syn..

Er litt enig i at det kan være vanskelig å begrense seg. Når man først er litt full, så er det lett å hive innpå mer. Men så lenge jeg klarer å begrense meg, slik at alkoholen bare er gøy og fint, så slutter jeg ikke!

Lenke til kommentar

Vell for meg så er alkohol noe sosialt.

Man drikker rett og slett ikke alene , da blir man bare nedslått og tenker på hva slags problemer du har hatt i livet :sad:

Man bør også begrenese seg til og bare bli brisen siden ingen liker en personer som er helt fra sans og samling.

Lenke til kommentar

1. Jepp

2. Varierer mhp klientell og lokale. Kan ikke være amøbe på disco eller i "fint" selskap, på bygdefester deerimot... Ojojoj... :grin:

3. Drikker selvimport som holder 98% før du tar av korka, gjerne også lab - sprit, som er noe av det reneste du kan få tak i. Blandes med div. blandevann og konsumeres oftest på overnevnte bygdefester.

Ellers går det mye i konjakk og whisky av det rette slaget, som man desverre ikke får på polet for under 600 - 700 kr. :sad:

Øl er en selvfølge, og det hører med til Champions League kampene på tirsdag og onsdag, gjerne sammen med god mat, me aldri mer enn et par - tre bokser.

4. Ringnes hadde en reklame der de oppfant(?) begrepet "Norwegian Inherited Stiffness Syndrome" (NISSE), og dette er jammen noe av det mest sanne jeg har sett på reklame. Nordmenn trenger en liten dram eller to for å løsne på slips og tunge og være litt mer imøtekommende mot omgivelsene. Synd at slike stimuli trengs egentlig, men sånn er det bare.

Dessuten er det å ta seg en øl sosialt. Du inngår på en måte i et fellesskap, og det er en naturlig måte å ta kontakt med andre på. - Skål!

Edit: typo

[ Denne Melding var redigert av: Jalla på 2002-11-07 10:56 ]

Lenke til kommentar

1. Ja, gjett om!

2. Jeg prøver å holde meg i "sonen" der man fremdeles kan diskutere intelligente ting og ikke lene seg over nærmeste eksemplar av hunnkjønnet og gulpe frem "sjekkelinjer" som "Øøøyh, få se på musa di da!"

Vanligvis går det i en god rødvin, men øl (Hansa eller importert Newcastle/Kilkenny/Guinnes/Heineken/Pilz Urquell) er ikke å forakte. Av whiskey finnes det egentlig bare èn sort: Single Malt Islay! Det derre "blend" skvipet de fleste så dåraktig kaller "skotsk" passer bare for fjortiser og huleboere!

3. N.I.S.S.E.-fenomenet er nok rotfestet i den norske genbeholdningen, ja. :grin: Å drikke med måte er dessverre en mindre utbredt kunst blant den jevne befolkningen enn man skulle ønske, men skal man lage omelett må man nødvendigvis knuse noen egg.

Selv om jeg opprinnelig er fra Karmøy (skrekk og gru!) var jeg så heldig at jeg vokste opp i et religionsfritt hjem og ble hverken tatt av Jesus eller spriten. Her i Bergen er det heldigvis flere likesinnede - siden stort sett alle hjemmefra med mer en 60 i IQ er flyttet opp hit. Men ennå hvis jeg lukter kristenmanns blod, ja da henter jeg (den verbale) øksa!

Lenke til kommentar

1. Ja

2. Fordi det er sosialt og fordi jeg er på jakt :wink: Brisen er nok, for grisefyll er bare dyrt og gir 0 byttedyr... :wink:

3. Vorspiel/fest: Hjemmelaget topp-vare blandet på forskjellige måter.

På byen: Øl (hva nå enn som er på krana)

4. Alkohol er en grei sosial ting, men kun for de som ikke drikker for mye eller av andre årsaker oppfører seg for galt i fylla.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...