Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs overføring ~250m fra hus->åker->trær->hus

Anbefalte innlegg

Broren min bor ~250m over en åker med fri sikt, bortsett fra like før huset hans hvor det befinner seg en lang rekke med høye trær som blokkerer. Fra huset her kan man knapt se huset hans grunnet disse trærene, men dersom jeg klatrer opp ved satelitt antennen kan jeg trolig se fritt ned til hans tak.

For øyeblikket kjører jeg en 3com OfficeConnect trådløs ruter som mangler antenneinngang.

Målet er å danne et trådløst nett fra dette huset ned til hans hus, uten å hogge ned alle trærene og helst uten å bestråle halve lokale badestranden noen hundre meter til siden :) Riktignok er det en skog imellom, men jeg har ingen anelse hvordan trådløst fungerer og hva som skal til for å stoppe når man først benytter en ekstern antenne.

3com ruteren har ingen ekstern antenneinngang. Kan noen anbefale en grei løsning med kjøpt utstyr som kan fungere til ~0.5 megabyte/s, eller vil dette være urealistisk ? Hvor retningsspesifiserte er retningsorienterte antenner?

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Broren min bor ~250m over en åker med fri sikt, bortsett fra like før huset hans hvor det befinner seg en lang rekke med høye trær som blokkerer. Fra huset her kan man knapt se huset hans grunnet disse trærene, men dersom jeg klatrer opp ved satelitt antennen kan jeg trolig se fritt ned til hans tak.

For øyeblikket kjører jeg en 3com OfficeConnect trådløs ruter som mangler antenneinngang.

Målet er å danne et trådløst nett fra dette huset ned til hans hus, uten å hogge ned alle trærene og helst uten å bestråle halve lokale badestranden noen hundre meter til siden :) Riktignok er det en skog imellom, men jeg har ingen anelse hvordan trådløst fungerer og hva som skal til for å stoppe når man først benytter en ekstern antenne.

3com ruteren har ingen ekstern antenneinngang. Kan noen anbefale en grei løsning med kjøpt utstyr som kan fungere til ~0.5 megabyte/s, eller vil dette være urealistisk ? Hvor retningsspesifiserte er retningsorienterte antenner?

Takker for all hjelp :)

6718154[/snapback]

Heisann!

Jeg ville anbefalt deg å kjøpe 2 stk WRT54GL som du setter opp med DD-WRT/HyperWRT på begge routerne.

På din side setter du opp denne som vanlig, men på den andre setter man den som client mode, eller man kan sette opp routerne som WDS. Se Wikipedia for info.

Og når det gjelder antenner, er det beste en rettningsbestemt antenne.

Dette reduserer jo at andre finner nettverket også, og hindrer jo potensielle sniffere og snyltere.

Du må fjerne skog så det blir fri sikt imellom antennene, så gjør det biffen.

Jeg har dessverre dårlig tid akkurat nå, så rekker ikke å finne noen gode antenner til deg.

Det er det nok noen andre som har god peiling kan gjøre her, regner jeg med :)

Endret av MrGlenn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...